مدیریت نگهداری اطلاعات

Storage

 

این مطلب جهت رفع مشكلات بسیاری از كاربران در زمینه استفاده، Backup و آرشیو اطلاعات می باشد. بنابراین توصیه می شود جهت بالا بردن امنیت اطلاعات ذخیره شده در سیستم خود، مطلب را به دقت خوانده و در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر جهت مشاوره حضوری تماس حاصل فرمائید.

مدیریت نگهداری اطلاعات (Data Management) به سه بخش کلی زیر تقسیم می شود:

الف) On Line Storage

ب) Backup

ج) Archive

الف) On Line Storage

سیستم Online Storage همان هارد دیسک یا سیستم RAID نصب شده بر روی PC یا Server می باشد که برای ذخیره و بازیابی اطلاعات Online استفاده دارد.

مزایا:

  • بسیار سریع
  • به سهولت قابل افزایش می باشد

معایب:

  • مطمئن نبوده و ممكن است هر لحظه دیسك سخت دچار مشكل شود.
  • به لحاظ Online بودن ممكن است با ویروس دچار مشكل شود.
  • گرانترین وسیله نگهداری اطلاعات است.
  • دیسكهای سخت با ظرفیت قبلی به زودی از بازار بیرون رفته و دیسك سخت با ظرفیت بیشتر به بازار می آید.

از مزایا و معایب ذكر شده در بالا پیداست كه دیسك سخت و سیستم RAID فقط برای استفاده از اطلاعات مورد استفاده دارد و می بایست اولاً از آن بصورت Online یا روزانه و یا هفتگی بسته به اهمیت اطلاعات Backup تهیه شود و دوماً به لحاظ گران بودن می بایست از اطلاعات كه زیاد مورد نیاز نیستند، فایل آرشیو تهیه نمود تا سیستم سریعتر با هزینه كمتر عمل نماید.

بشرح زیر تفاوتهای انواع سیستمهای On Line Storage و انواع RAID Level تشریح شده است.

تفاوت سیستمهای NAS, DAS و SAN:

(Direct-Attached Storage) DAS: بهترین سیستم ذخیره سازی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در شبکه با یک یا تعداد کمی Server می باشد. DAS می تواند یک سیستم RAID یا TAPE Library بوده که به Server متصل شده و كاربران شبكه می توانند به DAS دسترسی داشته باشند.

(Network Attached Storage) NAS: بهترین، ساده ترین و ارزان ترین سیستم ذخیره سازی جهت تبادل سریع اطلاعات در سطح File Level در شبکه های Multi-Client می باشد. سیستم NAS هنوز بیشترین مصرف را در شرکتهای كوچك و متوسط داشته و می تواند تا چندین Terabyte را ذخیره نماید.

تفاوت سیستم NAS و DAS:

سیستم DAS به Server متصل می شود ولی سیستم NAS از طریق یكی از پروتكلهای (TCP/IP, FC and CIFS) در شبكه قرار می گیرد. سیستم DAS فقط می تواند با یک سیستم عامل که Server با آن كار می كند كار كند ولی سیستم  NAS به لحاظ اتصال از طریق شبکه می تواند با چندین Server و سیستم عاملهای مختلف كار كند.

SAN (Storage Area Network): سیستمی با كارایی بالا، که منحصراً جهت انتقال حجم بزرگی از اطلاعات بین Server و سیستم ذخیره سازی نظیر RAID Tape Library یا UDO Jukebox فقط از طریق اینترفیس Fiber Channel مورد استفاده قرار می گیرد.

RAID Level چیست؟

RAID Level استانداردهای مختلف جهت نوع ذخیره سازی در سیستم RAID (Redundant Array of Inexpensive Drives) بوده كه طریقه ذخیره سازی اطلاعات را در سیستم RAID مشخص می كند.

تفاوت انواع RAID Level:

RAID-0

در اصل سیستم RAID نمی باشد بلكه در Level-0 اطلاعات بر روی هارد دیسكها پخش شده و این سیستم در مواقعی به كار می رود كه حجم اطلاعات جهت ذخیره سازی بیش از یك هارد دیسك باشد. RAID Level-0 از نظر عملكرد جهت ذخیره اطلاعات بزرگ بسیار خوب بوده ولی امكان تعویض هارد دیسـك سوخته را به كاربر نمی دهد و اگر یك هارد دیسك دچارمشكل شود، كل اطللاعات از بین خواهد رفت.

