VDI با تکنولوژی‌ Citrix HDX

 

در صورتیکه کاربران از طریق سیستمهای سازمانی یا تجهیزات سیار شخصی (Personal Mobile Device) خود به برنامه‌های کاربردی و Desktopهای مجازی دسترسی داشته باشند، باز هم یک تجربه رضایت‌بخش مانند Local PC یا حتی بهتر از آن ضرورت خواهد داشت.

در شبکه‌های قابل اطمینان سازمانی (LANها) یا شبکه‌های گسترده (WANها) نظیر شبکه‌های 3G/4G/LTE Mobile و لینکهای ماهواره‌ای که معمولا پهنای باند کم، تاخیر بالا و از دست دادن Packet به مقادیر بالا دارند، انتظار کاربران در هنگام اتصال آن است که پاسخهای سریع و Real-Time را از سیستمهای مورد نظر دریافت کنند.

تکنولوژیهای HDX شامل XenApp و XenDesktop می‌توانند راهکار مناسبی برای اینگونه سناریوها باشد و ایجاد بهترین تجربه ممکن برای کاربر را در تمامی موارد تضمین ‌نمایند.

بیش از 25 سال از ارائه استاندارد (Independent Computing Architecture (ICA توسط Citrix می‌گذرد و این استاندارد به یک پروتکل بالفعل برای ارائه برنامه‌ها و بارهای کاری (Workload) دسکتاپ به گونه‌ای کارآمد در طیف وسیعی از شرایط و سناریوهای ارتباطی تبدیل گردیده است. تکنولوژیهای HDX به توسعه و گسترش پروتکل ICA پرداخته تا پاسخگوی نیازهای مدرن برای برنامه‌های رسانه‌ای قدرتمند باشند و از این نوآوری در قدرت محاسباتی Endpoint برای ایجاد یک تجربه‌ با کیفیت، بهره گیرند. در اینجا، به بازنگری قابلیتهای HDX و مزایای آن برای کاربران نهایی و مدیران IT پرداخته می‌شود.

HDX چیست؟

با تکنولوژی‌ HDX، مجمو‌عه‌‌ای از قابلیتها ارائه می‌شود که به تجربه با کیفیت بالا، برای کاربران Desktopها و برنامه‌ها‌ی متمرکز، بر روی هر دستگاه و روی هر شبکه‌ای می‌انجامد. این تکنولوژی‌ در راس پروتکل ICA Remoting قرار گرفته و علاوه بر تائید شدن در فضاهای سازمانی بزرگ، توسط میلیونها کاربر در سراسر دنیا مورد ارزیابی قرار گرفته است. به بیان ساده، این تکنولوژی بر اساس سه اصل فنی شامل تغییر جهت هوشمند (Intelligent Redirection)، فشرده‌سازی تطبیقی (Adaptive Compression) و فرآیند Deduplication داده‌ها، طراحی می‌شود که جهت دستیابی به اهداف کسب‌وکار با ترکیبهای مختلفی به کار می‌رود. برخی از این اهداف به شرح زیر ارائه می‌گردد: 

  • بهینه‌سازی تجربه کاربر
  • کاهش مصرف پهنای باند
  • افزایش تراکم کاربر در هر سرور میزبان (Hosting Server)


بررسی فنی تکنولوژی HDX

·       تغییر مسیر هوشمند یا  Intelligent Redirection

با قابلیت تغییر مسیر هوشمند (Intelligent Redirection) مشخص می‌شود که کدام یک از اجزای این زنجیره شامل سرور، Endpoint، شبکه یا هر چیز دیگری می‌تواند عملکرد برنامه را به نحوی ارائه نمایند که سه اصل طراحی را دارا باشد. HDX، عملکرد صفحه نمایش، دستورات برنامه کاربردی، شرایط شبکه و قابلیتهای سرور و تجهیزات Endpoint را بررسی نموده تا در رابطه با تغییر جهت مطلوب و بهینه تصمیم‌گیری نماید.

