کاربران Desktop و Virtualization

 

تکنولوژی Virtualization بسیاری از مشکلات مدیران شبکه سازمان را در Datacenterها برطرف کرد. با ورود Server Virtualization  به Datacenterها هزینه های راه اندازی سرویسها و Serverهای جدید بسیار کاهش یافت. زمان مورد نیاز جهت راه اندازی Serverها برای پیاده سازی سرویسهای جدید بسیار کاهش یافت و از چند روز به یک روز کاهش یافت. از طرف دیگر مدیریت زیرساختهای Virtualization شده، بسیار ساده تر شد و پیچیدگیهای گذشته را نداشت. در این شرایط که مدیران شبکه سازمان با امکانات و ویژگیهای Server Virtualization آشنا شدند به مرور از دیگر انواع Virtualization چون مجازی سازی شبکه و Virtualization Storage در Datacenterها استفاده کرده و Datacenterهای مبتنی بر نرم افزار را بوجود آوردند. با روی کار آمدن Datacenterهای مبتنی بر نرم افزار وابستگی به سخت افزار از بین رفت و انعطاف پذیری Datacenterها به طور چشم گیری افزایش یافت. زمان مورد نیاز برای راه اندازی یک Server که سرویسهای جدید در آن پیاده سازی می شد از یک روز به چند دقیقه کاهش یافت. هزینه های ثانویه به طور چشم گیری از زیرساختهای Virtualization شده بسیار کمتر بوده است. از طرف دیگر مدیریت Datacenterهای مبتنی بر نرم افزار به طور کامل متمرکز شده است.

ورود Virtualization به ناحیه کاربران با Desktop Virtualization

پس از آنکه Datacenterها به طور کامل Virtualization شده و مزیتهای بسیاری برای سازمانها به ارمغان آوردند، حال نوبت به کاربران رسیده است. مجازی سازی، Desktop Virtualization را از Datacenterها به تمامی دستگاههای کاربران منتقل کرد. با استفاده از Desktop Virtualization کاربران به راحتی با استفاده از هر دستگاهی و در هر جایی می توانند به اطلاعات و داده های خود متصل شوند. با توجه به تغییر روز افزون در زیرساخت شبکه سازمان و همچنین تغییر در عملکرد کاربران استفاده از Desktop Virtualization و نرم افزار در زیرساخت شبکه سازمان می تواند بسیاری از هزینه های سازمان را کاهش داده و سرعت پیشرفت سازمان را در عرصه های رقابتی افزایش دهد.

چالشهای راه اندازی Desktop Virtualization

راه اندازی زیرساخت Desktop Virtualization را یکی از سرویسهای پیچیده شبکه در سازمان می نامند. دلیل این امر نیز آن است که بسیاری از مدیران شبکه سازمان و حتی بسیاری از افرادی که اقدام به راه اندازی زیرساخت Desktop Virtualization می کنند، آگاهی کاملی بر روی Desktop Virtualization و Software نداشته و در برخی از موارد با شکست مواجه می شوند. در این مقاله به بررسی برخی از عادتهای بدی می پردازیم که مدیران شبکه در پیاده سازی Desktop Virtualization و Software انجام داده و این پروژه ها را دچار خطر شکست می کنند.

دریغ کردن در تهیه Storage برای پروژه Desktop Virtualization

یکی از بدترین عادتهایی که مدیران شبکه برخی از سازمانها دارند، این است که هنگام تهیه Storage برای زیرساخت Desktop Virtualization مضایقه می کنند. در اینجا باید خاطر نشان کرد که زیرساخت Desktop Virtualization نیاز به حافظه های ذخیره سازی با سرعت بالا دارد. به طور کلی دلیل کندی بسیاری از ماشینهای مجازی در زیرساختهای Virtualization شده سرعت پائین هاردهای مکانیکی است. به همین دلیل است که استفاده ازSSDها در زیرساختهای Virtualization شده و همچنین در زیرساخت Desktop Virtualization توصیه می شود. با استفاده از ذخیره سازهایی با سرعت بالا همچون SSDها می توان یک زیرساخت Desktop Virtualization بسیار قدرتمند راه اندازی کرد. متأسفانه بسیاری از مدیران شبکه فکر می کنند هزینه کردن برای ذخیره سازها، هدر دادن پول است که این امر سبب شده است که بسیاری از پروژه های زیرساخت Desktop Virtualization که از ذخیره سازیهای کند استفاده می کنند با شکست مواجه شوند.

عدم استفاده درست از ابزارهای Monitoring جهت حفظ امنیت VDI

یکی از مهمترین نکاتی که بسیاری از مدیران شبکه در زیرساختهای Desktop Virtualization به آن توجه نمی کنند، استفاده از ابزارهای Monitoring است که پلتفرمهای Desktop Virtualization و نرم افزارهای Third-Party فراهم کرده اند. مدیران شبکه سازمان می توانند با استفاده از ابزارها و نرم افزارهای Monitoring زیرساخت Desktop Virtualization اقدام به شناسایی خطرهای امنیتی کرده و آنها را پیش از ایجاد خسارتها برطرف نمایند. بنابراین با استفاده از ابزارهای Monitoring زیرساخت Desktop Virtualization می توان فعالیتهایی که ممکن است مشکلاتی را برای سازمان ایجاد کنند، شناسایی کرده و پس از آن، آنها را رفع کنند. متأسفانه بسیاری از مدیران شبکه سازمان اقدام به استفاده از ابزارها و نرم افزارهای Monitoring نکرده و این امر سبب افزایش خطر آلودگیها می شود.

