تعریف درست از پیاده سازی پروژه VDI

 

VDI می‌تواند همه‌چیز را برای مدیران IT آسان‌تر کند اما آنها باید برنامه ریزی دقیق برای مراحل آزمایشی تا مراحل نهایی انجام دهند. به خاطر داشتن هزینه‌ها و پیچیدگیهای غیر منتظره، حیاتی است. برنامه‌ریزی برای موفقیت یک تیم فوتبال همیشه ضروری بوده و خواهد بود. بازیکنان و مربی باید فیلم را تماشا کنند، تمرین کنند و بهترین راه رسیدن به هدف را ایجاد کنند. برنامه‌ریزی یک پروژه Desktop مجازی نیز به همین شکل است. مدیران IT باید براساس احتیاجات سازمان خود برنامه‌ریزی کرده و انتظارات واقع‌بینانه‌ای داشته باشند و بدانند که درصورت عدم کارکرد درست، چه کاری باید انجام دهند.

پروژه VDI با یک طرح آزمایشی آغاز می‌شود

هیچ برنامه‌ای بدون اقدام به جایی نمی‌رسد چه برای تیم فوتبال باشد چه برای پروژه VDI. بنابراین بطور طبیعی اولین گام در پیاده‌سازی موفق پروژه VDI، طرح آزمایشی است. این کار به مدیران شانس آزمایش‌کردن تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای خود را می‌دهد تا از صحت عملکرد، پیش از آنکه VDI را در اختیار کاربران قراردهند، مطمئن شوند. اگر ایرادی وجود داشته باشد، پیش از آنکه VDI در سراسر شرکت اجرایی شود و با تغییرات مناسب، قابل اصلاح و اعمال خواهد شد. مدیران باید تعیین کنند که دقیقا چه می‌خواهند تا پروژه VDI موفقی داشته باشند و این به معنای تعیین استانداردهای قابل اندازه‌گیری برای درک درستی کارکرد اجزای مختلف است. مدیران می‌توانند انتخاب کنند که بر اساس کدام معیارها موفقیت یک طرح آزمایشی را تعیین کنند. این معیارها می‌تواند به سادگی «عدم Crash کردن سیستم» باشد یا به فاکتورهای پیچیده اجرایی مانند مدت زمان پاسخگویی و ورود به سیستم Desktop مجازی (Login Time) . اگر طرح آزمایشی بتواند به این اهداف خود برسد مشکلی برای توسعه Desktop مجازی وجود ندارد. زمانی که تیم فنآوری اطلاعات زیرساخت طرح آزمایشی را ایجاد کرد، وقت تست کردن بخشهای مختلف آن توسط افراد مختلف می‌باشد. باید برخی از اعضای IT در این طرح مشارکتی شرکت کنند و ببینند که چگونه کار می‌کند. اگر همه‌چیز درست کار می‌کرد، می‌توانند تعدادی کاربر حرفه‌ای اضافه کنند. تا زمانی که همه‌چیز به کارکرد خود ادامه می‌دهد، مدیران می‌توانند فرآیند آزمایش را به هر تعداد کاربری که می‌خواهند توسعه دهند.

انتقال به VDI نباید بصورت ناگهانی و انبوه انجام شود

به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید اقدام به جابجایی انبوه به Desktop مجازی کرد. مهم نیست که طرح آزمایشی چقدر موفق بوده است، آزمایش‌کردن VDI و اجرایی کردن آن دو وجه کاملا مختلف یک بازی هستند. اگر برنامه آزمایشی برای ۲۵ Desktop مجازی کار کرد به معنای آن نیست که در مقیاس ۲۵۰ نیز کار می‌کند. خطا‌های سخت‌افزاری، کمبود حافظه و بسیاری دیگر اجتناب ناپذیر هستند و اگر یک گروه کوچک قادر به کار نباشد، مشکل بسیار کوچکتری است از زمانی که کل سازمان قادر به کارکردن نباشد. انتقال باید بطور دسته‌ای صورت گیرد یا کاربرها را تک به تک جابجا می‌کنیم یا بر اساس دپارتمان این کار را انجام می‌دهیم. یک رویکرد گام به گام نه تنها این انتقال را به دلیل اینکه کاربران یکسان با برنامه‌های کاربردی و منابع کاربردی یکسان کار می‌کنند؛ ساده‌تر می‌کند، بلکه پیگیری هرچیزی را ساده‌تر می‌کند. به جای آنکه به سوالات پاسخ دهیم و تجربه کاربری را در تمام شرکت مدیریت کنیم، مدیران تنها باید با گروه‌های کوچک کنار بیایند. بدین روش آنها می‌توانند هر مشکلی را شناسایی و  به آنها رسیدگی کنند و از تکرار آن در گروه‌های بعدی جلوگیری کنند. همچنین آموزش‌دادن به گروهی کوچک، ساده‌تر از کل شرکت است.