الف- قابلیت Client Redirection از مزیت قدرت پردازش بر روی Endpointها استفاده می‌نماید تا سرورها را برای کنترل فرآیندها یا کاربران بیشتر آزاد سازد.

ب- قابلیت تغییر جهت تجهیزات یا Device Redirection نیز تجهیزات جانبی مانند Webcam، Printer، Scanner، Digital Pen و 3D Mouse را در سطح محلی ارائه می‌کند تا امکان تعامل کاربران با این تجهیزات را فراهم سازد.

·       فشرده‌سازی تطبیقی یا Adaptive Compression

این قابلیت به عنوان یک دارایی معنوی مهم برای پروتکل ICA محسوب شده و امکان ارائه نمایش چند رسانه‌ای قدرتمند را بر روی Thin Network Connection فراهم می‌نماید. HDX، پس از ارزیابی تعدادی از متغیرها مانند نوع نمایش (Text, Video, Audio, و Multimedia) ، نوع ورودی، نوع دستگاه (Mobile، Tablet، Desktop) ، وضعیت شبکه و موارد دیگر به انتخاب مطلوبترین Codec برای فشرده‌سازی و بهترین نسبت از کاربرد CPU یا GPU می‌پردازد. این مورد به صورت هوشمند، برای هر کاربر یا در صورت لزوم برای هر Session انتخاب می‌شود.

·       فرآیند Deduplication

Deduplication در ترافیک شبکه با استفاده از الگوهای تکراری در داده‌هایی مانند گرافیک Bitmap، اسناد، کارهای چاپی و رسانه که معمولا در دسترس قرار دارند، موجب کاهش داده‌های ارسالی بین Client و سرور می‌شود. Cache نمودن این الگوها باعث می‌شود که فقط تغییرات در سراسر شبکه منتقل شده و ترافیکهای تکراری حذف شوند. همچنین در صورتیکه یک انتقال واحد از منبع توسط چندین مشترک در یک موقعیت مجزا، به جای اتصال یک به یک (One-to-One) برای هر کاربر در نظر گرفته ‌شود، HDX از فرآیند Multicast نمودن چندرسانه‌‌ای پشتیبانی می‌نماید. در ادامه نحوه به کارگیری اصول برای تکنولوژیهای مختلف HDX با جزئیات مطرح می‌گردد.

HDX فراتر از یک پروتکل

ارائه شفافیت و وضوح در صدا، ویدئو و Multimedia

کاربران انتظار دارند راهکارهای ارائه برنامه‌های کاربردی و Desktop دارای ویژگیهای چندرسانه‌ای و صوتی Real-Time و مانند آنچه از برنامه‌های کاربردی Local و دسکتاپ دریافت می‌کنند، باشد. تکنولوژیهای HDX به ارائه پهنای باند کارآمد، صدا، تصویر و چندرسانه‌ای واضح و شفاف پرداخته و به دلیل استفاده ازPolicyها و قالبها اصلاح می‌شود.


