استفاده از Zero Client در دسکتاپ مجازی روی VMware Horizon

 

با دستیابی به درکی نسبی از تکنولوژی  Zero Client، می‌توان درباره‌ مناسب بودن یا مناسب نبودن این تکنولوژی برای سازمان مورد نظر، تصمیمات بهتری اتخاذ نمود. تکنولوژی موجود در تجهیزات Zero Client بر پایه‌ معماری Virtual Desktop Infrastructure یا VDI می‌باشد که در آن مدیریت زیرساخت و داده‌ها، در دیتاسنتر متمرکز می‌شود.

 

در پیاده‌سازی فضای دسکتاپ مجازی، هر کاربر باید تجهیزات یا Client مناسب برای نمایش دسکتاپی که در دیتا‌سنتر ذخیره می‌شود را داشته باشد. Zero Client، یکی از انواع Client است که در شکلهای مختلفی ارائه شده و شامل هیچ Storage بصورت Local، سیستم عامل ،CPU و هیچ بخش متحرک دیگری نمی‌باشد. در عوض، Zero Client دارای تراشه‌ای است که عملیات Decoding برای PC Over IP یا به اختصار PCoIP را در سطح سخت‌افزاری اجراء می‌نماید که این قابلیت به طور ویژه جهت ارائه پیکسلها بر روی صفحه نمایش کاربر طراحی شده است. هر کاربر دارای یک Zero Client، صفحه نمایش و تجهیزات واسط کاربری انسانی (HID) مانند صفحه کلید و ماوس می‌باشد. Zero Client به دلیل نداشتن بخشهای متحرک یا اجزاء دیگر، تنها بخشی از انرژی صرف شده توسط PCهای قدیمی را مصرف می‌نماید. Zero Clientها در واقع ساده‌ترین راه برای پیکربندی، مدیریت و پیاده‌سازی در مجازی‌سازی دسکتاپ به شمار می‌روند. Zero Clientها در فرمتهای بسیاری از جمله تجهیزات دسکتاپ، مانیتورهای یکپارچه و لپتاپ‌ها در دسترس می‌باشند. در شکل زیر نمونه‌هایی از Zero Client را مشاهده می‌کنید.

 

در دسترس بودن Zero Client در شکلهای مختلف

Zero Client می‌تواند در نقطه مقابل Thin Client و Thick Client قرار گیرد. Thin Clientها دارای عمکردی شبیه به Zero Clientها می‌باشند اما دارای یک سیستم عامل Local همچنین CPU،Flash Memory و Local Storage نیز می‌باشند. Thick Clientها همان کامپیوترهای شخصی (PC) و لپتاپ‌های قدیمی می‌باشند که همراه با یک نرم‌افزار اختصاصی نصب شده جهت نمایش دسکتاپ مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر چه Thin Client و Thick Clientها به ارائه طیف وسیع‌تری از ویژگیها پرداخته و کاربردهای موردی بیشتری را امکانپذیر می‌نمایند، اما گزینه‌‌های پرهزینه‌ای محسوب شده و علاوه بر نیاز به نگهداری بیشتر، مصرف انرژی بالاتری را نیز دارند.

Teradici، به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان راهکارهای PCoIP، برای ارائه Zero Client با حدود 30 تولیدکننده سخت‌افزار همکاری نموده است. اکوسیستم Teradici متشکل از شرکتهایی نظیر Dell, HP, LG, Samsung و بسیاری شرکتهای دیگر می‌باشد. تولیدکنندگان، پروتکل PCoIP را در یک Software Client برای استفاده در Thin Client یا Thick Client و یا در سخت‌افزاری دارای Zero Client و Thin Client قرار می‌دهند.

PCoIP گزینه‌ای برای زیرساخت دسکتاپ مجازی

تکنولوژی PCoIP ارائه شده توسط  Teradici، یک پروتکل خلاقانه‌ Remote-Display محسوب می‌شود که در VMware Horizon به همراه View Virtual Desktop به کار می‌رود. پروتکل PCoIP هم در قالب نرم‌افزار در VMware Horizon Client و هم مبتنی بر سخت‌افزار مانند PCoIP Zero Client قابل دسترسی می‌باشد. در PCoIP Zero Client، پروتکل PCoIP توسط Teradici در یک Chipset مبتنی بر سیلیکون یا پردازشگر Teradici قرار داده می‌شود که برای کدبرداری از این پروتکل در سطح سخت‌افزاری طراحی شده است. این پروتکل از مجموعه‌ای از الگوریتم‌های کدگذاری شده تشکیل می‌شود. این الگوریتم‌ها از چندین Codec هوشمند برای کدگذاری و فشرده نمودن داده‌ها به پیکسل استفاده می‌نمایند. با استفاده از این پروتکل، هیچ داده‌ای در شبکه منتقل نشده و فقط پیکسلها جابجا می‌شوند.