RAID-1

RAID-1 امکان تعویض HDD معیوب، بدون خاموش بودن سیستم (Redundant) را داشته و كلیه اطلاعات بطور مشابه بر روی حداقل 2 هارد دیسك ذخیره می گردد. (Mirroring) سرعت خواندن اطلاعات در RAID-1 به مراتب بیشتر از سرعت ذخیره بوده ولی اگر یكی از هارد دیسكها دچار مشكل شود هیچ اطلاعاتی از بین نمی رود ولی هزینه بر مگابایت (Cost/MB) در RAID-1 بسیار گرانتر از سایر استانداردها می باشد.

RAID-4

در RAID-4 اطلاعات ذخیره شده همه هارد دیسكها فقط برروی یك هارد دیسك بصورت Parity ذخیره می شود. مثلاً اگر 4 دستگاه HDD بر روی RAID باشد، اطلاعات Parity سه HDD بر روی HDD چهارم موجـود می باشد.

RAID-5

یكی از پر مصرف ترین تكنولوژی RAID بعد از RAID-1 بوده و شبیه RAID-4 می باشد. با این تفاوت كـه Parity به جای قرار گرفتن بر روی یك HDD بین تمام هارد دیسكها پخش شده است.

RAID-6

در RAID-6 از هر هارد دیسك دو Parity برروی 2 هارد دیسك جداگانه گرفته می شود و ضریب امنیت را در اثر سوختن همزمان بیش از یك هارد دیسك بالا می برد ولی در عوض هزینه نگهـداری اطلاعـات (Cost/MB) بسـیار بالا رفته و سرعت پائین می آید.

ب) سیستم Backup

همانطور که در بخش Online Storage قید شد سیستم RAID فاقد امنیت لازم جهت نگهداری اطلاعات بوده و می بایست از سیستم Online Storage همیشه Backup تهیه شود.

شرکت Tandberg یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع Tape Drive Autoloader و Storage Library در دنیا و صاحب تکنولوژی SLR می باشد. شرکت Tandberg بصورت تخصصی در زمینه محصولات ذخیره سازی اطلاعات و تهیه فایل پشتیبان فعالیت داشته و دارای سیستمهای ذخیره سازی اطلاعات تا 123TB می باشد.

همگی به اهمیت وافر مسئله Backup آشنایی داریم ولی اکثراً نمی دانیم چطور و با چه وسیله ای فایل پشتیبان تهیه کنیم. اگر Backup مطمئن نداشته باشیم، اکثر اوقات فکر می کنیم که اگر روزی اطلاعاتمان از بین برود چه باید کرد؟ این مسئله آنقدر ترسناک است که سعی می کنیم خیلی سریع آنرا فراموش کرده و به کارمان ادامه دهیم.

با توجه به حیاتی بودن سیستم Backup، خواهشمند است سوالات زیر را با دقت خوانده و جوابی را که در ذهن خود پیدا می کنید، چند بار مرور کنید:

  1. اطلاعات موجود در سرور شما چقدر ارزش دارد؟
  2. آیا از اطلاعات خود Backup تهیه می کنید؟
  3. اگر Backup تهیه می کنید آیا بصورت اصولی تهیه می شود یا بر روی CD DVD, Hard Disk و یا Flash Memory که فاقد امنینت و ماندگاری هستند Backup تهیه می کنید؟
  4. آیا می دانید سیستم Backup نیاز به طراحی و مهندسی خاص داشته و می بایست نسبت به نیاز و ساختار شبکه، سیستم Backup پیاده سازی شود؟
  5. آیا تا کنون فکر کرده اید که لازم است هر دو سیستم On Line Backup و Off Line Backup را باهم داشته باشید؟
  6. آیا می دانید در صورتیکه همزمان بیش از یک هارد دیسک سیستم RAID خراب شود کلیه اطلاعات شما از بین خواهد رفت؟
  7. آیا می دانید از چه استاندارد و سیستمی باید در تهیه Backup کمک بگیرید؟
  8. آیا می دانید هارد دیسک CD, DVD Flash Memory و RAID وسیله مطمئنی برای تهیه Backup نیستند و فقط برای نگهداری و انتقال اطلاعات از آنها استفاده می شود و اگر مطمئن بودند دیگر سیستمهای Backup وجود نداشتند؟
  9. آیا می دانید چقدر هزینه بابت Mirror کردن سیستم RAID سرور پرداخت می کنید؟
  10. در آخر آیا فکر کرده اید اگر اطلاعات شما از بین برود و Backup درستی تهیه نکرده باشید سازمان شما با چه معظلی روبرو خواهد شد؟