بهینه‌سازی نحوه نمایش

  • Thinwire با فشرده‌سازی زیاد ویدئو و گرافیک با استفاده از روش فشرده‌سازی H264 ارائه می‌شود که کیفیت بهترِ تصویر و کارایی بیشتر پهنای باند برای workloadهای پویا، ویدئو‌های ارائه شده سرور (Server-Rendered Video) یا گرافیکهای سه بعدی ارائه می‌نماید. اکثر کاربران تجهیزات مدرن و سیار و همچنین کاربران Mac، Windows و Linux دارای قدرت محاسباتی Endpoint می‌باشند که به کمک آن می‌توانند فایلها را از حالت فشرده خارج نمایند. در غیر اینصورت، فشرده‌سازی تطبیقی همواره یک طرح جایگزین از لیست زیر را ارائه می‌نماید.
  • تکنولوژی نمایش Enhanced Thinwire تضمین می‌نماید که کاربر تجربه بسیار خوبی را در موارد کاربردی کسب‌وکار داشته و کیفیت فوق‌العاده تصویر و کاربرد پهنای باند بسیار پائین را نیز تجربه می‌نماید. الگوریتمهای بسیار مطلوب بدون آنکه تجربه کاربر نهایی را در معرض خطر قرار دهند، به ارائه حداکثر قابلیت مقیاس‌پذیری در سرور می‌پردازند.همچنین این تکنولوژی با قابلیت Backwards Compatible یا قابلیت سازگاری با نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای موجود بدون نیاز به اصلاح یا تغییر، دیگر نیازی به هیچگونه Client یا ارتقای Citrix Receiver نداشته و بدین ترتیب به یک گزینه مناسب برای پیاده‌سازی Client قدیمی تبدیل می‌شود.
  • Framehawk، یک جایگزین عالی برای بهبود چشمگیر قابلیت تعامل‌پذیری کاربران در شرایط شبکه‌های غیر قابل اطمینان به شمار می‌رود، که از دست رفتن Packetها به مقدار زیاد و تاخیر به دلیل تداخل طیفی یا فاصله، در آن ایجاد می‌شود. این مورد در شبکه‌های Mobile وWireless با پهنای باند بالا، معمول است؛ که علیرغم دسترس‌پذیری به پهنای باند زیاد، تجربه کاربران ضعیف می‌باشد.


ارتباطات یکپارچه یا
Unified Communication

  • وب کنفرانسها نیز به صدای Real-Time و ویدئوی با کیفیت و دقت بالا همراه با قابلیت اشتراک‌گذاری صفحه (Screen Sharing) نیاز دارند. HDX تضمین می‌کند که ترافیک صدا همواره بالاترین اولویت شبکه را دریافت نموده و شامل Tag نمودنPacket ، برای QoS در یک کانال مجاز یا اختصاصی (Dedicated Virtual Channel) در پروتکل ICA برای فایلهای صوتی RTP/UDP می‌شود. بدین ترتیب تاخیر برای کیفیت صدای بدون Jitter (تغییر تاخیر زمانی ارسال بسته) به حداقل می‌رسد.
  • فشرده‌سازی Webcam سمت Client برای برقراری ارتباط ویدئویی، موجب کاهش پهنای باند مورد نیاز شده و یک تجربه Native را برای کاربر حتی در شبکه‌های Mobile یا در موقعیتهای مکانی بسیار دور تضمین می‌کند.
  • Citrix دارای راهکارهای مشترکی با ارائه دهندگان بزرگ خدمات UC یا ارتباطات یکپارچه مانند مایکروسافت (Skype for Business, Lync) ، سیسکو (Jabber) و آوایا (One-X) می‌باشد که امکان برقراری ارتباط Peer-to-Peer بین Endpointها را در هنگام میزبانی برنامه در یک محیط مجازی فراهم می‌نماید. Policyهای بهینه‌سازی Real-Time به دلیل فرآیند Hairpinning از تاخیر جلوگیری نموده و بنابراین این امکان را فراهم می‌نماید که صدا و ویدئو بدون نیاز به بازگشت تمامی مسیر به Host مرکزی در Datacenter، از یک Endpoint به Endpoint دیگر جابجا شود. این امر موجب ایجاد تجربه بهتر برای کاربر و تراکم بالاتر کاربران در Host Server می‌گردد.
  • پشتیبانی ویدئوی Multicast برای Windows Media و Flash Video اجازه می‌دهد که صدها یا هزاران کاربر بتوانند محتوای ویدئویی را که ممکن است فقط یکبار پخش شود، مشاهده نمایند. بدین ترتیب یک صرفه‌جویی 95 درصدی در Bandwidth و منابع Datacenter برای رویدادهای ویدئویی زنده، کانالهای خبری و برنامه‌های آموزشی ارائه شده به دفاتر شعب صورت می‌گیرد.
  • تغییر مسیر چندرسانه‌ای (Multimedia Redirection) دارای تاثیر عمده‌ای بر کاهش کاربرد CPU در سرورهای Host بوده و این امکان را فراهم می‌کند که کاربران بیشتری از هر سرور برای مقیاس‌پذیری بیشتر پشتیبانی شوند. قابلیت تغییر جهت Flash و Windows Media با استفاده از Server Rendered Multimedia به عنوان یک گزینه مجدد، محتوا را برای تجهیزات سازگار  Client، ارائه می‌نماید.