یکی دیگر از ویژگیهای تکنولوژی PCoIP این است که این پروتکل بیشتر مبتنی بر UDP است تا TCP. پروتکل UDP یا User Datagram Protocol و پروتکل TCP یا Transmission Control Protocol، دو شکل از نحوه انتقال Packet‌های IP می‌باشند؛ ابزاری که در آن پیامها از یک IP Address به آدرسی دیگر منتقل می‌شوند. TCP، یک پروتکل Connection-Oriented است، بدین معنا که یک IP Address می‌تواند یک Connection به دیگری ایجاد نموده و این Connection را در تمام مدت انتقال حفظ نماید. این نقل و انتقالات به صورت دوطرفه از یک Address IP به آدرسی دیگر ارسال می‌شوند و در صورت از بین رفتن Packetها نیز انتقال مجددا صورت می‌گیرد تا فرآیند انتقال Packet‌ها تضمین گردد. این روش بار سنگینی را بر دستگاه Client وارد می‌نماید، اما UDP یک پروتکل Connection-Less است که فضای اندکی را اشغال نموده و Packetهای داده را می‌تواند بدون نیاز به Connection برای دریافت IP Address، ارسال کند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که پروتکل UDP ساده‌تر بوده و در این فرآیند دارای کارایی بیشتری می‌باشد. این پروتکل برای به جریان انداختن داده‌های صوتی و ویدئویی و ارائه یک تجربه مطلوب برای کاربران همراه با حداقل تاخیر، در هر شبکه‌ای ایده‌ال می‌باشد.

ارائه یک تجربه عالی برای کاربر نهایی

تجربه کاربر نهایی یکی از موضوعات مهم در انتخاب زیرساخت دسکتاپ مجازی به شمار می‌رود. کاربر نهایی VDI به دنبال یک تجربه بدون مرز و یکپارچه است که هیچ تاخیری را در بازیابی داده‌ها یا ارائه تصویر تجربه نکند. همچنین کاربران، کیفیت داده‌ ارائه شده را نیز مورد توجه قرار می‌دهند؛ این داده‌ها ممکن است به صورت متنی، تصویری، صوتی و یا سایر فرمتهای Streaming Media باشد.

بررسی روشهای Render نمودن رسانه (Media)

در فضای دسکتاپ مجازی دو نوع روش برای Media Rendering وجود دارد که عبارتند از: Host Rendering و Client Rendering. هر یک از این روشها، تجربه مناسبی را برای کاربران نهایی در اکثر فضاهای مجازی ایجاد می‌نماید. تفاوت کلیدی آنها در این است که کدام یک بتواتند بهترین تجربه را برای کاربر نهایی در شرایط مختلف شبکه فراهم نمایند. بنابراین با تشخیص این تفاوت می‌توان رویکرد مناسب برای هر سازمان را تعیین نمود.

گام اول در هنگام استفاده از Host Rendering، کدگذاری یا فشرده‌سازی اطلاعاتی است که باید منتقل شوند. با Zero Client، این فرآیند‌ها در دیتاسنتر صورت می‌گیرد که منابع گسترده‌تری برای محاسبه در دسترس قرار دارد. مزیت Host Rendering در این شرایط این است که داده‌های مورد نظر قبل از ارسال به نقطه نهایی یا Client، کاملا فشرده می‌شوند.

الگوریتم‌های کدگذاری

PCoIP، از مجموعه‌ای از الگوریتم‌های کدگذاری یا Codecها برای انواع مختلف اطلاعاتی که نمایش داده می‌شوند، استفاده می‌نماید. در این تکنولوژی، الگوریتمهای تصویرسازی (Imaging Algorithm) مختلفی نیز بسته به نوع اطلاعات کدگذاری شده، به کار گرفته می‌شوند. به عنوان مثال، الگوریتم مورد استفاده برای متون با الگوریتمهای به کار رفته برای ویدئوهای در حال انتشار، عکس، گرافیک و یا آیکونها متفاوت است. هر یک از قالبهای داده، منحصر به فرد بوده و ویژگیهای خاصی را دارا می‌باشد که نحوه درک تصویر توسط کاربر نهایی را نشان می‌دهد. کاربرد چندین Codec در یک پروتکل PCoIP، امکان مدیریت انواع داده‌ها به مناسب‌ترین و موثرترین شکل و در نتیجه استفاده بهینه از پهنای باند موجود در شبکه را فراهم می‌نماید.