برای ارائه پیشنهاد مناسب پنج سوال زیر را در نظر داشته باشید، جواب سوالات کمک شایانی به ارائه پیشنهاد مناسب جهت سیستم Backup خواهد کرد:

  1. حجم اطلاعات موجود در کلیه سرورها چند GB است؟
  2. سالانه چند GB به اطلاعات سرورها افزوده می شود؟
  3. On Line Backup یا Off Line Backup نیاز دارید یا تلفیقی از هر دو سیستم؟
  4. آیا کلیه سرورها از طریق شبکه بهم متصل هستند؟
  5. در چه فواصل زمانی Backup تهیه می کنید؟
  6. On Line ؟
  7. روزانه؟
  8. هفتگی؟
  9. ماهیانه؟ (به این منظور که آخر هر ماه Backup جداگانه یک ماه گرفته می شود؟)

برای مثال سازمانی دارای 500GB اطلاعات بر روی 4 سرور می باشد که هر سرور دارای اطلاعات مهمی برای هر بخش از سازمان بوده و مسئول شبکه روزانه از اطلاعات بر روی هارد دیسک و یا Raid هر سرور بر روی همان سرور یا سرور دیگر فایل پشتیبان تهیه می کند. این روش سریعترین، راحت ترین و پر خطرترین راه می باشد چرا که Hard Disk و Raid وسیله مطمئنی برای نگهداری اطلاعات نبوده و اگر بودند هیچوقت بحث Backup پیش نمی آمد. همگی می دانیم اگر یکی از  Hard Disk سیستم Raid بسوزد، به راحتی تعویض شده و اطلاعات برگردانده می شوند ولی اگر همزمان و یا به فاصله کوتاهی دو دستگاه Hard Disk سیستم Raid هم بسوزد، کل اطلاعات از بین خواهد رفت و هیچ راهی برای برگشت اطلاعات وجود ندارد. اغلب وقتی كه اطلاعات از بین می رود، فایل Backup هم مشكل دارد و اطلاعات بازیابی نمی شود، شاید این اتفاق برای بعضی كاربران افتاده باشد و یا خواهد افتاد. حال آیا واقعاً می توانید به راحتی از مسئله به این مهمی به سادگی بگذرید؟ و خودتان را به این راضی كنید كه بعداً یك فكری برایش خواهیم كرد.

سئوال و جوابهای زیر به شما كمك خواهد كرد از سیستم Backup درك بهتری پیدا كنید:

سئوال: از چی باید Backup  بگیریم ؟

از كل Hard Disk یا RAID ؟

از Database و برنامه ها ؟

از فایلی كه نرم افزارها به عنوان فایل پشتیبان تهیه می كنند ؟

جواب: بستگی به نظر مدیر شبكه، حساسیت اطلاعات و حجم اطلاعات دارد. می تواند از كل Hard Disk و یا از قسمتهای مورد نیاز باشد. می تواند نسخه كاملی از سیستم عامل و یا اطلاعات موجود در درایوها، پایگاه داده ها با انواع ساختارهای مختلف مانند Oracle MS SQL و یا Microsoft SQL Server ساختار سرورهای SharePoint و یا هر سروری نظیر Mail Server نیز باشد.

سئوال: به چه حجمی برای Backup نیاز داریم؟

جواب: بستگی به حجم اطلاعات برای تهیه Backup و مقداری كه در آینده به آن اضافه می شود دارد. با بررسی حجم موجود و مقدار گیگابایت اضافه شده در آخر هر سال می توان حجم Backup مورد نیاز را برای چند سال آینده بدست آورد.