پشتیبانی از وضوع تصویر
4K و Multi-Monitor

استفاده روزافزون این تکنولوژی در بازارهای پزشکی، تولید و مالی مستلزم قابلیت نمایش آن با Resolution و وضوح بالا همراه با تنظیماتی برای یک یا چند مانیتور است. XenApp و XenDesktop با بهره‌گیری از قابلیتهای سخت‌افزارهای گرافیکی اصلی همراه با تکنولوژیهای HDX برای تصاویر دقیق و واضح، ویدئوها و فایل متنی، به میزان زیادی از این سناریوها پشتیبانی می‌کنند. 

بهینه‌سازی کسب‌وکار وگرافیکهای حرفه‌ای با HDX 3D Pro

HDX 3D Pro، یک تکنولوژی تخصصی و پیشگام در استفاده از پردازشگرهای گرافیکی (GPU) برای برنامه‌های کاربردی و دسکتاپهای مجازی می‌باشد. امروزه، کارتهای گرافیکی نام آشنا و مرتبطی با حوزه Virtualization در دسترس کاربران بوده و کاربران می‌توانند با استفاده از یک کارت گرافیکی فیزیکی، افزایش سرعت سخت‌افزاری را برای چندین VM به صورت همزمان ارائه نمایند. این تکنولوژی اساسا برای گرافیکهای سه بعدی حرفه‌ای طراحی شده است اما در حال حاضر برای بهبود عملکرد برنامه‌های گرافیکی مورد استفاده در کسب‌وکار مانند مرورگرهای وب و برنامه‌های Office که سرعت GPU در کارکرد آنها اهمیت دارد، نیز قابل کاربرد می‌باشد.

گرافیکهای 2D برای کسب‌وکار

HDX با استفاده از یک Rasterizer نرم‌افزاری به پشتیبانی از افزایش سرعت گرافیک در کسب‌وکار می‌پردازد تا Microsoft DirectX را در صورت دسترسی، با استفاده از یک CPU یا GPU ارائه نماید. درEndpointهای Microsoft، دستورات مربوط به Redirect شدن به گرافیکهای DirectX امکان استفاده از گرافیکهای سخت‌افزاری مجزا را جهت دستیابی به مقیاس‌پذیری (Scalability) بیشتر و ارتقای سطح تجربه کاربران، فراهم می‌نماید.

برنامه‌های مدرن کاربردی در کسب‌وکار از Microsoft Office گرفته تا مرورگرهای وب، اغلب برای استفاده از پردازشگرهای گرافیکی طراحی شده‌اند. تکنولوژیهای HDX از چندین ارائه دهنده GPU پشتیبانی نموده تا عملکرد گرافیکی مقرون به صرفه‌ای را با استفاده از اشتراک گذاری GPU در پلتفرمهای مختلفی همچون Citrix XenServer، VMware vSphere یا Bare Metal ارائه نمایند. با توجه به میزان بارکاری (Workload)، احتمالا حدود 150 تا 200 کاربر می‌توانند به صورت بهینه از گرافیک ارائه شده در کسب‌وکار توسط یک سرور واحد بهره‌مند شوند.


گرافیک
3D Pro

Citrix اولین راهکار مجازی‌سازی برای پشتیبانی از اشتراک‌گذاری GPU مبتنی بر سخت‌افزار در برنامه‌های گرافیکی حرفه‌ای و 3D مبتنی بر DirectX و OpenGL را ارائه نمود. این موضوع موجب افزایش سرعت سخت‌افزاری دستورات گرافیکی جهت دستیابی به عملکرد گرافیکی مطلوب و پیشرفت در تکنولوژیهای فشرده‌سازی با هدف افزایش بازدهی در خروجی ترافیکهای تبادلی در شبکه‌های دارای پهنای باند پایین ارائه گردید. پارامترها به هر ترتیبی برای فشرده‌سازی Lossless قابل تنظیم می‌باشند که این امر منجر به ارائه تصاویر پیکسلی مطلوب برای برنامه‌هایی مانند برنامه‌های تصویربرداری پزشکی استفاده شود.