پردازشگر PCoIP در تجهیزات Zero Client، اطلاعات ارسالی از سرور را دریافت نموده و آن را برای نمایش در مانیتور تبدیل به پیکسل می‌نماید. این تکنولوژی، با استفاده از تجهیزاتی مانند صفحه کلید و ماوس، اطلاعات را از طریق یک کانال اولویت‌بندی شده‌ی جداگانه، به سرور انتقال می‌دهد تا زمان پاسخگویی برای تراکنشهای کاربر نهایی را بهینه نماید.

فشرده‌سازی تصویر

فشرده‌سازی تصویر به دو شکل صورت می‌گیرد: Lossless Data Compression و Lossy Data Compression. در فشرده‌سازی به صورت Lossless، فایل اصلی یکبار دیگر توسط برنامه برای کاربر نهایی ساخته می‌شود، در صورتیکه در Lossy Codec، اطلاعاتی که از دید برنامه غیرضروری باشند، حذف خواهند شد. این موضوع باعث تفسیر مجدد فایل اصلی توسط برنامه فشرده‌سازی شده و در نتیجه تصویری با کیفیت پائین‌تر ارائه می‌گردد. Lossy Compression، زمانی به کار می‌رود که نیازی برای بازآفرینی فایل با کیفیت فایل اصلی وجود نداشته باشد. Lossless Compression نیز برای موقعیتهایی مناسب‌تر است که کاربر باید فایل اصلی را دقیقا به همان صورت اولیه بازیابی نماید. PCoIP Zero Client می‌تواند شرایط Lossless یا بدون اتلاف را در صورت نیاز به نمایش تصویر با پیکسلهای کامل در نقطه نهایی، ایجاد نماید.

سایر تکنولوژیهای ارائه تصویر صرفا می‌توانند تصاویر را به صورت Lossy ایجاد نمایند که تمامی اطلاعات مربوط به فایل اصلی را شامل نمی‌شوند، زیرا ارسال تمامی داده‌ها به نقطه نهایی، برای پهنای باند و عملکرد به عنوان یک مانع عمل می‌کند. در هنگام استفاده از این تکنولوژیها، باید کیفیت تصویر را پائین آورد تا پهنای باند و عملکرد بهینه، حفظ گردد. با PCoIP Zero Client این الزام برای کاربران وجود نخواهد داشت که کیفیت تصویر را قربانی عملکرد بالا و استفاده کمتر از پهنای باند شبکه نمایند. مدیران IT می‌توانند سطح فشرده‌سازی را بر اساس محدودیتهای شبکه و نیازهای کاربر نهایی به صورت Lossless (بدون اتلاف) یا Lossy (پراتلاف) انتخاب نمایند.

امنیت و سازگاری Zero Clientها

موضوع امنیت همچنان به عنوان مهمترین دغدغه سازمانها در هنگام پیاده‌سازی فضای دسکتاپ مجازی Server-Hosted به شمار می‌رود. نیاز روزافزون به امنیت، بارها در هنگام سرقت لپ‌تاپ‌ها و تجهیزات USB حاوی اطلاعات شخصی یا داده‌های حساس نمود یافته است. ضمن اینکه قرار گرفتن اطلاعات محرمانه در اختیار افراد نامناسب ریسک بزرگی بشمار می‌رود.

یکی از دغدغه‌های مرتبط در این زمینه، موضوع سازگاری شرکتهای بزرگ می‌باشد. قوانین دولتی از جمله Sarbanes-Oxley Act و Gramm-Leach-Bliley Act و همچنین Health Insurance Portability and Accountability Act یا به اختصار  HIPAA، سازمانها را ملزم به تبعیت از اقداماتی ویژه و عملکردهای حسابرسی خاص در محافظت از اطلاعات مشتریان، اطلاعات بیماران و همچنین کارکنان می‌نماید. دستورالعملهای داده شده برای سازگاری سازمانهای بزرگ عملکرد مناسبی داشته و موجب کاهش مسئولیت سازمانها می‌گردد.