سئوالOn Line Backup : نیاز داریم یا Off Line Backup ؟

جواب: بستگی به حساسیت، نیاز سریع به اطلاعات و قطع شدن و یا نشدن شبكه دارد. اگر كاربران می توانند چند دقیقه یا چند ساعت صبر كنند تا اطلاعات Restore شود و اطلاعات آنروز كه Backup گرفته نشده قابل وارد كردن مجدد بوده و یا از بین رفتن آنها مهم نیست، می توان از Offline Backup استفاده نمود ولی اگر آنقدر اطلاعات مهم و حیاتی است كه حتی یك ثانیه و یك Byte آن موجب صدمه می شود، باید از On Line Backup همراه با Off Line Backup استفاده شود. توصیه می گردد از تلفیق هر دو سیستم جهت بالا بردن ضریب امنیت و كارایی بیشتر استفاده شود.

تفاوت سیستمهای On Line Backup و Off Line Backup

در سیستم On Line Backup یك دستگاه Backup Server در شبكه قرار گرفته و بصورت On Line از كلیه سرورها Backup تهیه می كند. در سیستم Off Line Backup یك دستگاه Tape Driver و یا Storage Library به یكی از سرورها متصل شده و می تواند از اطلاعات بر روی كارتریج LTO Tape با ظرفیت حداكثر  1.6 TBو در Storage Library تا ظرفیت 123TB ، Backup تهیه كرد. از تلفیق هر دو سیستم نیز می توان یك سیستم Backup بسیار سریع و مطمئن در اختیار داشت كه كلیه نیازها را برآورده كرده و از امنیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

لازم به ذكر است كه سیستمهای Storage Library می توانند توسط نرم افزارهای خاص برنامه ریزی شده و در ساعات مشخصی Backup تهیه كنند و به دلیل تعداد كارتریج ها، بسته به مدلی كه استفاده می شود در یك دوره زمانی خاص (1، 2 و یا 4 هفته) بدون نیاز به دخالت مدیر سیستم، پروسه پشتیبانی از اطلاعات را انجام می دهند.

Backup to Disk to Tape (B2D2T) configuration:

B2D2T + NAS + FC configuration:

سئوال: از چه نوع Backup Device استفاده کنیم؟

جواب: بستگی به سرعت و حجم Backup دارد، اگر حجم کم و متوسط (تا 300GB) و سرعت زیاد مد نظر باشد بهتر است از Optical Drive یا RDX استفاده شود. اگر حجم متوسط (تا 800GB) و سرعت متوسط نیاز باشد بهتر است از Tape Drive یا Auto loader در مدلهای مختلف استفاده شود و اگر حجم بالا (بیشتر از 500GB) و به صورت On Line یا Off Line نیاز باشد باید از سیستمهای Storage CAB جهت On Line Backup و MO Jukebox تا (76TB) یا Storage Library (تا 123TB) جهت Off Line Backup استفاده نمود.

سئوال: از چه استانداردی باید استفاده كنیم؟

جواب: باز بستگی به حجم Backup، اهمیت ماندگاری کارتریج، تعداد دفعاتی که باید روی یک کارتریج Backup گرفت و پاک نمود، سرعت Backup و اهمیت اطلاعات دارد.

­

سئوال: زمان Backup گیری (Off Line) چقدر برایمان مهم است؟ آیا می خواهیم ظرف چند دقیقه بعد از اتمام کار روزانه Backup گرفته و محل کار را ترک کنیم و یا می خواهیم چند ساعت بعد از اتمام کار روزانه از سرور(ها) Backup تهیه کنیم؟

جواب: بستگی به نوع Device (RDX ,Tape یا MO)، حجم Backup تعداد Device به Server دارد، سرعت MO و RDX زیاد – حجم کم تا متوسط و سرعت Tape متوسط – حجم متوسط تا بالا

با استفاده از سیستمهای Storage Loader و نرم افزار Backup می توان برنامه ریزی نمود Backup در ساعات غیر اداری بر روی Tape گرفته شود.

