مجازی سازی Desktop با Horizon View

مزایای Horizon View در هنگام مدیریت دسکتاپ‌های سازمانی شامل قابلیت اطمینان، امنیت، استقلال سخت‌افزاری و راحتی استفاده است که در ادامه به توضیح هر یک پرداخته خواهد شد.

قابلیت اطمینان و امنیت

دسکتاپ‌ها و برنامه‌های کاربردی را می‌توان با یکپارچه‌سازی با VMware vSphere در قالب ماشین مجازی به صورت متمرکز پیاده‌‌سازی نمود. قرار دادن سیستم عاملهای Desktop و برنامه‌های کاربردی بروی یک Server در Datacenter مجازی مزایای زیر را دربر دارد:

  • می‌توان به سادگی دسترسی به داده را محدود نمود. همچنین می‌توان از دسترسی به داده‌های حساس توسط افراد سازمان که بصورت Remote اقدام به کپی اطلاعات بر روی رایانه شخصی خود می‌کنند، جلوگیری نمود.
  • پشتیبانی از RADIUS این انعطاف‌پذیری را ایجاد می‌کند که بتوان احراز هویت دو مرحله‌ای، Vendor از بین Vendorهای مختلف را انتخاب کرد. Vendorهای تحت پشتیبانی شامل RSA Secure ID و VASCO DIGIPASS و SMS Passcode و SafeNet می‌باشند.
  • یکپارچه‌سازی با VMware Identity Manager به این معنا است که کاربران نهایی از طریق همان وب که برای دسترسی به SaaS و Web و ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرد به دسکتاپ‌های Remote نیز دسترسی دارند. کاربران در داخل یک دسکتاپ Remote نیز می‌توانند برای دسترسی به برنامه‌های کاربردی از یک App Store سفارشی استفاده کنند.
  • قابلیت آماده‌سازی دسکتاپ‌های Remote، با حسابهای Active Directory که از پیش ایجاد شده‌اند، به ساختارهایی که Active Directory آنها با محدودیت دسترسی Read-Only روبرو هستند، کمک می‌کند.
  • می‌توان بدون در نظر گرفتن اینکه سیستمهای کاربران نهایی چه زمان ممکن است خاموش شوند، برای پشتیبان‌گیری داده برنامه‌ریزی نمود.
  • Desktop‌ها و برنامه‌های کاربردی Remote که در یک Datacenter میزبانی شده‌اند، Downtime نزدیک به صفر را تجربه می‌کنند. ماشینهای مجازی می‌توانند در کلاسترهای که قابلیت دسترسی‌پذیری بالا در آنها فعال می باشد، میزبانی گردد.

همچنین Desktop‌های مجازی می‌توانند به سیستمهای فیزیکی Back-End وHostهای Microsoft Remote Desktop Services یا به اختصار RDS متصل گردند.

سهولت در استفاده

کنسول مدیریت یکپارچه برای مقیاس‌پذیری ساخته شده است بدین معنی که حتی بزرگترین پیاده‌سازیهای Horizon View را به طور کارآمد، تنها از یک رابط کاربری مدیریتی، مدیریت نمود. Wizardها و داشبوردها جریان کاری را بهبود می‌بخشند و بررسی دقیق داده‌ها را تسهیل می‌کنند تا بتوان جزئیات را مشاهده کرده و یا تنظیمات را تغییر داد. شکل زیر مثالی از رابط کاربری مبتنی بر مرورگر برای  Horizon View Administrator را نشان می‌دهد.

کنسول مدیریتی Horizon View

ویژگیهای دیگری که راحتی استفاده را افزایش می‌دهند، پشتیبانی از  پروتکل‌ نمایش Remote VMware به نام PC Over IP (PCoIP) و Blast Extreme هستند. این پروتکلها تجربه‌ کاربر نهایی از دسکتاپ مجازی را مشابه را با تجربه‌های کنونی یعنی استفاده از PCهای فیزیکی، به ارمغان می‌آورد:

  • نمایش روی شبکه LAN، سریع‌تر و روان‌تر از نمایشهای Remote قدیمی است.
  • پروتکلهای نمایش می‌توانند افزایش میزان تاخیر یا کاهش پهنای باند را جبران کنند و اطمینان حاصل نمایند که فارغ از شرایط شبکه، کاربران نهایی می‌توانند کارآمدی خود را حفظ کنند.

قابلیت مدیریت

آماده‌سازی Desktop‌ها و برنامه‌های کاربردی برای کاربران نهایی فرآیند سریعی است. نیازی نیست کسی برنامه‌های کاربردی را یکی یکی روی هر PC فیزیکی کاربر نهایی نصب کند. کاربران نهایی به یک برنامه کاربردی Remote یا یک دسکتاپ Remote که با برنامه‌های کاربردی تکمیل می‌شود، متصل می‌گردند. کاربران نهایی می‌توانند از دستگاههای مختلف در مکانهای مختلف، به دسکتاپ Remote یا برنامه کاربردی یکسانی متصل گردند.

