قابلیتهای vSAN 7

Storage

 

vSAN دارای اکوسیستمی غنی از شرکاست، پلتفرم منتخب Cloudهای Private و Public شده است. با این مقاله بررسی می‌کنیم که چگونه vSAN 7 با قابلیتها و پیشرفتهایی جدیدتر، به مدرن‌سازی مرکز داده سرعت می‌بخشد.

سازمانها با ابعاد گوناگون و صنایع مختلف به سرعت HCI را به کار گرفته‌اند تا آنها را به نتایج بهتری در کسب‌وکار برساند. سازمانها نیاز دارند تا کالاها و خدمات جدید را سریعتر از همیشه به مشتریان و کارمندان ارائه دهند، چرا که تکنولوژی جدید، توسعه محصول و زمان تحویل را به سرعت کاهش می‌دهد. تصمیم‌گیرندگان در حوزه زیرساخت IT به پلتفرم‌هایی نیاز دارند که بتوانند امکان ارائه سریع راهکارهای جدید را فراهم سازند و برای رسیدن به آن هدف روشهای زیر را مشخص کرده‌اند:

  • آسان‌سازی مدیریت زیرساخت و افزایش سرعت آماده‌سازی
  • یکپارچه‌سازی Block Storage و File Storage
  • پشتیبانی از تکنولوژیهای در حال ظهور مانند Containerها

vSAN که تحت تاثیر نیازها و روندهای صنعتی است، مدیریت زیرساخت را با کاهش تعداد ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت چرخه عمر سرور تسهیل می‌کند. سازمانها اکنون می‌توانند Block Storage و File Storage را با vSAN یکپارچه نمایند و به این ترتیب نیاز به راهکارهای Third Party را کاهش داده و آماده‌سازی File Share را کاهش می‌دهد. همچنین این نرم‌افزار دارای قابلیتهای جدیدی است که باعث ارتقاء برنامه‌های کاربردی Cloud-Native شده و امکان پشتیبانی از File-Services و vSphere add-on برای Kubernetes (که در گذشته به آن Project Pacific گفته می‌شد) را از طریق VMware Cloud Foundation فراهم می‌سازد.

تسهیل به‌روزرسانی کلاستر با vSphere Lifecycle Manager

مدیریت چرخه زندگی، کار زمان‌بری است. مدیران معمولا با تعداد زیادی ابزار که نیازمند مهارتهای تخصصی هستند، از زیرساخت خود نگهداری می‌کنند. مشتریان VMware در حال حاضر از دو رابط مختلف برای عملیات Day Two استفاده می‌کنند:

vSphere Update Manager یا VUM برای نرم‌افزارها و درایورها و سرورها و کاربردهای ارائه‌شده از جانب Vendorها برای به‌روزرسانی‌های Firmware می باشد. در این نسخه عرضه‌شده، VMware HCI یک مکانیزم جدید و یکپارچه را به منظور به‌روزرسانی مدیریت نرم‌افزار و Firmware بنیان‌گذاری می‌کند که همواره با عنوان vSphere Lifecycle Manager یا vLCM در vSphere موجود است.

vLCM در یک مدل مطلوب ایجاد شده که برای Hypervisor و Stack کامل درایورها و Firmware سرورهایی که به مرکز داده نیرو می‌بخشند، مدیریت چرخه عمر را فراهم می‌کند. vLCM را می‌توان برای به‌کارگیری یک Image، مانیتورکردن تطبیق‌پذیری و اصلاح کلاستر در صورت مشاهده شرایط پیش‌بینی نشده، مورد استفاده قرار داد. این کار از نیروی لازم برای مانیتورکردن تطبیق‌پذیری هر یک از بخشها می‌کاهد و کمک می‌کند تا در کل کلاستر به تبعیت از VMware Compatibility Guide یا VCG حالت پایدار برقرار باشد. vLCM رویکرد جدید قدرتمندی برای ایجاد مدیریت کافی چرخه عمر پایدار و تسهیل‌شده سرور است.

File ServiceهایNative  برای vSAN

File Serviceهای Native که در داخل vSAN قرار گرفته‌اند مدیریت Storage را تسهیل می‌کنند، چرا که با این کار وابستگی به راهکارهای خارجی کاهش می‌یابد. vSAN 7 هم‌اکنون از NFS v3 و v4.1 پشتیبانی می‌کند که ملزومات را برای انواع کاربرد فراهم می‌نمایند. روش فعال کردن File Serviceها در vSAN مانند فعال کردن دیگر قابلیتهای در سطح کلاستر، مثل سرویسهای iSCSI، رمزگذاری، حذف داده‌های تکراری و فشرده‌سازی است. کل چرخه عمر آماده‌سازی و مدیریت File Serviceها می‌تواند به صورت یکپارچه از طریق رابط کاربری vCenter اجراء شود. این ویژگی کمک می‌کند تا به مجموعه وسیعتری از موارد کاربرد که نیازمند File Serviceهایی با قابلیت تلفیق آسان هستند، پرداخته شود.