سئوال: در چه فواصل زمانی باید Off Line Backup تهیه کنیم؟

جواب: به اهمیت اطلاعات، اهمیت زمان قطع شدن شبکه و نوع Backup گیری بستگی دارد.

اصولاً در Off Line Backup به صورت روزانه، هر کارتریج برای هر روز و جمعاً 12 کارتریج برای 2 هفته لازم است بصورتیکه اطلاعات روز اول هفته سوم روی کارتریج اول از هفته اول ذخیره می شود.

4 کارتریج برای آخر هر هفته، 12 کارتریج برای آخر هر ماه و 2 کارتریج برای آخر هر سال، جمعاً 28 کارتریج برای هر سال، اگر Backup بصورت 7 روز هفته باشد باید 30 کارتریج تهیه شود.

سئوال: ماندگاری كارتریج چقدر اهمیت دارد؟

جواب: ماندگاری كارتریج اهمیت وافری داشته بصورتیكه اگر Backup منظم گرفته شود ولی كارتریج سالم نباشد، كلیه اطلاعات از بین خواهد رفت.

Tape Cartridge دارای استـانداردهای مختـلف بـوده و هـر استاندارد دارای مـاندگـاری مختـص بـه خـود می بـاشد. ماندگـاری Tape Cartridge بستگی به محل نگهداری، تعداد دفعات ضبط و پاك نمودن اطلاعات، میدانهای مغناطیسی محیط، استاندارد كارتریج و درایو دارد.

البته ماندگاری MO Disk از کلیه مدیاهای Backup به لحاظ جنس و اینكه مغناطیس آن در دمای 200 درجه سانتیگراد فعال می شود بیش از 50 سال است و هیچگونه مشكلی در دمای معولی بر اثر ضربه، قرار گرفتن در میدان مغناطیسی و نور برای آن پیش نمی آید.

انواع تكنولوژی Tape Drive:

DAT - Digital Audio Tape

single channel recording

high tape wear

low life time

up to 30 times rewriteable

tape leaves cartridge 

complex mechanics

helical scan recording

 

(S) DLT – (Super) Digital Linear Tape

LTO – Linear Tape Open

 

low tape wear

rugged cartridge

up to 1,500 times rewriteable

allows high tape speed

tape leaves cartridge

less mechanical parts

linear recording

multi-channel recording

LR - Scalable Linear Recording

Digital, linear recording

multi-channel recording

low tape wear

300-400 times rewriteable

tape doesn't leave cartridge

only two moving parts

80% mechanics in the cartridge

محصولات Tape Drive ساخت Tandberg

LTO Technology در چهار استاندارد LTO1 LTO2, LTO3 و LTO4 از ظرفیت 100GB تا 1600GBB:

استاندارد

LTO1

LTO2

LTO3

LTO4

ظرفیت: فشرده/غیرفشرده

Native/Compressed

100/200GB

200/400GB

400/800GB

800/1600GB

تعداد دفعات ضبط

1500 بار

1500 بار

1500 بار

1500 بار

سرعت ضبط اطلاعات بر ثانیه:

فشرده/ غیر فشرده

16MBs/32MBs

24MBs/48MBs

80MBs/160MBs

120MBs/240MBs

هزینه هر GB بر کارتریج (فشرده)

Euro 0.23

Euro 0.13

Euro 0.09

Euro 0.19

نوع مصرف

Off Line Backup

Off Line Backup

Off Line Backup

Off Line Backup

 

Warranty

Interface

Transfer rate

Capacity

Type

3 years

SCSI Ultra 160

up to 864 GB/h

800/1600 GB

LTO4 FH

3 years

SCSI Ultra 160

up to 576 GB/h

400/800 GB

LTO3 FH

3 years

SCSI Ultra 160

up to 173 GB/h

200/400 GB

LTO2 HH

3 years

SCSI Ultra 160

up to 115 GB/h

100/200 GB

LTO1 HH

 2- SLR Technology: در چهار استاندارد SLR7 SLR75, SLR100, SLR140, از ظرفیت 200GB تا 140GB

