Data Center

درباره Web-Scale IT و وابستگی آن به مراکز داده

 

عبارت Web-Scale IT در رابطه با محاسبات کلاس جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین از آن به ‌عنوان یک روش معماری که برای فراهم کردن امکانات و قابلیت‌های تأمین کننده‌های بزرگ سرویس Cloud در داخل تشکیلات IT  مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز یاد می‌شود.

در حقیقت Web-Scale IT روشی برای طراحی، ساخت و مدیریت زیرساخت دیتاسنترهایی است که قابلیت‌های آنها فراتر از اندازه است و سرعت و چابکی در آنها اهمیت بیشتری دارد. به ‌طور ساده‌ترWeb-Scale IT  یعنی تمام اتفاقاتی که در شرکت‌های بزرگ سرویس کلاود همانند گوگل، آمازون، فیسبوک، نت‌فلیکس و … رخ می‌دهد و به‌ آنها کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌ها و معماری‌های جدید به بالاترین سطوح چابکی و مقیاس‌پذیری دست پیدا کنند.

پیش‌بینی می‌شود با شناخت بیشتر مجازی‌سازی سرورها،Web-Scale IT  به‌ عنوان یک روش شیوه معماری تا سال 2017 میلادی در حدود 50 درصد از شرکتهای سراسر جهان مورد استفاده قرار بگیرد. این پیش‌بینی توسط شرکت تحقیقات جهانی گارتنر انجام شده است. جالب اینکه این مقدار در سال 2013 تنها 10 درصد بوده است و چنین جهشی بسیار قابل توجه است. شاید از نظر خیلی‌ها این شیوه معماری، اسرارآمیز باشد. امروزه اکثر شرکتها با فواید و مزیت‌های مجازی‌سازی سرورها آشنا شده‌اند، با این وجود دیتاسنترها همچنان روی سرورها و پلتفرم‌های ذخیره‌سازی پیچیده، غیرقابل انعطاف و گرانقیمت برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌های کسب‌ و کار در شرایط بحرانی تکیه دارند.

استاندارد TIA-942

 

TIA-942 استانداردی است كه توسط انجمن علمی صنعت ارتباطات (TIA) در سال  2005  برای تعیین راهكارهای عملی برای طراحی و ساختData Center ها مخصوصا با توجه به سیستمهای كابل كشی و طراحی شبكه، ایجاد شده است. این استاندارد، در دستورالعملهای خود هر دو نوع رسانه فیبر نوری و كابلهای مسی را مد نظر قرار داده است. TIA-942 همچنین مرجعی تعیین كننده برای نیازمندیهای خاص نواحی خصوصی و عمومی Data Center در مورد برنامه های كاربردی و دستورالعملهای اجرایی می باشد. به طور مثال:


1 -  معماری شبكه

2 - طراحی الكتریكی

3-  ذخیره سازی و تهیه نسخه پشتیبان

4 - افزونگی سیستم

5 - امنیت و كنترل دسترسی به شبكه

6 - مدیریت پایگاه داده

7 - توزیع محتوا

8 - كنترل محیط

9 - حفاظت در برابر اتفاقات فیزیكی (طوفان، زلزله، آتش سوزی و .... )

درباره Datacenter

 

به طور کلی محلی برای نگهداری از داده ها می باشد و از آنجا که این داده ها در تجهیزاتی مثل سرورها قرار دارند به صورت خودکار Datacenter محلی برای نگهداری سرورها و تجهیزات لازم برای ایجاد دسترسی به داده ها می باشد.
طبق استاندارد TIA942 ساختمان یا بخشی از یک ساختمان که وظیفه اصلی آن جادادن اتاق کامپیوتر و نواحی پشتیبانی است را Datacenter گویند. البته با ظهور پدیده هایی مثل Datacenterهای ماژولار که اتاقکهای (کانتینر) از پیش ساخته شده و قابل نصب در فضای باز یا هر محل دیگری هستند این تعریف همچون استاندارد قدیمی TIA942 نیاز به اصلاح دارد.