پیش‌بینی شرایط و هزینه‌ها

حتی آماده‌ترین تیمها نیز با حملات برق‌آسای دور از انتظار غافلگیر می‌شوند. با VDI حملات برق‌آسا در قالب پیچیدگیها و هزینه‌های غیرقابل پیش‌بینی ظاهر می‌شوند. VDI باید مدیریت را ساده‌تر کند زیرا مدیران تنها باید مراقب چند Image از Desktopها باشند، اما داستان بیشتر از اینهاست. با پیاده‌سازی پروژه VDI، ‌ادمین ها همچنان باید مراقب Server‌ها، Hypervisorها، حافظه داخلی، شبکه و… باشند. مهمتر از همه، Admin‌ها باید سیستمهای تحمل خطاء را اجراء کنند تا از خرابیهای تکی جلوگیری کنند، با برنامه‌های کاربردی قدیمی که ممکن است با VDI کار نکنند، سر و کله بزنند و با لایه‌بندی برنامه‌ کاربردی در برخی موارد کار کنند. از دیدگاه امنیتی، VDI باعث پیچیدگی‌ نیز می‌شود زیرا کاربران می‌توانند از تجهیزات و موقعیتهای گوناگون به منابع سازمانی دسترسی داشته باشند. هزینه‌ها نیز می‌توانند یک پروژه VDI را تحت تاثیر قراردهند. حتی اگر مدیران هزینه‌های ایجاد زیرساخت را بطور درستی پیش‌بینی کنند، باید هزینه‌های کارمندان اضافی IT که برای راه‌اندازی هرچیزی به آنها نیاز دارند و هزینه‌های لایسنس کردن نرم‌افزارها را هم درنظر بگیرند.

کسب اطمینان از موفقیت پروژه VDI

برای اطمینان از موفقیت پروژه VDI، تاکید باید بر روی عملکرد باشد تا تجربه کاربری Desktop مجازی برابر یا حتی بهتر از سیستم فیزیکی باشد. ابزارهای مانیتورکننده تجربه کاربری می‌تواند به مدیران در پیگیری زمانهای Logon، بالا آمدن برنامه‌های کاریردی، پاسخگویی به ورودی و کیفیت گرافیکی کمک کنند. برخی ابزارها حتی می‌توانند در زمان عدم وجود برخی استانداردها به Adminها هشدار دهند. به واسطه طبیعت متمرکز بودن Desktop مجازی، مدیران IT باید برای قطعیها برنامه‌ریزی کنند. حتی یک وقفه کوچک می‌تواند تمامی دپارتمانها را دچار خاموشی کند. برای جلوگیری از مشکلات بزرگ، پروژه VDI باید شامل افزونگیهایی برای سیستمهای Back-End باشد. حتی با وجود افزونگیها، قطعیها ممکن است رخ ‌دهند، بنابراین تیم IT نیازمند برنامه‌ای مدون برای رفع عیب سریع‌ این خرابیها در زمان وقوع است. در نهایت، IT باید با لنز Desktop مجازی به دنیا نگاه کند. این بدان معناست که بفهمیم چگونه برخی امور که مزاحم عملکرد Desktop فیزیکی نمی‌شوند، شامل Defragment کردن حافظه و اسکن‌کردن بدافزارهای در Desktop مجازی منابع زیادی را به هدر می‌دهند و بایستی به درستی مدیریت و سیاست گذاری شوند.

برچسب ها: Virtualization, VDI, Desktop