استاندارد

SLR7

SLR75

SLR100

SLR140

ظرفیت: فشرده/ غیر فشرده

Native/Compressed

20/40GB

38/75GB

50/100GB

70/140GB

تعداد دفعات ضبط

400 بار

400 بار

400 بار

400 بار

سرعت ضبط اطلاعات بر ثانیه:

فشرده/ غیرفشرده

3MBs/6MBs

4MBs/8MBs

5MBs/10MBs

6MBs/12MBs

هزینه هر GB بر کارتریج (فشرده)

Euro 1.04

Euro 0.67

Euro 0.65

Euro 0.50

نوع مصرف

Off Line Backup

Off Line Backup

Off Line Backup

Off Line Backup

 Tandberg SLR-Series

Robust, high quality design

Digital linear recording

World’s Most reliable tape drive

High performance

 

Type

Capacity

Data Rate

Interface

Warranty

SLR140

70-140 GB

up to 43.2 GB/h

LVD

3 years

SLR100

50-100 GB

up to 36.0 GB/h

LVD

3 years

SLR 75

38-75 GB

up to 28.8 GB/h

LVD

3 years

SLR7

20-40 GB

up to 21.6 GB/h

LVD

3 years

3-:VXA Technology  در دو استاندارد VXA-320و VXA-172 از ظرفیت 86GB تا 320GB

استاندارد

VXA-172

VXA-320

ظرفیت: فشرده/ غیر فشرده  Native/Compressed

86/172GB

160/320GB

تعداد دفعات ضبط

1000 بار

1000 بار

سرعت ضبط اطلاعات بر ثانیه: فشرده/ غیرفشرده

12MBs/24MBs

12MBs/24MBs

هزینه هر GB بر کارتریج (فشرده)

Euro 0.25

Euro 0.21

نوع مصرف

Off Line Backup

Off Line Backup

 

 

VXA

 

   

 

VXA-320

VXA-172

 

320

172

Capacity in GB*

24

24

Transferrate MB/sec.*

86,4

86,4

Transferrate GB/h.*

U160 SCSI, FW

U160 SCSI FW

Interface

X23

X10

Media

3 years, 1 year Advanced Replacement Service

Warranty

Most models are available in internal and external versions. Tandberg drive kits come with media and backup software.

Configurations

 جداول مقایسه ای هزینه های تهیه Backup بر اساس 100 GB / day, during 5 years

 

 

 

Tandberg LTO Tape Automation Overview

Transfer-Rate

Capacity

Slots

Tape Drive

Products

57/114GB/hr

0.8/1.6TB

8

1 X LTO1 HH

StorageLoader LTO-1

86/172GB/hr

1.6/3.2TB

8

1 X LTO2 HH

StorageLoader LTO-2

216/432GB/hr

3.2/6.4TB

8

1 X LTO3 HH

StorageLoader LTO-3

216/432GB/hr

4.8/9.6TB

12

1 X LTO3 HH

StorageLibrary T24

288/576GB/hr

4.8/9.6TB

12

1 X LTO3 FH

StorageLibrary T24

432/864GB/hr

9.6/19.2TB

12

1 X LTO4 HH

StorageLibrary T24

432/864GB/hr

9.6/19.2TB

12

1 X LTO4 FH

StorageLibrary T24

216/432GB/hr

9.6/19.2TB

24

1 X LTO3 HH

StorageLibrary T24

288/576GB/hr

9.6/19.2TB

24

1 X LTO3 FH

StorageLibrary T24

432/864GB/hr

19.2/38.4TB

24

1 X LTO4 HH

StorageLibrary T24

432/864GB/hr

19.2/38.4TB

24

1 X LTO4 FH

StorageLibrary T24

576/1100GB/hr

9.6/19.2TB

24

1 or 2 X LTO3 FH

StorageLibrary T40+

576/1100GB/hr

16/32TB

40

1 or 2 X LTO3 FH

StorageLibrary T40+

864/1700GB/hr

19.2/38.4TB

24

1 or 2 X LTO4 FH

StorageLibrary T40+

864/1700GB/hr

32/64TB

40

1 or 2 X LTO4 FH

StorageLibrary T40+

1100/2200GB/hr

30.8/61.6TB

77

1,2 or 4 X LTO3 FH

StorageLibrary T80+

1700/3500GB/hr

61.6/123.2TB

77

1,2 or 4 X LTO4 FH

StorageLibrary T80+

 

