IPTV

منابع سخت افزاری Media Streaming Server

IPTV

فرآیند سنجش و انتخاب سخت‌افزار مناسب برای سرور Streaming Media، فرآیند پیچیده‌ای است. پاسخهای متفاوتی برای "چه توانی برای Server خود مد نظر دارید؟" وجود دارد که معمولا پاسخ افراد به آن "حداقل مقدار ممکن یا مقداری که برای انجام کار کافی باشد" است. اگر در انتخاب خود تردید دارید، طبیعی و قابل درک است. از طرفی نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، اما نمی‌خواهید در زمانی کوتاه هم نیاز مجدد به خرید پیدا کنید. چنین پاسخهایی، جای انعطاف و تغییر را باقی می‌گذارد که با ذات منبع محور و غیرقابل پیش‌بینی ارائه سرویس Video Streaming، قابل ترکیب است. اگر از Streaming Engineهای پیشرو در بازار استفاده می‌کنید، محدودیتی در تعداد Stream‌هایی که می‌توانید Transcode یا تبدیل کد کنید، وجود ندارد اما با محدودیت در سخت‌افزار Server و پهنای باندی که Data Center یا تامین کننده Hosting ارائه می‌دهند، مواجه می‌شوید. Transcode به فرآیندی گفته می‌شود که Media و Videoها از فرمتی به فرمتی دیگر تبدیل می‌شوند: مانند Beta به VHS و VHS به QuickTime و QuickTime به MPEG.

درباره پروتکل HLS در Video Live Streaming

IPTV

 

HLS مخفف عبارت HTTP Live Streaming و به معنای تحت الفظی، استاندارد پشتیبانی جریان زنده می باشد. HTTP یک ترافیک استاندارد است. استانداردی که در دنیای امروز وب و ویدئو معنای گسترده ای پیدا کرده و قابلیت ویژه ای را به پلت فرمهای دارای این استاندارد داده است.

HLS فقط از معاملات استاندارد HTTP استفاده می کند. HLS به عنوان یک پروتکل ارتباطی می تواند از طریق ترافیک استاندارد HTTP از هر سرور Proxy و Firewall بگذرد. همچنین HLS امکان ارائه محتوا از سرورهای HTTP معمولی را به عنوان منبع داشته و می تواند از طریق CDNهای برپایه HTTP که به طور معمول در دسترس و مورد استفاده هستند، انتقال پیدا کند.

سیستمهای پخش آنلاین فایلهای ویدئویی

IPTV

 

پخش رسانه

به ارسال تصاویر ویدئویی و یا فایل صوتی به فرمتهای مختلف و یا فشرده شده به سمت کاربر بطوری که کاربر بتواند با استفاده از نرم افزار کلاینت خود بدون نیاز به ذخیره، فایلهای دریافت شده را استفاده کند Media Streaming یا پخش رسانه گفته می شود. در پخش رسانه نیاز نیست تا کاربر جهت مشاهده فایل مورد نظر کل فایل را دانلود نماید به این دلیل که محتوا بصورت ادامه دار به سمت کاربر ارسال می شود و کاربر می تواند آنچه را که از سمت سرور به دستش رسیده را با نرم افزارهای کلاینت مربوط مشاهده نماید. با استفاده از Media Streaming کاربر می تواند فایل ویدئویی و یا صوتی که در حال مشاهده آن می باشد را به عقب بازگردانده و یا به جلو ببرد.

تلویزیون تعاملی

IPTV

 

تلویزیون اینترنتی یا IPTV: Internet Protocol Television یکی از سرویس‌های تلویزیون پروتکل اینترنت است که مخاطبان را قادر می‌سازد با خریداری و اتصال یک Set-Top-Box به دستگاه تلویزیون خود و پرداخت حق اشتراک ماهانه، از خدماتی مانند دسترسی به آرشیو فیلم‌ها و سریال‌ها، موسیقی، پخش زنده، خرید اینترنتی، بازی آنلاین، بانک آنلاین و غیره بهره‌مند شوند.

IPTV، سیستمی را توصیف می‌کند که در آن با استفاده از پروتکل اینترنت بر روی یک زیرساخت شبکه، خدمات تلویزیون دیجیتال، ارائه می‌شود که این خدمات می‌تواند توسط یک اتصال پهنای باند وسیع، در اختیار کاربر قرار گیرد. برخی کاربران، خدمات IPTV را به همراه خدمات ویدئویی یا اینترنتی مانند دسترسی به وب و VoIP دریافت می‌کنند. در دنیای تجارت ترکیب VoIP, IPTV و دسترسی به اینترنت (ارتباط راه دور) را Triple Play (اجرای سه‌گانه) می‌نامند. اگر به این خدمات، خدمات صوتی تلفن همراه نیز، اضافه گردد، به Quadruple play (اجرای چهارگانه) تبدیل می‌شود. معمولاً IPTV توسط یک عملگر با پهنای باند وسیع در یک زیرساخت شبکه بسته ارائه می‌شود. این شبکه بسته همواره رقیب ارائه محتویات تلویزیون بر روی اینترنت بوده‌ است. این نوع از ارائه خدمات را تلویزیون روی اینترنت یا تلویزیون اینترنتی می‌نامند. در دنیای تجارت گاهی از IPTV برای ارائه تصاویر تلویزیونی روی شبکه LAN شرکت‌ها و شبکه‌های بازرگانی استفاده می‌شود. شاید تعریف ساده‌تر از IPTV تصاویر تلویزیونی باشد که به جای آنکه به فرمت عادی و توسط کابل پخش شوند توسط تکنولوژی شبکه‌های کامپیوتری دریافت می‌شوند.