حال این سوال مطرح می‌شود که Zero Client، چگونه در راستای رفع این نگرانی کاربران عمل می‌نماید؟ ایجاد بالا‌ترین سطح از امنیت و کنترل متمرکز در فضای دسکتاپ مجازی Server-Hosted با استفاده از Zero Client محقق می‌گردد. لازم به ذکر است که هیچ داده‌ای در Endpoint ذخیره نمی‌شود و با استفاده از تکنولوژی PCoIP Zero Clients، تنها نمایش اطلاعات گرافیکی به کاربر نهایی منتقل می‌شود که این اطلاعات نیز قبل از ارسال، رمزگذاری می‌شوند، در نتیجه‌ اطلاعات حساس سازمان همچنان در دیتاسنتر باقی می‌ماند. نحوه ارسال پیکسلهای رمزگذاری شده‌ PCoIP از طریق ارتباطات شبکه در شکل زیر نشان داده شده است.

 

Zero Client به ارائه محیطی با ایمنی فوق‌العاده بالا همراه با قابلیت Host-Rendering می‌پردازد. در این تکنولوژی، کلیه داده‌ها به صورت رمز‌شده در دیتاسنتر باقی مانده و به صورت متمرکز محافظت و مدیریت می‌گردند. همچنین، تمامی رسانه‌ها (Media) به صورت Host-Rendered بوده و در دیتاسنتر کدگذاری می‌شوند و سپس به این تجهیزات Stateless با قابلیت Decode Media تحویل داده می‌شوند. در  PCoIP Zero Client، هیچ‌گونه سیستم‌عامل، Hard Drive یا Local Memory وجود ندارد. بدین ترتیب ریسک سرقت داده‌ها از طریق تجهیزات USB و یا مورد تهدید قرار گرفتن داده‌ها از طریق ویروس و بدافزار و همچنین از دست رفتن داده‌ها به دلیل مشکلات سخت‌افزاری از بین می‌رود.

ویژگیها و مزایای امنیتی  Zero Client

در جدول زیر به بررسی ویژگیها و مزایای این تکنولوژی پرداخته شده است.

 

VMware Horizon View Federal Secure Desktop یکی از موارد کاربردی جهت ایمن‌سازی Zero Client به شمار می‌رود. این راهکار امنیتی همراه با سازگاریهای لازم برای نیازهای سازمانهای دولتی طراحی گردیده است. امروزه سازمانهای دولتی IT به سمت محاسبات مجازی (Virtual Computing) سوق پیدا کرده‌اند تا علاوه بر کاهش فضاهای اشغال شده در سازمانها، تعادل میان عملکرد کارکنان و زندگی شخصی آنان را بهبود بخشیده و دسترسی دائم به زیرساختهای دولت الکترونیک را امکانپذیر نمایند.

چالش اصلی در این زمینه مربوط به تامین امنیت برای داده‌های حساس می‌باشد. VMware برای مقابله با این چالش، یک دستورالعمل به نام Federal Secure Desktop Validated Design را ارائه نموده است. در معماری خاص این طرح، Zero Client یک نقش مهم و کلیدی را ایفاء می‌کند.

هزینه عملیاتی استفاده از  Zero Client

ایجاد یک دید کلی (View) با  Zero Client، علاوه بر ارائه تصویری بسیار با کیفیت و داده‌های ایمن، این امکان را برای سازمانها فراهم می‌نماید تا هزینه‌های کلی مالکیت (TCO) را نیز کاهش دهند. نبود بخشهای متحرک در Zero Client، تضمین کننده‌ عمر بیشتر تجهیزات و قابلیت اطمینان‌ بیشتر نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ قدیمی می‌باشد. تجهیزات کوچک و Stateless این تکنولوژی، نیاز به حداقل نگهداری را داشته و علاوه بر آنکه فضای کمتری را نسبت به کامپیوترهای قدیمی اشغال می‌کنند، هزینه کمتری نسبت به PCها و لپ‌تاپ‌ها داشته و تنها بخش کوچکی از انرژی مورد نیاز PCها را مصرف می‌نماید.

PC‌های قدیمی نیاز به نگهداری زیادی دارند و در صورت خرابی سخت‌افزار در این سیستمها، باید قطعات آن تعویض و برنامه‌ها نیز به روزرسانی گردند. فرآیند نگهداری از این سیستمها می‌تواند مسئولیت سنگینی را بر دوش مدیران IT قرار دهد. به عنوان مثال، بروز مشکل برای کاربر مستلزم ارائه خدمات حضوری در محیط کار وی می‌باشد. سازمانها در محیط‌هایی که تمامی سیستمها به صورت لپ‌تاپ و یا دسکتاپ‌ می‌باشند، باید سالانه مبالغ زیادی را برای هزینه‌های مربوط به نگهداری و رسیدگی هر یک از تجهیزات هزینه نمایند.