Tandberg LTO Tape Automation Overview

Transfer-Rate

Capacity

Slots

Tape Drive

Products

57/114GB/hr

0.8/1.6TB

8

1 X LTO1 HH

StorageLoader LTO-1

86/172GB/hr

1.6/3.2TB

8

1 X LTO2 HH

StorageLoader LTO-2

216/432GB/hr

3.2/6.4TB

8

1 X LTO3 HH

StorageLoader LTO-3

216/432GB/hr

4.8/9.6TB

12

1 X LTO3 HH

StorageLibrary T24

288/576GB/hr

4.8/9.6TB

12

1 X LTO3 FH

StorageLibrary T24

432/864GB/hr

9.6/19.2TB

12

1 X LTO4 HH

StorageLibrary T24

432/864GB/hr

9.6/19.2TB

12

1 X LTO4 FH

StorageLibrary T24

216/432GB/hr

9.6/19.2TB

24

1 X LTO3 HH

StorageLibrary T24

288/576GB/hr

9.6/19.2TB

24

1 X LTO3 FH

StorageLibrary T24

432/864GB/hr

19.2/38.4TB

24

1 X LTO4 HH

StorageLibrary T24

432/864GB/hr

19.2/38.4TB

24

1 X LTO4 FH

StorageLibrary T24

576/1100GB/hr

9.6/19.2TB

24

1 or 2 X LTO3 FH

StorageLibrary T40+

576/1100GB/hr

16/32TB

40

1 or 2 X LTO3 FH

StorageLibrary T40+

864/1700GB/hr

19.2/38.4TB

24

1 or 2 X LTO4 FH

StorageLibrary T40+

864/1700GB/hr

32/64TB

40

1 or 2 X LTO4 FH

StorageLibrary T40+

1100/2200GB/hr

30.8/61.6TB

77

1,2 or 4 X LTO3 FH

StorageLibrary T80+

1700/3500GB/hr

61.6/123.2TB

77

1,2 or 4 X LTO4 FH

StorageLibrary T80+

 سیستمهای Auto Loader

Storage Loader LTO1, 2&3: با یك درایور و 8 خشاب می توانند ظرفیت 1600G، 3200GB و 6400GB را ذخیره نماید. Storage Loader جهت ذخیره سازی اطلاعات با حجم بیش از 800GB و یا برنامه ریزی جهت گرفتن Backup هر روز كاری بر روی یك یا چند كارتریج، مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاههای فوق می تواند از طریق اینترفیس SCSI به سرور متصل شده و با استفاده از نرم افزارهای Backup طوری برنامه ریزی شود كه بعد از اتمام كار روزانه بر روی یك یا چند كارتریج Backup تهیه نماید.

­

LTO1 StorageLoader

 up to 1.6 TB – 8 Slots

LTO2 StorageLoader

up to 3.2 TB – 8 Slots

LTO3 StorageLoader

up to 6,4 TB – 8 Slots

1U Autoloader VXA: با یك درایور و 10 خشاب می تواند ظرفیت 1700GB و 3200GB را ذخیره نماید. Storage Loader جهت ذخیره سازی اطلاعات با حجم بیش از 1700GB و یا 100GB روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه فوق می تواند از طریق اینترفیس SCSI به سرور متصل شود.     

Storage Loader VXA

 

 

VXA-320

VXA-172

 

1 (Half Height)

Max. number of drives

10

Max. number of slots

-

Magazines

3.200

1.700

Capacity in GB*

86

Transfer rate in GB/h.* per drive

U160 SCSI, FW

Interface

1U

Height

3 years, 1year ARS

Warranty

All models are black external versions including power and data cable, CD and Quickstart Guide. Some versions do ship with Backup Software included.

Configurations

 سیستمهای Storage Libraty

2U Storage Libraty T24: با یك درایور و در دو مدل 12 و 24 خشاب می تواند از ظرفیت 4.8TB تا 38.4TB را ذخیره نماید. Storage Libraty T24 جهت ذخیره سازی اطلاعات با حجم بیش از 400GB روزانه مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه فوق می تواند از طریق اینترفیس SCSI یا SAS به سرور متصل شده و با استفاده از نرم افزارهای Backup طوری برنامه ریزی شود كه بعد از اتمام كار روزانه بر روی یك یا چند كارتریج Backup تهیه نماید.