عدم استفاده از Thin Clientها در زیرساخت Desktop Virtualization

همانطور که می دانید یکی از دلایلی که سازمانها از زیرساخت Desktop Virtualization استفاده می کنند، کاهش هزینه ها می باشد. با استفاده از Thin Clientها و Zero Clientها می توان در بسیاری از هزینه ها صرفه جویی کرد. در سناریوهای مختلف زیرساخت Desktop Virtualization مدیران شبکه می توانند به راحتی از بردهای ارزان قیمت Raspberry pi استفاده کنند. این بردها بسیار ارزان بوده و می توان به راحتی از این بردها در زیرساختهای VMware Horizon، مایکروسافت RDS و همچنین Citrix XenDesktop استفاده کرد. در برخی از پروژه های Desktop Virtualization مدیران شبکه از Thin Clientها و Zero Clientها استفاده نمی کنند که این امر می تواند هزینه ها را افزایش دهد. بنابراین بهتر است که در زیرساختهایی که Desktop Virtualization و Software در آنها پیاده سازی می شوند، از این دستگاهها نیز استفاده شود.

نادیده گرفتن استفاده از Graphic در زیرساخت Desktop Virtualization

یکی از بدترین نظریه هایی که برخی از مدیران شبکه در پروژه های زیرساخت Desktop Virtualization دارند، نادیده گرفتن استفاده از Graphic در زیرساخت Desktop Virtualization می باشد. امروزه بسیاری از نرم افزارها نیاز به Graphic دارند، حتی کاربرانی که از نرم افزارهای ساده ای مانند مجموعه Office استفاده می کنند، نیاز به Graphic دارند. حتی می توان گفت که Windows 10 را بدون داشتن یک Graphic خوب نمی توان استفاده کرد. امروزه بسیاری از سازمانها نیز به Windows 10 مهاجرت می کنند. بنابراین استفاده از Graphic در زیرساخت Desktop Virtualization امری ضروری به حساب می آید. در گذشته راهکار مناسبی برای استفاده از Graphic در زیرساخت Desktop Virtualization نبود. تنها راهکار استفاده از Pass Through بوده است. بنابراین تنها ماشین مجازی که Graphic را به آن وصل می کنیم از امکانات آن استفاده خواهد کرد. استفاده از این قابلیت در سناریوهایی مانند استفاده از Citrix XenApp و یا Horizon App که چندین کاربر به یک ماشین مجازی متصل می شوند، می تواند خوب باشد، اما در سناریوهایی که هر کاربر یک ماشین مجازی مجزا دارد این راهکار جالبی به نظر نمی اید. اما اکنون که تولید کنندگان کارتهای Graphic تکنولوژیهایی چون vGPU و MxGPU را به مشتریان خود معرفی کرده اند و می توان به راحتی از Graphicهای قوی در زیرساخت Desktop Virtualization استفاده کرد.

در آخر باید گفت:

پروژه های Desktop Virtualization در صورتیکه به صورت کاملاً علمی و با آگاهی طراحی و پیاده سازی شوند، می توانند به راحتی بسیاری از هزینه های سازمان را کاهش دهند. امید داریم که با استفاده از نکاتی که در این مقاله بیان شد، مدیران شبکه سازمان به راحتی پروژه های زیرساخت Desktop Virtualization را انجام دهند.

خدمات شرکت مهندسی، بهامد سازان شبکه آریا، راه کار Desktop Virtualization

سالها قبل Desktop Virtualization برای سازمانها یک رویاء محسوب می‌شد، پس از چند سال این راهکار تبدیل به چالشی برای سازمان شد و امروزه Desktop Virtualization یک حقیقت است و روزبه‌روز به تعداد سازمانهایی که از این تکنولوژی استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود. فنآوری Desktop Virtualization روزبه‌روز در حال پیشرفت است و از راهکارهای جدید استفاده می‌کند تا هزینه‌های سازمان کاهش یابد. شرکت بهامد سازان شبکه آریا نو مفتخر است تا سازمانها را با داشتن کارشناسان مجرب در حوزه Desktop Virtualization از مرحله مشاوره تا مرحله اجراء و پشتیبانی، همراهی کند. با بررسی نیازهای سازمانها بهترین سناریو ممکن درDesktop Virtualization که کاملاً مطابق با نیازهای سازمان بوده و قابل ‌گسترش نیز باشد، پیاده سازی کند. استفاده از فنآوری Desktop Virtualization دو سر برد است و بهترین راهکار در مقابله با هزینه کمتر.

برچسب ها: Network Monitoring, vGPU, VMware Horizon , Desktop Virtualization, Pass-Through, Citrix XenApp, Citrix XenDesktop, MxGPU, Server Virtualization, Storage Virtualization, SSD, Third-Party, Thin Client, Zero Client, Graphic, Windows 10, Office, Horizon App, Datacenter