هزینه‌های رو به افزایش و ناکارآمدی مربوط به مدیریت PCها در Endpoint موضوعی واضح و مستند می‌باشد. Gartner در گزارش خود به مقایسه هزینه‌های کلی مالکیت برای PCها در Hosted Virtual Desktop پرداخته و در سال 2011 با ارائه جزء به جزء این هزینه‌ها، به مقایسه آنها با محیطهای Server-Hosted Virtual Desktop پرداخته است. Zero Client به دلیل عدم نیاز به نگهداری می‌تواند موجب ایجاد فراغت برای کارکنان IT جهت انجام سایر امور گردد. اکثر مدیران IT با این موضوع موافق هستند که مدیریت Zero در Client بسیار کارآمد و آسان بوده و اجرای آن برای مجازی‌سازی دسکتاپ، هزینه‌ بسیار اندکی را در بر می‌گیرد.

موضوع نگهداری از سیستمها تنها یکی از دغدغه‌های مدیران IT به شمار می‌رود. سایر موارد می‌تواند شامل میزان مصرف انرژی و فضای اشغال شده در محیط کار می‌باشد. کامپیوترهای قدیمی برق زیادی مصرف می‌کردند که معادل 250 وات در هر ساعت بود؛ علاوه بر اینکه فضای زیادی را نیز در محیط کار اشغال نموده و موجب محدودیت فضا می‌شدند. در مقایسه، Zero Client حداقل میزان برق مصرفی را دارد که معادل 6 تا 14 وات در هر ساعت می‌باشد که این مقدار معادل مصرف برق برای یک لامپ کوچک می‌باشد. ضمن اینکه ابعاد کوچک این دستگاه موجب خالی شدن فضای فیزیکی محیط کار برای کاربران نهایی می‌گردد.

 

پیاده‌سازی سریع  Zero Client

یکی از مزایای قابل توجه Zero Client، پیاده‌سازی سریع آن می‌باشد. Zero Clientها جزو تجهیزات Plug-and-Play به شمار رفته و به صورت پیش‌فرض، تنها به چند دقیقه زمان برای نصب و چند ثانیه زمان برای Boot شدن نیاز دارند. در برخی از مدلهای Zero Client، برق مصرفی از طریق Ethernet تامین شده و نیاز به کابل برق را از بین می‌برند. Zero Client، پس از اتصال صفحه نمایش و تجهیزات واسط کاربری انسانی مانند صفحه کلید و ماوس، آماده به کارگیری در سازمانها می‌باشد.

قابلیت اجرایی گسترده

PCoIP Zero Clientها در شرایط محیطی مختلف از مدرسه تا مراکز بیمارستانی و سازمانهای دولتی قابل استفاده بوده و راهکارهای دسکتاپ مجازی‌سازی را برای طیف وسیعی از نیازهای سازمانی ارائه می‌نمایند.

کاربرد Zero Client در بخش آموزش

وزارت آموزش و پرورش مالزی، 25.000 مورد View Virtual Desktop و تجهیزات Teradici PCoIP Zero Client را در 1250 مدرسه در سراسر کشور پیاده‌سازی نموده است تا قابلیت یادگیری دیجیتال را برای دانش‌آموزان امکانپذیر سازد. دانش‌آموزان با کمک پیاده‌سازی این Cloud Private، به منابع آموزشی و محاسباتی با کیفیت و حتی در برخی موارد نیز برای اولین‌ بار به این منابع دسترسی می‌یابند که به عنوان بخشی از تلاش وزارت آموزش و پرورش این کشور در سطح ملی جهت مدرن‌سازی آموزش و ایجاد ارتباط با بخش دیجیتال ارائه می‌گردد.

