مفهوم تکنولوژی فوق‌همگرا (Hyperconvergence) و کاربرد آن  

فنآوری

 

 

تکنولوژی فوق‌همگرا یا Hyperconvergence می‌تواند فرآیندهایی همچون Compute،Storage  و شبکه را در تجهیزات مبتنی بر نرم‌افزار ترکیب نماید.

زیرساخت فوق‌همگرا به عنوان یک چارچوب در ساختار IT می‌باشد که فرآیند Compute (رایانش)، Storage  (ذخیره سازی) و Network (شبکه) را در قالب یک سیستم واحد تجمیع نموده و به این ترتیب از پیچیدگی دیتاسنتر کاسته و مقیاس‌پذیری را افزایش می‌دهد. پلتفرم‌های فوق‌همگرا مواردی مانند Hypervisor  فرآیندهای Computing  به صورت مجازی، ذخیره‌ساز مبتنی بر نرم‌افزار و مجازی‌سازی شبکه را دربرگرفته و معمولا برروی سرورهای استاندارد و Off-the-Shelf  اجراء می‌شوند. در این پلتفرم می‌توان با کلاستربندی چند Node‌ اقدام به ایجاد Pool‌هایی از منابع  اشتراکیِ Compute و Storage نمود که سهولت استفاده را به همراه می‌آورد. کاربرد سخت‌افزارهایی که از سوی یک شرکت تولید‌کننده پشتیبانی می‌شود، زیرساختی را ارائه می‌کند که در مقایسه با زیرساخت قدیمی Storage مورد استفاده در سازمان‌ها، انعطاف‌پذیری و سهولت مدیریتی بیشتری را فراهم می‌آورد. علاوه بر این، آن دسته از مدیران IT که تصمیم به ارتقاء دیتاسنترهای سازمان خود و مدرن نمودن آن دارند، می‌توانند با بهره‌گیری از تکنولوژی فوق‌همگرا، بدون حذف کنترل سخت‌افزاری برروی محیط‌های  On-Premise، چابکی در زیرساخت  Public Cloud را کسب نمایند.

تفاوتHyperconvergence  با زیرساخت همگرا  

در پلتفرم فوق‌همگرا عملیات جداسازی به صورت کامل‌تر و فرآیند خودکارسازی در سطحی وسیع‌تر صورت می‌پذیرد.

زیرساخت همگرا به منظور ساده‌سازی مدیریت، از یک Package نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که از پیش در یک سیستم واحد پیکربندی ‌شده بهره می‌برد. اما در زیرساخت همگرا، Component‌های مربوط به  Compute، Storage و شبکه مجزا بوده و قابل‌جداسازی می‌باشند؛ در حالیکه در محیط فوق‌همگرا، امکان جداسازی Component‌ها وجود ندارد و عوامل مبتنی بر نرم‌افزار با یکپارچه‌سازی کامل در محیط یک  Hypervisor، به صورت مجازی پیاده‌سازی می‌شوند. این موضوع سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا ظرفیت خود را با پیاده‌سازی ماژول‌های اضافی به راحتی گسترش دهند.

 

مزایای راهکارهای مبتنی بر زیرساخت‌ فوق‌همگرا

زیرساخت فوق‌همگرا، سادگی و انعطاف‌پذیری بیشتری در مقایسه با راهکارهای قدیمی فراهم می‌کند. سوئیچ‌های شبکه، سرورها و سیستم‌های یکپارچه‌ Storage به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا مدیریت آنها در تمام Instance‌های زیرساخت فوق‌همگرا به صورت یک سیستم واحد امکانپذیر باشد. قابلیت‌های مدیریتی این پلتفرم موجب سهولت در کاربرد شده و Storage  مبتنی بر نرم‌افزار آن نیز باعث ارتقاء مقیاس‌پذیری و کارایی منابع می‌گردد. لازم به ذکر است که سازمان‌ها می‌توانند استفاده از زیرساخت فوق‌همگرا را با میزان کمی از منابع شروع کرده و سپس در صورت نیاز کاربرد آن را گسترش دهند. شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ تکنولوژی‌های HCI نیز با بهره‌گیری از این پلتفرم توانسته‌اند در هزینه‌‌هایی همچون توان و ظرفیت دیتاسنتر و عملیات IT صرفه‌جویی نموده و از ابزارهای Disaster Recovery یا پشتیبان‌گیری که به مجوز تهیه License نیاز دارند، بی‌نیاز گردند.

 

بارهای کاری متناسب با زیرساخت فوق‌همگرا

سیستم‌هایHCI  در آغاز هدف خود را بر زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) و سایر بارهای کاری با اهداف عمومی متمرکز ساخته بودند که از الزامات قابل‌پیش‌بینی در ارتباط با منابع برخوردار می‌باشند. طبق تحقیقات مرکز  Forrester، این سیستم‌ها به مرور زمان از کاربرد در راهکارهای اختصاصی VDI به کاربرد در پلتفرم‌های مقیاس‌پذیر در سطح عمومی برای محیط  Cloud، پایگاه‌داده و برنامه‌های کاربردی سازمانی ارتقاء یافته‌اند.

Forrester با کمک کارشناسان زیرساخت و سازمان‌های مربوطه که در حال برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی یا گسترش کاربرد سیستم‌های فوق‌همگرا می‌باشند، تحقیقاتی صورت داده است و دریافته است که اکثریت بارهای کاری که بر روی چنین سیستم‌هایی اجرا می‌شوند شامل پایگاه‌های ‌داده از جمله Oracle یا SQL server (تا 50 درصد)، سرویس‌های پرینت و فایل (40 درصد)، محصولات Collaboration مانند Exchange یاSharePoint  (38 درصد)، دسکتاپ مجازی (34 درصد)، Package‌های نرم‌افزارهای تجاری مانند SAP و اوراکل (33 درصد)، فرآیندهای آنالیزی (25 درصد) و بارهای کاری Web-Facing مانند LAMP یا سرورهای وب (17 درصد) می‌شود.

 

نحوه  ارائه و فروش

دسترسی به زیرساخت فوق‌همگرا از طریق Appliance، معماری مرجع یا مدل Software-Only  امکانپذیر می‌باشد. همچنین قابلیت‌هایی همچون حذف داده‌های تکراری  (Deduplication)، فشرده‌سازی، محافظت از داده‌ها، Snapshot‌ها، بهینه‌سازی WAN و ابزارهای ممیزی پشتیبان‌گیری از Disaster Recovery در محصولات تولید‌کنندگان مختلف از این تکنولوژی بهره می‌برند.

شرکت‌های Nutanix،SimpliVity  و Pivot3 از جمله تولید‌کنندگان تخصصی در حوزه HCI به شمار می‌آیند. از تولیدکنندگان Big System‌ که در این بازار فعالیت می کنند نیز می‌توان از Cisco،Dell-EMC  و HPE نام برد. موسسه تحقیقاتیGartner  پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2019 بازار سیستم‌های یکپارچه‌ فوق‌همگرا (HCIS) با حرکت به سمت کاربری‌های عمومی‌تر، نزدیک به 5 میلیارد دلار یا به عبارت دیگر 24 درصد از کل بازارِ سیستم‌های یکپارچه را به خود اختصاص خواهد داد.