اتمام IPv4 در آمریکای شمالی !

شبکه

 

 

آمریکای شمالی بالاخره آدرس‌ IPهای بر پایه نسخه ۴ را تمام کرد. IPv4 یک سیستم شماره‌گذاری است که اینترنت، جایگاه امروز‌ش را وابسته به آن است اما دارای گنجایش کافی برای ورود به عصر جدیدی از اینترنت و شبکه نمی باشد.

اداره ثبت آمریکا برای آدرس های اینترنتی، که آدرس‌های اینترنتی برای منطق مختلف آمریکا را توزیع می‌کند، اخیرا اعلام نمود که آخرین آدرس‌ها در حوزه آدرس‌های رایگان‌اش را اختصاص داده است. این اعلان پس از سال‌ها هشدار از سوی American Registry for Internet Numbers یا (ARIN) و دیگر دست اندرکاران این حوزه مبنی بر رو به اتمام بودن آدرس‌ های IPv4 اعلام شد و این که شرکت‌ ها باید خود را با پروتکل بعدی یعنی IPv6 را انطباق دهند .

سابقه IPv4 به سال ۱۹۸۱ باز می ‌گردد و تنها ظرفیت برای ۴٫۳ میلیارد آدرس منحصر به فرد را دارد. IPv6 که در سال ۱۹۹۹ معرفی شد، بر طبق گفته ARIN باید به اندازه کافی آدرس برای دادن خدمات به کاربران اینترنتی برای نسل ‌ها را داشته باشد.

هرکسی که هنوز نیاز به آدرس ‌های IPv4 دارد می ‌تواند از ARIN تقاضا نماید، اما این سازمان تقریبا هیچ آدرسی برای ارائه ندارد مگر این که تعداد بیشتری از سازمان جهانی Internet Assigned Numbers Authority یا (IANA) دریافت نماید یا از آدرس‌ های برگشت داده شده از کاربرانی که دیگر به آن نیاز ندارند، استفاده کند. ARIN از قبل یک لیست انتظار برای تقاضاها دارد که ابتدای امسال آن را تنظیم نموده است.

همچنین کاربران می‌ توانند آدرس‌ های IPv4 را در بازار به اصطلاح نقل و انتقال، از افرادی دریافت کنند که به آن نیاز ندارند و به دنبال کسب درآمد هستند. بر طبق گفته افرادی که بازار نقل و انتقال را دنبال می کنند، آدرس‌ ها اخیراً هر کدام در حدود ۱۰ الی ۱۲ دلار خرید و فروش شده اند.

آدرس‌ های اینترنتی از طرف IANA ایجاد می شوند و از طریق ARIN و سایر اداره های ثبت‌ اینترنت محلی (regional Internet registries) در سراسر جهان توزیع می ‌شوند. سایر اداره های ثبت‌ اینترنت محلی (RIRs) نیز بر آدرس های  IPv4، با سرعت پائین اجرا می‌ شوند.

مهاجرت از IPv4 به IPv6 می ‌تواند باعث دردسرهایی برای برخی از سازمان‌ ها شود اما شرکت ها و بازیگران اصلی در صحنه اینترنت از جمله فیس‌بوک و گوگل، می توانند به مرسوم شدن استفاده ازIPv6  کمک کنند.