وزارت آموزش و پرورش مالزی از نسخه آزمایشی این برنامه در 120 مدرسه ابتدایی در یکی از استانهای این کشور استفاده نمود تا قابلیت ارائه راهکار Virtual Desktop Infrastructure یا VDI در مقیاس بزرگ و قابلیت خودترمیمی (Resiliency) تکنولوژی PCoIP Zero Client Desktop با مصرف انرژی کم و عملکرد بالا را نشان دهد. تامین برق در این منطقه با استفاده از پنل‌های خورشیدی و ژنراتورهای دیزلی صورت گرفته و اینترنت نیز از طریق یک لینک ماهواره‌ای VSAT با سرعتی تا سقف 2Mbps ارائه می‌شود. در حال حاضر، آموزگاران و مدیران در مدارس فوق با استفاده از زیرساخت دسکتاپ مجازی به Desktop‌ها، برنامه‌های کاربردی و داده‌ها دسترسی دارند. با حداقل تنظیمات یا اصلاحات مورد نیاز به صورت On-site در فضای کلاس، می‌توان منابع آموزشی و محاسباتیِ با عملکرد بالا را برای دانش‌آموزان و معلمان در تمامی مراکز (حتی در مناطق روستایی و داخلی با دسترسی بسیار پایین به ارتباطات و نیروی برق) فراهم نمود. هم‌اکنون منابع آموزشی بین این مدارس به اشتراک گذاشته شده و مدیران IT طبق سیاستهای وزارت آموزش و پرورش جهت مدیریت، تامین امنیت و ارائه سرویسهای کارگزاری به دانش‌آموزان و کارکنان توانمند شده‌اند.

یک مدرسه حقوقی در کالیفرنیا نیز در سال 2011 با تکنولوژی PCoIP Zero Client به VDI رو آورد. با این تسهیلات، فرصت به‌روز‌رسانی تکنولوژی در هنگام جابجایی به یک ساختمان جدید نیز فراهم می‌گردد. هدف این مدرسه علاوه بر ایجاد یک فضای یادگیری پیشرفته به لحاظ تکنولوژیکی برای دانش‌آموزان، بهبود تاثیر محیطی مجموعه نیز بوده است. این مدرسه 200 مورد PCoIP Zero Client از برند سامسونگ را پیاده‌سازی و 200 مورد PC را حذف نموده است و در نتیجه با استفاده از این راهکار، تعداد سرورهای مورد نیاز از 35 به 7 کاهش یافته است.

کاربرد Zero Client در بخش بهداشت و سلامت

اجرای Zero Client با ایجاد قابلیت تحرک‌پذیری (Mobility) برای افراد شاغل در این بخش، به خوبی در این حوزه صورت گرفته است. در بیمارستانی در شهر کانزاس به این نتیجه رسیدند که افزایش قابلیت تحرک‌پذیری برای کارکنان بسیار ایده‌ال خواهد بود. این مرکز به راهکاری نیاز داشت که دسترسی سریع کارکنان به اطلاعات بیماران را میسر نماید. قبل از پیاده‌سازی Zero Client، پرستاران مجبور بودند جهت دسترسی به اطلاعات بیماران به یک PC خاص مراجعه نمایند. با اجرای VMware Horizon همراه با View و Zero Client، دکترها و پرستارها قادر شدند در هر نقطه‌ای از بیمارستان به سیستم وارد یا از آن خارج شوند. اطلاعات بیماران با استفاده از Badge Readerها (تجهیزاتی که قابلیت خواندن اطلاعات از روی بعضی کارت‌های اطلاعاتی را دارد) به سرعت در صفحه نمایشهای Endpoint قابل دسترسی می‌باشد. این مسئله موجب کاهش زمان بیکاری و افزایش کارایی و بهره‌وری پرسنل بیمارستانی می‌گردد.

علاوه بر مورد فوق یک موسسه دیگر نیز اقدام به مجازی‌سازی محیط کار خود نمود که در مراکز مراقبت از بیماران آن موسسه با افزایش هزینه‌های نگهداری برای تنظیم و رسیدگی به PCهای قدیمی مواجه شده بودند. در نتیجه‌ این موضوع، به جای پرداخت هزینه‌های به روزرسانی و تعمیر دستگاههای قدیمی، آنها را با دسکتاپ‌های مجازی Zero  Client جایگزین نموده‌اند. دفعات بازبینی جهت نگهداری Endpoint‌ها به صورت On-Site از یکبار در هفته به یکبار در ماه کاهش یافته است. هزینه‌های برق نیز به میزان 20 درصد برای مرکز کاهش یافته است. با توجه به پیاده‌سازی سریع تجهیزات Zero Client، سازمانها مبلغ قابل توجهی را در راه‌اندازی هر سیستم در Endpoint صرفه جویی می‌نمایند.