استفاده از VMware vSphere به عنوان بستر دسکتاپ‌ مجازی و سرورهای RDS Host مزایای زیر را دربر دارد:

  • اقدامات لازم برای مدیریت و Administration کاهش می‌یابد. مدیران می‌توانند بدون دسترسی فیزیکی به PC یک کاربر، برنامه‌های کاربردی و سیستم عاملها را Patch کرده و ارتقاء دهند.
  • یکپارچه‌سازی با VMware Identity Manager به این معنا است که مدیران IT می‌توانند از رابط کاربری VMware Identity Manager مبتنی بر وب برای مانیتور کردن دسترسی کاربر و گروه نسبت به دسکتاپ‌های Remote استفاده نمایند.
  • یکپارچه‌سازی با VMware App Volumes که یک سیستم ارائه‌ برنامه کاربردی Real-Time است، به سازمانها این امکان را می‌دهد که برنامه‌های کاربردی را در مقیاس بزرگ ارائه داده و مدیریت نمایند. با استفاده از App Volumes حتی وقتی کاربران به Desktop خود وارد شده‌اند، می‌توان برنامه‌های کاربردی را به کاربران، گروه‌ها یا رایانه‌های مقصد متصل نمود. همچنین می‌توان به‌صورت Real-Time، برنامه‌های کاربردی را آماده‌سازی، ارائه و بروزرسانی کرد و در صورت لزوم آنها را کنار گذاشت.
  • می‌توان Desktop‌های فیزیکی و مجازی را به صورت مرکزی مدیریت نمود. این مدیریت شامل پروفایلهای کاربر، حقوق برنامه کاربردی، Policyها، عملکرد و دیگر تنظیمات می‌باشد.
  • با VMware User Environment Manager، کاربران نهایی می توانند یک Windows Desktop شخصی‌سازی ‌شده داشته باشند که بر اساس نیازهای کاربر تطبیق داده شده باشد به این معنی که دسترسی به منابع IT به نقش، دستگاه و مکان کاربر بستگی دارد.
  • مدیریت Storage تسهیل شده است. با استفاده از VMware vSphere، می‌توان حجم‌ها و فایل ‌سیستمها را مجازی ‌سازی نمود تا از نیاز به مدیریت دستگاههای Storage جداگانه اجتناب گردد.
  • می‌توان با vSphere 6.0 یا نسخه‌های جدیدتر، از Virtual Volumes یا به اختصار VVols پشتیبانی نمود. این ویژگی دیسکهای مجازی Clone,ها Snapshot,ها و Replicaهای آنها را روی یک سیستم Storage، مستقیما به Objectهایی که Volume مجازی نام دارند، Map می‌کند. این Mapping به vSphere این امکان را می‌دهد که عملیاتهای سنگین از جمله Snapshoting Cloning و همسان‌ سازی را به ذخیره سازی Offload نماید. نتیجه‌ این امر می‌تواند این باشد که یک عملیات Cloning که در گذشته یک ساعت زمان می‌برد، شاید اکنون با استفاده از Virtual Volumes تنها چند دقیقه زمان ببرد.
  • از نسخه vSphere 5.5 Update 1 و بالاتر، می‌توان از Virtual SAN استفاده نمود که دیسکهای فیزیکی محلی Solid-State و Driveهای Hard Disk روی سرورهای فیزیکی ESXi را در یک Datastore واحد که بین تمام Hostهای یک کلاستر مشترک است، مجازی‌سازی نمود. در هنگام ساخت یک Pool دسکتاپ، تنها یک Datastore مشخص می‌گردد و اجزاء مختلف مثل فایلهای ماشین مجازی، Replicaها، داده‌های کاربر و فایلهای سیستم عامل بر حسب نیاز به روی دیسکهای SSD یا دیسکهای Hard Drive قرار می‌گیرند.

الزامات Storage ماشین مجازی، مثل ظرفیت، عملکرد و دسترس‌پذیری، به شکل پروفایلهای Storage Policy مدیریت می‌گردند که وقتی یک Pool دسکتاپ ایجاد می‌شود، به طور خودکار ساخته می‌شوند.

  • با استفاده از Storage Accelerator می‌توان، IOPS را به طور چشمگیری کاهش داد و همچنین از Loginهای کاربر نهایی در مقیاسهای بزرگتر یعنی زمانیکه 1000 کاربر به صورت همزمان لاگین کنند، بدون نیاز به هیچ تکنولوژی خاصی پشتیبانی می‌گردد.
  • اگر دسکتاپ‌های Remote، از فرمت دیسکی با vSphere 5.1 و یا نسخه‌ای جدیدتر استفاده کنند که به طور کارآمد از فضا بهره می‌برد، داده‌های پاک شده در سیستم عامل به طور خودکار، با یک فرآیند Wipe and Shrink بازپس گرفته می شود و مجددا جهت ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

عدم وابستگی سخت‌افزاری

دسکتاپ‌های Remote و برنامه‌های کاربردی به سخت‌افزار مشخصی وابسته نیستند. برای مثال از آنجایی که یک دسکتاپ Remote روی سروری در Datacenter اجراء می‌شود و فقط از یک دستگاه Client قابل دسترسی است، یک دسکتاپ Remote می‌تواند از سیستم عاملی استفاده کند که شاید با سخت‌افزار دستگاه Client سازگار نباشد.

دسکتاپ‌های Remote روی PCها، Macها، Thin Clientها، PCهایی که به عنوان Thin Client استفاده می‌شوند، تبلت‌ها و تلفن‌ها اجراء می‌شوند. برنامه‌های کاربردی Remote روی زیرمجموعه‌ای از این دستگاهها اجراء می‌گردند.

اگر از ویژگی HTML Access استفاده شود، کاربران نهایی می‌توانند بدون اینکه لازم باشد برنامه کاربردی Client را روی سیستم یا دستگاه Client نصب نمایند، یک Desktop یا برنامه کاربردی Remote را داخل یک مرورگر باز کنند.