درباره پروتکل HLS در Video Live Streaming

IPTV

 

HLS مخفف عبارت HTTP Live Streaming و به معنای تحت الفظی، استاندارد پشتیبانی جریان زنده می باشد. HTTP یک ترافیک استاندارد است. استانداردی که در دنیای امروز وب و ویدئو معنای گسترده ای پیدا کرده و قابلیت ویژه ای را به پلت فرمهای دارای این استاندارد داده است.

HLS فقط از معاملات استاندارد HTTP استفاده می کند. HLS به عنوان یک پروتکل ارتباطی می تواند از طریق ترافیک استاندارد HTTP از هر سرور Proxy و Firewall بگذرد. همچنین HLS امکان ارائه محتوا از سرورهای HTTP معمولی را به عنوان منبع داشته و می تواند از طریق CDNهای برپایه HTTP که به طور معمول در دسترس و مورد استفاده هستند، انتقال پیدا کند.

HLS یک پروتکل ارتباطی پخش ویدئو می باشد که به عنوان بخشی از نرم افزار QuickTime, Safari, OSX, و iOX توسط شرکت اپل برای اولین بار، پیاده سازی شده است.

هر فایل ویدئو دارای رشته هایی از صوت، تصویر و احتمالا زیر نویس و… است و Streaming یا Stream کردن ویدئو، به معنای دریافت و نمایش همزمان این Streamها، توسط کاربر نهایی می باشد. بر خلاف گذشته که پس از درخواست کاربر، در ابتدا ویدئو به طور کامل دریافت شده و سپس نمایش داده می شد، در فرآیند Streaming با استاندارد HTTP ویدئو به صورت همزمان دریافت و نمایش داده می شود به گونه ای که طی این فرآیند، Streamهای فایل ویدئویی به بخشهای بسیار کوتاه (TS) ۳-۵ ثانیه ای قسمت شده و Player به جای دریافت کل فایل هر بخش را بصورت جداگانه دریافت می کند. در صورتی که قابلیت تنطیم هوشمند پخش و یا Adaptive Bitrate فعال شده باشد، Player در زمان پخش، بر اساس سرعت کاربر بهترین کیفیتی ممکن را انتخاب و پخش می نماید. در شرایط ناپایدار سرعت اینترنت کاربرها، استفاده از این تکنولوژی می تواند تجربه دیدن ویدیوها را تا حد زیادی افزایش دهد به طوری که با حداقل سرعت ممکن نیز تصویر قابل مشاهده خواهد بود.

برچسب ها: Video, IPTV