استفاده از Zero Client در بخش دولتی

VMware Federal Secure راهنمای طراحی را ارزیابی نموده و به ارائه مدلی از پیاده‌سازی Zero Client برای سازمانهای دولتی پرداخته است. به عنوان یک نمونه واقعی از کاربرد Zero Client توسط یک سازمان دولتی می‌توان از پیاده‌سازی این تکنولوژی در منطقه همیلتون نام برد. دولت محلی همیلتون قصد مجازی‌سازی دسکتاپ خود برای 1000 نفر از کارکنان و 20 نفر از اعضای تیم پشتیبانی IT را داشت. PCهای قدیمی از این بابت پاسخگوی نیاز‌های این سازمان دولتی نبودند و نمی‌توانستند طبق آخرین به‌روزرسانی‌های برنامه نرم‌افزاری عمل نمایند. راهکار این مشکل، مجازی‌سازی بیش از 400 سیستم از طریق اجرای VMware Horizon View و ترکیبی از Zero Client و Thin Client بود. ضمن اینکه افزایش کارایی این تنظیمات به کارکنان اجازه داد تا علاوه بر ارائه سرویسهای بیشتر برای شهروندان، هزینه‌های عملیاتی را نیز کاهش دهند.

 

کاربرد Zero Client در  VMware Horizon

قابلیت پیکربندی View در VMware Horizon، برای هر یک از Endpointها از Zero Client گرفته تا Thin Client و حتی دسکتاپ‌های قدیمی نیز امکانپذیر می‌باشد. این قابلیت ممکن است در محیط‌هایی که تنها از Zero Client استفاده می‌نمایند، براساس شرایط موجود، ایده‌ال نباشد. برای مثال، در محیطی که قابلیتهای Multimedia Redirection یا MMR و یا فایلهای صوتی و تصویری به صورت Real Time حائز اهمیت هستند، Thin Client و یا Software Client می‌توانند این ویژگیها را ارائه نمایند. علاوه بر آن، Zero Clientها برای پیاده‌سازی شرایط لازم برای قابلیت Bring Your Own Device یا به اختصار BYOD، تطبیق نمی‌یابند. در حالیکه این قابلیت برای Thin Client و Software Clientهای View فراهم می‌شود تا BYOD را برای محیط VDI، امکانپذیر نمایند.

مدیران IT می‌توانند تجهیزات ایده‌آل Endpoint را بر اساس قابلیتها، منافع و مزایای ویژه تجهیزات و متناسب با شرایط خاص خود برای نصب انتخاب نمایند. با اینکه قابلیت انعطاف‌پذیری توسط Thin Client یا View Software Client ارائه می‌گردد، اما امنیت بالا، عملکرد هماهنگ و سهولت مدیریت با Zero Clientها میسر می‌گردد. در ادامه این مقاله، به بررسی برخی از ویژگی‌های مناسب برای محیط  Thin Client وSoftware Client پرداخته می‌شود.

فایلهای صوتی تصویری  Real-Time

Zero Clientها این قابلیت را دارا می‌باشند که با استفاده از برنامه‌های کاربردی اجراء شده در View Desktop، از تجهیزات صوتی Real Time مانند HeadSetها و Microphoneها پشتیبانی نمایند. با این حال، قابلیت استفاده از Webcamها و برنامه‌های قدرتمند ویدئویی مانند Skype ،GoogleTalk و  WebEx در دسکتاپ مجازی (Virtual Desktop)، مستلزم پشتیبانی از Real Time Audio-Video یا به اختصار RTAV می‌باشد که در View Software Client و بر روی پلتفرمهای ویندوز، لینوکس و Mac OS قابل دسترسی می‌باشد.

Multimedia Redirection یا به اختصار  MMR

Multimedia Redirection یا MMR، می‌تواند تجربه بهتری را در تماشای ویدئوها برای کاربران خصوصا کاربران WAN رقم زده و در عین حال مصرف پهنای باند شبکه را نیز کاهش دهد. MMR، جریان رسانه (Media Stream) را برای پردازش و ارائه در Bit Rate اصلی خود درClient Endpoint قرار می‌دهد. این فرآیند کدبرداری (Decoding) چندرسانه‌ای Local، به View Software Client و در حداقل‌ترین حالت به View 5.3 با ویژگیهای موجود در Pack 1 نیاز دارد. در صورتیکه استفاده از این ویژگی برای سازمان اهمیت دارد، باید VMware Horizon را در کنار Feature Pack Installation and Administration راه‌اندازی نمایند.

