تست نفوذ

راهکارها

 

تست نفوذ، اقدامی پیشگیرانه و با مجوز از طرف سازمان مجری این تست می باشد، که وظیفه اصلی آن ارزیابی امنیت ساختارهای مبتنی بر فنآوری اطلاعات می باشد که از این رو گام هایی جهت شناسایی آسیب پذیری های احتمالی در سیستم عامل ها، سرویس ها و برنامه های کاربردی و همچنین وجود خطا در تنظیمات اعمال شده و حتی شناسایی رفتارهای انسانی خطر سازی که ممکن است از سمت کاربران رخ دهد مورد بررسی می گردد. همچنین این نوع ارزیابی در جهت بررسی میزان تأثیر گذاری سیستم دفاعی یا امنیتی کاربرد بسیاری دارد که به عنوان مثال، می توان به ارزیابی میزان پایبندی کاربران به سیاست های امنیتی نام برد.

تست نفوذ به صورت معمول با استفاده از تکنولوژی هایی موجود در زمینه امنیت، به صورت روال های از قبل تعریف شده و یا در صورت نیاز تعریف توسط نفوذگر صورت می پذیرد که این امر موجب شناسایی خطرات موجود در سرورها، کاربران، برنامه های تحت وب، شبکه های بی سیم، تجهیزات شبکه، دستگاه های قابل حمل و هر نقطه دیگری که ظرفیت آسیب پذیری داشته باشد را شامل می گردد. وقتی یک سیستم آسیب پذیر شناسایی شد، ممکن است نفوذگر از طریق همان سیستم به صورت متناوب به شناسایی منابع دیگر اقدام نماید که در اینصورت به اطلاعات بیشتری از لایه های امنیتی و نفوذ بیشتری در تجهیزات و اطلاعات بدون محدودیت دست پیدا می کند.

کلیه اطلاعات آسیب پذیری های بدست آمده طی فرآیند تست نفوذ، در قالب یک گزارش جمع آوری شده به مدیران مجاز ارائه می گردد تا با استناد به این سند، استراتژی ها و اولویت های مربوط به برون رفت از آسیب پذیری ها را تدوین نمایند. در واقع هدف اصلی تست نفوذ، ارزیابی میزان در خطر بودن سیستم ها و کاربران و بروز مخاطرات برای منابع و عملکرد های سازمان می باشد.

 

چرا انجام تست نفوذ برای تمامی سازمان ها از اولویت بالایی برخوردار است؟

حفره های امنیتی و وقفه در سرویس دهی برای سازمان ها درجه اهمیت بالایی دارند. حفره های امنیتی و وقفه در سرویس دهی به صورت غیر مستقیم سازمان را با هزینه های هنگفت مالی و همچنین تهدیدهای مختلفی نظیر از دست دادن اعتبار، کاهش رضایت مخاطبان، انعکاس اخبار منفی در رسانه ها، مواجه می نماید و همچنین باعث تحمل جریمه و مجازات های قابل توجهی برای سازمان می گردد.

برای سازمان ها حفاظت از همه اطلاعات در همه موقعیت ها تقریباً غیر ممکن می باشد. از این رو سازمان ها به صورت سنتی به دنبال راه اندازی و نگهداری لایه های مکانیزم دفاعی امنیتی، شامل کنترل دسترسی کاربران، رمز نگاری اطلاعات، IPS،IDS  وFirewall ها، بوده اند تا با این روش حفره های امنیتی را از میان بردارند. با ادامه روند استفاده از تکنولوژی های روز مانند تجهیزات امنیتی پیچیده و در نتیجه پیچیدگی های بوجود آمده پیدا کردن و حذف آسیب پذیری ها و محافظت در برابر خطرات امنیتی به مراتب مشکل تر شده است. هر روز آسیب پذیری های جدیدی کشف می شوند که در نتیجه باعث حمله های مداوم و پیشرفته مبتنی بر مسائل فنی و اجتماعی را صورت می دهند.

تست نفوذ فرآیندی است که بر اساس آن، سازمان ها می توانند توانایی ساختار خود، از لحاظ میزان محافظت از شبکه، برنامه ها و سیستم کاربران را با هدف عبور از لایه های امنیتی و دسترسی به اطلاعات و دارایی های با اهمیت را ارزیابی نمایند. نتایج این تست ها، آسیب پذیری های امنیتی موجود و یا فرآیندهای دارای نقاط ضعف را بررسی می نماید که به مدیران IT سازمان ها  و متخصصان امنیت امکان طبقه بندی آسیب پذیری ها و انجام فرآیندهایی جهت برطرف کردن آن ها را ارائه می نماید. با انجام متناوب یک تست نفوذ جامع، سازمان به صورت موثر می تواند خطرات امنیتی را پیش بینی نماید و مانع از هرگونه دسترسی غیر مجاز به سیستم های حساس و اطلاعات با ارزش گردد.