برخی از برنامه‌های گرافیکی سه بعدی حرفه‌ای که HDX 3D Pro در آنها به کار رفته است، عبارتند از:

  • برنامه‌های طراحی، تولید و مهندسی با کمک کامپیوتر (CAD/CAM/CAE)
  • برنامه‌های مدیریت داده‌ها‌ی محصول و چرخه عمر محصول
  • نرم‌افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)
  • سامانه بایگانی و تبادل تصاویر (PACS) مانند تصویربرداری پزشکی


پشتیبانی از اشتراک‌گذاری 
GPU

با  HDX 3D Pro، امکان آماده‌سازی یک GPU به شیوه‌ای انعطاف‌پذیر برای کاربران فراهم می‌گردد. برای پشتیبانی از طراحان و مهندسانی که نیاز به عملکرد گرافیکی خاصی دارند، یک GPU مجازی برای هر کاربر یا ماشین مجازی با استفاده از XenDesktop بر روی XenServer یا VMware vSphere، ارائه می‌شود. برای آنکه فرآیند پیاده‌سازی مقرون به صرفه‌تر باشد، تعداد زیادی از کاربران برای مشاهده و ویرایش مدلهای 3D می‌توانند با توجه به جریانهای کاری و میزان تقاضا (64 کاربر برای هر ماشین مجازی در هر سرور) یک GPU را به اشتراک بگذارند. در تمامی موارد، جدیدترین درایورها و نسخه‌های Codec تحت پشتیبانی ارائه‌ دهندگان GPU در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.


ارائه یک حالت 
Mobile-Native برای برنامه‌های ویندوز با HDX Mobile

HDX Mobile موجب بهبود تجربه کاربران Citrix Receiver که با برنامه‌های تحت پشتیبانی ویندوز و دسکتاپهای مبتنی بر سرور در تجهیزات دارای قابلیت تحرک کار می‌کنند، می‌شود. HDX در بردارنده‌ یک کانال کنترل واسط کاربری Native   می‌باشد و امکان Refactor نمودن برنامه‌های Windows را فراهم نموده و در عین حال از ویژگیهای تجهیزات مانند وضعیت Multi-Touch ، کنترل فهرست به صورت Native، دوربین و عملکرد دستگاه GPS استفاده می‌نماید.

بسیاری از ویژگیهای Touch بودن به صورت محلی در XenApp و XenDesktop در دسترس بوده و نیازی به هیچ تغییری در Source Code جهت فعال‌سازی آنها وجود ندارد.

ویژگیهای لمسی Native عبارتند از:

  • نمایش خودکار صفحه کلید زمانی که روی فیلد متنی تمرکز می‌شود.
  • کنترل بیشتر Picker برای جایگزینی Windows Combo Box Control
  • وضعیت چندلمسی مانند Pinch و Zoom
  • پد لمسی یا تغییر جهت مستقیم مکان‌نما

علاوه بر این می‌توان قابلیتهای دیگری را با استفاده از HDX Windows Mobile Application SDK اجراء نمود. بدین ترتیب ارائه دهندگان می‌توانند برنامه‌های Windows برای تجهیزات سیار را صرفا یکبار و با استفاده از زبانهای برنامه‌نویسی آشنای Windows، به روزرسانی نمایند. SDK شامل بیش از 50 مورد API می‌شود. نمونه‌هایی از ارتقای تحرک‌پذیریقابل برنامه‌ریزی به شرح زیر می‌باشد:

  • کنترل نحوه استفاده از دکمه‌ها در تجهیزات Mobile، استفاده از کنترل واسط کاربری Local به جای کنترل Windows
  • تعیین اندازه صفحه نمایش به صورت خودکار در وضعیت فعلی و فاکتوربندی مجدد برنامه‌ها به منظور استفاده از Resolution و قالب‌بندی افقی در Tablet یا صفحه نمایشهای کوچکتر بر روی دستگاههای موبایل
  • یکپارچه‌سازی عملکرد تجهیزاتی مانند تلفن، SMS،GPS و دوربین با جریان کاری برنامه‌های Windows


ارتقاء Thin Client با تکنولوژی HDX SoC

Citrix به ارائه یک SDK برای ارائه دهندگان System-on-Chip یا به اختصار SoC می‌پردازد که الگوریتمهای HDX مبتنی بر محاسبه را برای اجرای Outboard از CPU ارائه نموده و امکان ایجاد تجربه‌ای عالی با دستگاههای ارزان قیمت و مبتنی بر پردازشگر را برای کاربران فراهم ‌نماید. تولیدکنندگان تجهیزات با استفاده از این SoCها، در حال حاضر یک مجموعه گسترده از Thin Client و Zero Clientهای HDX Ready و محصولات دیگر را با هزینه اندک به بازار عرضه می‌نماید.

رویکرد Citrix برخلاف راهکارهای رقبا که پروتکل Remoting را به سیلیکون تبدیل نموده و موجب منسوخ شدن دستگاه ظرف مدت چند ماه می‌شود، از نوآوریهای فعلی بدون جایگزینی سخت‌افزار حمایت می‌نماید. اطلاعات جدید در مورد Thin Clientهای HDX SoC در شرکتهای  HP، Dell، Wyse،NComputing  و سایرین قابل دستیابی خواهد بود.

تسریع فرآیند Print و Scan در Virtual Desktop

شرکت Citrix از فرآیند پرینت به هر دو صورت Local و تحت شبکه پشتیبانی می‌نماید. پرینت Local شامل تغییر مسیر و محدودیت Printer به صورت Local است که امکان تعامل کاربر با آن را با یک سرعت Native میسر می‌سازد. فرآیند Print تحت شبکه با استفاده از تکنولوژیهای Citrix Universal Print Server و Universal Print Driver پشتیبانی می‌شود.

Citrix از همان ابتدا تکنولوژیهای Driver و Print Server برای انجام Print به صورت شبکه‌ای را ارائه نموده است. بنابراین بسیاری از ویژگیهای مورد نیاز برای Print‌های روزانه ارائه شده و در عین حال نیز میزان پهنای باند مورد نیاز برای انجام این کار مورد توجه قرار می‌گیرد. مدیریت Driverها در محیط  XenApp/XenDesktop، با استفاده از یک Driver واحد جهت مدیریت صدها یا هزاران Printer تسهیل می‌گردد. با  Universal Print Server، موتور Print به سمت Windows Print Server جابجا شده و مانع نصب Driverهای مختص تجهیزات در Machine Image می‌شود. پروتکلهای Print سازگار با Firewall، در مقایسه با پروتکلهای اصلی Windows قادرند کارآیی بیشتری را برای پهنای باند ارائه نموده و قابلیت Print را به تجهیزات غیرویندوزی نیز گسترش دهند. به علاوه، نسخه جدید Universal Print Server نیز قابلیت بیشتری برای مقیاس‌پذیری، پشتیبانی سیستم عامل و مانیتورینگ عملکرد ارائه می‌نماید. ضمن اینکه با برنامه بهبود تجربه کاربران ((Customer Experience Improvement Program CEIP متعلق به شرکت Citrix ادغام می‌شود تا موجب ارائه محصولات بهتری گردد.

CloudBridge، داده‌های مورد استفاده معمول مانند محتوای سربرگ و پاورقی و همچنین لوگوی شرکتها را آنالیز نموده و آن را به صورت Local بر روی Print Server ذخیره می‌نماید تا بازیابی آن بدون نیاز به ارسال مجدد داده‌ها برای هر Print امکانپذیر گردد.