پیاده‌سازی برنامه‌های کاربردی مدرن‌تر درvSAN  باCloud Native Storage  پیشرفته

vSAN 7 قابلیتهای Cloud Native Storage را که نخستین بار در به‌روزرسانی سوم vSAN 6.7 معرفی شده بود، توسعه داده و قویتر کرده است. اکنون vSAN از استفاده از File Serviceهای Native به عنوان Volumeهای دائمی برای کلاسترهای Kubernetes پشتیبانی می‌کند. این Volumeهای دائمی اکنون قادرند با استفاده از رمزگذاری و Snapshot پشتیبانی کنند. vSAN علاوه بر File Serviceها، vSphere Add-On for Kubernetes را (که پیش از این با عنوان  Project Pacific  شناخته می‌شد) فعال می‌کند که خود امکان پیاده‌سازی بارهای کاری Container شده Stateful را بر Datastoreهای vSAN فراهم می‌سازد.

پیشرفتهای کلی در قابلیتهای vSAN 7

عملیات رفع عیب لحظه‌ای بعد از جایگزینی vSAN Witness Host

vSAN 7 منطق جایگزینی و همسان‌سازی مجدد یک vSAN Witness Host برای Stretched Cluster و توپولوژی‌های 2 نود را تقویت می‌کند. زمانی که تجهیزات vSAN Witness Host تحت فشار بوده یا نیاز به جایگزینی داشته باشند، می‌توان به سادگی و با استفاده از دکمه «Replace Witness» در vCenter آنها را جایگزین کرد. بعد از این جایگزینی، vSAN یک عملیات رفع عیب فوری را فعال می‌کند تا به سرعت شرایط vSAN Witness Host را به یک حالت پایدار تغییر دهد. این پیشرفت کمک می‌کند تا با تسریع بازسازی vSAN Witness Host، آسیب‌پذیری موقت تا محافظت در سطح Site  کاهش یابد.

هدایت Stretched Cluster I/O  بر اساس عدم تعادل ظرفیت در Siteها

توپولوژی vSAN Stretched Cluster  انعطاف‌پذیری VM و داده‌ها را در حالتی که قطعی Site رخ می‌دهد، فراهم می‌کند. چابکی vSAN به مدیران این امکان را می‌دهد که پارامترهای پیکربندی مناسب را برای هر یک از ماشینهای مجازی با سطوح حفاظتی یا وابستگیهای مختلف تنظیم کنند. در نتیجه، ممکن است ظرفیت در دسترس یک Site نسبت به Site دیگر، متعادل نباشد. vSAN 7 اطلاعات جدیدی را به منظور به حداقل رساندن تاثیرات ناشی از شرایط فشردگی ظرفیت معرفی می‌کند. در صورت تشخیص عدم تعادل، vSAN با چک کردن پارامترهایی که بر اساس آنها IO محدود به شرایط فشردگی ظرفیت سایت شده، IO فعال را به سایت سالم هدایت می کند. این مراحل کاهش بدون آن که اختلالی در عملکرد ماشین مجازی ایجاد کنند، رخ می‌دهند. این بهینه‌سازی، نمونه فوق‌العاده‌ای از ارائه اطلاعات بیشتر به vSAN، به منظور تضمین عملکردهای قابل پیش‌بینی تحت طیف گسترده‌ای از شرایط است.

گزارش دقیق فضای سطح VM در سراسر رابط کاربری vCenter در VMهای مبتنی بر vSAN

vSAN 7 مرحله جدیدی از استمرار در گزارش‌دهی ظرفیت در سطح VM در vCenter برای VMهای مبتنی بر vSAN، ارائه می‌کند. طراحی داخلی vCenter متناسب با گزارش ظرفیت در سطح  VM، مشابه چگونگی عملکرد Storage قدیمی است. این اصلاحات به ایجاد سازگاری میان تفاوتهای گزارش‌دهی که ممکن است بین نواحی vSAN درvCenter  و مناطق گزارش‌دهی قدیمی VM مانند کلاستر و نمای Host یافت شود، کمک می‌کند.

بهبود گزارش‌دهی از حافظه برای بهینه‌سازی در حال انجام

معیار جدید میزان مصرف حافظه در لحظه، در رابط کاربری و از طریق API عرضه شده تا درک و بینش عمیق‌تری نسبت به مصرف منابع ایجاد کند. با معماری بسیار کاربردی vSAN، همزمان با تحول محیط (از طریق Scale-up یا Scale-out)، معیارهای سنجش مبتنی بر زمان، با تغییراتی در پیکربندی نرم‌افزار و سخت‌افزار که در کلاستر ایجاد می‌گردد، به همبسته کردن تغییر در مصرف حافظه کمک می‌کنند. این کار به ارزیابی سیستماتیک تاثیر تغییرات در پیکربندی و بهینه‌سازی مداوم طرح کمک می‌کند.

برچسب ها: Cloud, vSAN, HCI, Block Storage, File Storage, Container, File Share, Cloud-Native, VMware Cloud Foundation, vSphere Lifecycle Manager, Firmware, VUM, Vendor, vLCM, Hypervisor, VCG, iSCSI, vCenter, I/O, Cluster, API