 

زمان های مناسب برای انجام تست نفوذ در سازمان ها ؟

تست نفوذ می بایست، بوسیله شناسایی خطرات احتمالی جدید و یا پیش بینی آسیب پذیری هایی که ممکن است مورد سوء استفاده هکرها قرار گیرد، در جهت اطمینان از پایداری ساختار IT و مدیریت امنیت شبکه، به طور منظم و براساس یک روال همیشگی انجام پذیرد. داشتن یک برنامه منظم جهت آنالیز و ارزیابی نیازمند یک استاندارد از پیش تدوین شده می باشد که به طور مثال می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

  • زمان اضافه شدن تجهیزات و یا نرم افزارهای جدید
  • بعد از ارتقاء، بروز رسانی و یا اعمال تغییرات در لایه زیر ساخت شبکه و یا نرم افزارها
  • تأسیس یک ساختمان یا فضای فیزیکی جدید
  • بعد از بروز رسانی وصله های امنیتی
  • تغییرات در سیاست های امنیتی کاربران

 

چگونه سازمان می تواند از مزایای تست نفوذ بهره مند گردد؟

تست نفوذ مزایای در اختیار سازمان ها قرار می دهد که در اینجا می توان به تعدادی از آن اشاره نمود :

 

مدیریت هوشمندانه آسیب پذیری ها

تست نفوذ اطلاعات دقیقی از مخاطرات امنیتی موجود تهیه می نماید که با استفاده از آن سازمان ها می توانند به صورت پیشگیرانه، به شناسایی آسیب پذیری ها از لحاظ درجه اهمیت و یا بررسی صحت درستی آن آسیب پذیری اقدام نمایند. این ویژگی به سازمان ها، امکان انجام روال های مرتفع سازی، طبقه بندی و اولویت بندی مناسب را داده و با اعمال وصله های امنیتی درست و اختصاص تجهیزات و تنظیمات امنیتی، حفاظت از ساختار را تضمین نمایند.

 

جلوگیری از هزینه های از دسترس خارج شدن شبکه

بازیابی ساختاری که مورد نفوذ قرار گرفته است، سازمان ها را متحمل هزینه های هنگفت مالی، در جهت بهبود شرایط IT، محافظت از مشتریان، حفظ چشم اندازها و فعالیت ها، می نماید و همچنین بروز این اتفاقات باعث کاهش اعتماد شرکای تجاری، عدم بهره وری منابع انسانی و خدمات رسانی، می گردد. تست نفوذ جهت جلوگیری از بروز مشکلات مالی و بی اعتمادی در سازمان ها، با اقدامات شناسایی پیشگیرانه و برطرف کردن خطر حمله یا نفوذ امنیتی، به سازمان کمک می نماید.

 

تست نفوذ در جهت رعایت استانداردها و جلوگیری از جرایم بازرسی قوانین دولتی

تست نفوذ به سازمان ها کمک می کند تا در پیاده سازی قوانین و مقررات ابلاغی توسط دولت و یا نهادهای وابسته در حوزه امنیت، کمتر دچار مشکل شده و با بررسی و آنالیز طبق قوانین و مقررات تنظیم شده، مانع از بروز هرگونه تخلف ناشی از بازرسی های دوره ای توسط متولیان این امر گردد.

 

حفظ اعتبار سازمان در سطح داخلی و خارجی

تنها یک اتفاق خطر ساز در خصوص اطلاعات افراد و یا سازمان می تواند در ابعاد مختلفی از جمله اعتبار سازمان در افکار جامعه و همچنین تأثیر در تعامل سازمان با کاربران باعث مشکلات و هزینه های فراوانی گردد. تست نفوذ همواره در جهت جلوگیری از خطراتی که اعتبار و اصول سازمان را هدف قرارداده است همراه و کمک رسان سازمان های محترم می باشد.

 

شرکت مهندسی "بهامد سازان شبکه آریا" با تدوین سیاست های امنیتی و استفاده از ابزارهای پیشرفته و کارشناسان خبره در این زمینه و همچنین ایجاد ساختارهای کاملا علمی - عملیاتی و در نظر گرفتن حساسیت ها و Business Continuity سازمان ها، اقدام به شناسایی و ارزیابی امنیتی می نماید. ما با انجام تست نفوذ و با در نظر گرفتن تمامی حالت ها و استانداردهای ممکن در این زمینه، آینده روشنی را برای حفظ هر چه بیشتر دارایی و اطلاعات با اهمیت سازمان ها را به ارمغان می آوریم.