اگرچه Scannerها از طریق مسیر اولیه USB قابل پشتیبانی می‌باشند، Citrix به ایجاد هوشمندی بیشتر بین Endpoint و میزبان می‌پردازد. خرابی Scanner این امکان را برای کاربر فراهم می‌نماید که با همان سرعت اصلی USB، با لوازم جانبی تعامل داشته باشد. پس از انجام اسکن، تصاویر اسکن شده توسط ICA فشرده شده و به سرور میزبان (Host Server) ارسال می‌شود؛ بنابراین تنها محتوای ارسالی در شبکه، یک تصویر فشرده شده خواهد بود.


تضمین بالاترین کیفیت سرویس‌دهی و اطمینان‌پذیری با HDX

تکنولوژیهای HDX می‌تواند با ترکیبی از اولویت‌بندی ترافیک ICA، فرآیند Cache کردن شعبه‌های سازمان و بهینه‌سازی پروتکل ICA، بالاترین کیفیت سرویس‌دهی و اطمینان‌پذیری را تضمین نماید. رقابت بین ترافیک برنامه‌های مجازی (Virtual App) و دسکتاپ مجازی (Virtual Desktop) با همه موارد دیگر در شبکه وجود دارد. مدیران شبکه جهت دستیابی به بالاترین سطح SLA به ابزاری نیاز دارند که به اولویت‌بندی و بهینه‌سازی ترافیک Desktop و برنامه‌ها کمک نموده و هر روز تجربه بهتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. قابلیتهای اولویت‌بندی ترافیک HDX عبارتند از:

  • اولویت‌بندی ترافیک برنامه‌‌ها و Virtual Desktop بر اساس نوع استفاده و از طریق بخش‌بندی کانال ارتباطی به جریانهای مستقل فایل با کمک تکنیکهای استاندارد مسیریابی QoS. ترافیک دسکتاپ مجازی (Virtual Desktop) قابل بخش‌بندی به صورت کاملا Real-Time، تعاملی، زمینه‌ای، انبوه و یا کانالهای صدای RTP/UDP می‌باشد.
  • قابلیت شناسایی انواع برنامه‌ها، که علاوه بر فراهم ساختن امکان اولویت‌بندی برنامه‌های تحت وب و Client-Server در کنار ترافیک برنامه‌های مجازی و دسکتاپ مجازی و محافظت از QoS، به بهترین و کاملترین سطح استفاده از پهنای باند در دسترس از سوی شبکه دست می‌‌یابد. بنابراین دستیابی به این قابلیت مستلزم برنامه بهینه‌سازی CloudBridge WAN می‌باشد.

CloudBridge، با تکنولوژی یکپارچه HDX Caching می‌تواند قابلیت Cache نمودن WAN را به صورت بهینه ایجاد نموده و در زمینه بهینه‌سازی چند کاربری برای برنامه‌ها و دسکتاپ مجازی، پیشگام باشد. سازمانها می‌توانند علاوه بر استفاده بیشتر از زیرساختهای فعلی شبکه به ایجاد تجربیات بهتری برای کارکنان بپردازند.

تکنولوژی HDX Caching به صورت تطبیقی با XenApp و XenDesktop هماهنگ شده و قابلیت فشرده‌سازی ICA مورد استفاده در بهینه‌سازی Sessionهای تک کاربر را غیرفعال می‌نماید. سپس از طریق فرآیند Caching Local و انتقال داده‌های در دسترس از قبیل گرافیکهای  Bitmap، فایلها، پرینتها و فایلهای Multimedia به بهینه‌سازی روند ارائه XenApp و XenDesktop در Sessionهای چند کاربری می‌پردازد. Branch Caching برای برنامه‌های کاربردی و دسکتاپ مجازی   Hostشده به صورت Transparent رخ داده و به پیکربندی بیشتر یا تنظیم تجهیزات CloudBridge یا سرور XenApp/XenDesktop نیازی ندارد.


بهینه‌سازی پروتکل 
ICA  شامل کنترل جریان، فشرده‌سازی ترافیک و شتاب بخشیدن به پروتکل است.