استفاده از Unified Communication در دسکتاپ مجازی

سازمانهایی که به پشتیبانی ارتباطات یکپارچه (Unified Communication) یا به اختصار UC در سطح سازمانی برای دسکتاپ‌های مجازی نیاز دارند، می‌توانند با استفاده از View در Thin Clientهای ویندوزی به این مهم دست یابند. VMware با فروشندگانی نظیر Avaya، Cisco، Broadsoft و Mitel جهت ارائه قابلیت پشتیبانی کامل از VoIP و Video Chat همکاری نموده است. Plug-Inهای ارائه شده توسط شرکاء برای View Software Client، با اجرای تمامی فرآیند‌های پردازش فایلهای صوتی و تصویری در Client Endpoint، سرور دیتاسنتر را Offload می‌نمایند.

برای سازمانهایی که Zero Client را به عنوان Endpoint در نظر می‌گیرند، یک راهکار UC قابل دسترس می‌باشد که صدا، پیام‌رسانی فوری، وضعیت دسترسی (Presence) و قابلیتهای یکپارچه‌سازی آدرس را گسترش می‌دهد. راهکار VoIP UC در Tera2 PCoIP Zero Clients، با CounterPath Bria Virtualized Edition Softphone کار می‌کند. Bria، یک Softphone استاندارد است که با طیف وسیعی از ارائه دهندگان تجهیزات شبکه سازگار با پروتکل SIP، از قبیل  Alcatel-Lucent، Avaya، Broadsoft، Cisco، Metaswitch Networks  و Mitel در تعامل می‌باشد. ترافیک Voice، به طور مستقیم از Zero Client تا Endpoint مسیریابی شده و به واسطه دیتاسنتر، از تاثیر “Hair-Pinning” در مسیریابی ترافیک VoIP Media جلوگیری می‌شود. سرورهای مجازی‌سازی شده می‌توانند با Offload نمودن فرآیند Media Handling (کنترل رسانه) از سرورهای دیتاسنتر و سپردن آن به Endpoint، صدها یا هزاران کاربر را جهت تسهیل ارتباطات مدیریت نمایند.

تصمیم‌گیری در مورد مجازی‌سازی فضای کاری همیشه کار ساده‌ای نیست. در واقع این فرآیند به معنای ترک یک ساختار ذهنی PC محور با قدمت بیش از 30 سال در کسب‌و‌کارهای مختلف و حرکت به سمت یک مدل کاربر محور است. لازم به ذکر است که متغیرهای زیادی باید در این رابطه مدنظر قرار گیرند. وقتی مشتریان، یک Client را انتخاب می‌کنند، باید موارد استفاده کارکنان نه تنها در حال حاضر بلکه برای چندین سال بعد نیز در نظر گرفته شود.

راهکارها و نمونه‌های ارائه شده، نشان می‌دهد که انتخاب یک محیط  Zero Client، مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. این تکنولوژی به نگهداری بسیار کمی نیاز داشته و بالاترین میزان امنیت را ارائه می‌نماید. محیط  Zero Client به ارائه یک راهکار برای مجازی‌سازی دسکتاپ می‌پردازد که دارای قابلیتهای بسیار عالی در زمینه Host Rendering بوده و تجربه سازگاری را برای کاربر در مجموعه گسترده‌ای از شرایط شبکه ایجاد می‌نماید. ترکیب ویژگیهای Zero Client مانند عدم نیاز به نگهداری، امنیت، پیاده‌سازی سریع و هزینه مالکیت پائین، آن را به یکی از عوامل مهم در VDI تبدیل می‌نماید.

PCoIP Zero Client، یک تجربه کاملا ایمن، قدرتمند و با کیفیت را همراه با نیاز به نگهداری اندک برای کاربر نهایی با نیازهای مختلف VDI ارائه می‌نماید. با تکنولوژی Teradici PCoIP، قدرت منابع موجود در دیتاسنتر برای انتقال سریع و موثر اطلاعات تحت کنترل قرار می‌گیرد. بنابراین داده‌ها در دیتاسنتر به صورت متمرکز مدیریت و محافظت می‌شوند. به علاوه با محافظت از اطلاعات حساس، مانع از دست رفتن آنها در شرایطی نظیر سرقت اطلاعات، ویروسها و یا خرابی سخت‌افزار می‌شود. ضمن اینکه PCoIP Zero Client صرفا به ارائه پیکسلها در صفحه Endpoint می‌پردازد. امنیت و کارایی این تکنولوژی، آن را به گزینه‌ای ایده آل برای راهکارهای سازمانی VDI تبدیل نموده است.