  • کنترل جریان تطبیقی TCP با تشخیص و پاسخگویی به تاخیر زیاد شبکه و پدیده از دست رفتن داده‌ها، موجب تسریع جریان تمامی ترافیکهای مبتنی بر TCP از جمله ICA می‌شود که نتیجه آن عملکرد و توان عملیاتی بالاتر شبکه در مقایسه با اجرای TCP استاندارد می‌باشد.
  • در فرآیند فشرده‌سازی تطبیقی علاوه بر استفاده از یک موتور کاملا تنظیم شده بر اساس ویژگیها و مشخصات ترافیک ICA جهت فشرده‌سازی آن، از قابلیتهای زیرساخت و شرایط شبکه نیز استفاده می‌شود.
  • شتاب بخشیدن به پروتکل تطبیقی ضمن تسریع هوشمند ترافیک ICA، شرایط ترافیک و شبکه را نیز تشخیص داده و به آن پاسخ می‌دهد.

روند بهبود یافته‌ تشخیص، همراه با قابلیت جدید Telemetry در تکنولوژی Virtual Desktop وجود دارد که به فرآیند عیب‌یابی کمک می‌نماید. همچنین این قابلیت از پلتفرم سرویسهای Citrix Insight برای مدیریت متمرکز سلامت محیطی در کنار یکپارچه‌سازی با پشتیبانی فنی  Citrix، استفاده می‌نماید.

تسهیل اجرای فرآیند با الگو‌های Policy

با الگو‌های از پیش تعریف شده برای Policyهای HDX تضمین می‌شود که کاربران بهترین تجربه ممکن برای سناریوهای اتصال خود را دریافت نموده و در عین حال به اهداف خود در زمینه IT دست می‌یابند. مقیاس‌پذیری بالاتر سرور، کاربران WAN با پهنای باند محدود، امنیت و کنترل، تجربه‌هایی با کیفیت بالا از جمله‌ی این قالب‌ها می‌باشند.

استفاده از تکنولوژی HDX در XenApp و XenDesktop

تکنولوژیهای HDX به عنوان مبنایی برای پلتفرم برنامه‌ها و دسکتاپ Citrix به شمار رفته و یک راهکار عالی از برنامه کاربردی و دسکتاپ مجازی را ارائه می‌کنند. این راهکار در هر شبکه‌ای و برای تمامی تجهیزات قابل دسترس بوده و حتی در هنگام استفاده کاربران از مالتی‌مدیا، لوازم جانبی USB و برنامه‌های گرافیکی سه بعدی در شبکه‌های دارای پهنای باند پایین و تاخیر بالا نیز تجربه‌ای همانند Local PC برای آنها ایجاد می‌کند. فنآوری اطلاعات با XenApp، XenDesktop و تکنولوژی HDX می‌تواند ارائه برنامه‌های کاربردی و دسکتاپ مجازی را فراتر از محل سازمانها به کاربران دور از سازمان و بدون جای ثابت (Remote & Mobile User) نیز توسعه دهد.

برچسب ها: Citrix XenApp, Citrix XenDesktop, Citrix, ICA, HDX, Endpoint, ICA Remoting, Intelligent Redirection, Adaptive Compression, Deduplication, Multicast, Device Redirection, Session, Client Redirection, Thin Network Connection, Multi Media, Audio, Text, One-to-One, Real-Time, Thinwire, Workload, Server Rendered Video, Enhanced Thinwire, Backwards Compatible, Citrix Receiver, Screen Sharing, QoS, Dedicated Virtual Channel, RTP, Jitter, Native, Lync, Jabber, One-X, Peer-to-Peer, Hairpinning, Windows Media, Flash Video, Bandwidth, Multimedia Redirection, HDX 3D Pro, Rasterizer, DirectX, Bare Metal, Scalability, OpenGL, Lossless, CAD, GIS, PACS, HDX SoC, HDX Ready, Remoting, NComputing, CEIP, Customer Experience Improvement Program, CloudBridge, Cache, SLA, Telemetry