StorageLibrary T40, 40+ and 80+

Storage Library T40, T40+, T80+: مجموعه 24، 40 و 77 خشاب برای کارتریج LTO3 و LTO4 از ظرفیت های 9,600GB تا 123,000GB می باشد. کاربرد آن جهت تهیه Backup در ظرفیتها و كاربردهای مختلف می باشد. دستگاه فوق می تواند از طریق اینترفیس SCSI یا SAS به سرور متصل شود.

سیستمهای Backup سریع توسط  RDX

سیستم دخیره سازی RDX جهت تهیه فایل پشتیبان تا ظرفیت 300GB با سرعت بالا مورد استفاده دارد. RDX سیستمی مبتنی بر Hard Disk Drive بوده و دارای کارتریج به چهار ظرفیت 160GB & 300GB, 120GB, 80GB می باشد. زمان تهیه فایل پشتیبان توسط RDX برای 40GB مدت 23 دقیقه بوده که بهترین سرعت تهیه Backup می باشد.

سیستمهای On Line Storage & Backup

سیستمهای On Line Backup & Storage جهت ذخیره سازی، نگهداری اطلاعات و تهیه فایل پشتیبان مورد استفاده دارند. مزیت سیستم On Line به Off Line این است كه آخرین تغییرات در سیستم On Line همیشه موجود بوده و در صورت از كار افتادن Raid متصل به سرور و یا از بین رفتن اطلاعات، امكان سرویس دهی بجای Raid و سیستم Backup وجود خواهد داشت.

StorageCab: جهت On Line Backup بكار گرفته می شود. بسته به مدل دارای 8 تا 18 عدد Hard Disk و ظرفیت كلی 6TB تا 18TB بوده و مثل RAID عمل می كند با این تفاوت كه StorageCab دارای Server بوده و می تواند به عنوان Backup Server در شبكه كار كند. همچنین Hard Disk بكار رفته در StotageCab مخصوص بوده و دارای كیفیت بسیار بالایی می باشد. سرعت StorageCab بالا بوده و می تواند به عنوان سیستم NAS در شبكه قرار گیرد.

StorageCab دارای سیستم عامل Windows Storage Server 2003 R2 بوده و WSS2003 سیستم عامل مخصوص تهیه Backup می باشد. 

 

انواع كارتریجهای DLT، SDLT، LTO،  SLR و VXA در ظرفیتها و استانداردهای مختلف

ج) سیستم Data Archive

سیستم آرشیو اطلاعات سیستمی است بین سیستم Online Storage و Backup.

سیستم آرشیو مبتنی بر دیسكهای UDO یا MO بوده و جهت اطلاعاتی مورد استفاده قرار می گیرد كه نیاز به دسترسی به آنها بسیار كم بوده ولی ممكن است به آنها روزانه یا هفتگی نیاز باشد.

برای مثال اطلاعاتی كه بر روی سیستم On Line Storage است و برای چند سال می باشد، بنابراین به ترتیب دسترسی به اطلاعات سال قبل، دو سال و سالهای قبل كمتر می شود و به صلاح و صرفه نیست، اطلاعات با دسترسی كم بر روی Online Storage باشد. در سیستم آرشیو اطلاعات بر روی یك دستگاه UDO Jukebox در شبكه قرار گرفته و اطلاعات با دسترسی كم در آن ذخیره می شود.

سرعت سیستم UDO Jukebox كمتر از One Line Storage بوده و اصطلاحاً به Near One Line معروف است.

مزایا:

- قیمت پایین COST/MB نسبت به سیستم RAUD 

- امنیت بسیار بالای اطلاعات بصورتی که دیسکهای UDO دارای 50 سال گارانتی می باشد.

- کم کردن فضای اشغال شده بر روی Online Storage و افزایش سرعت و عملکرد سیستم RAID     

- صرفه جویی در هزینه نگهداری اطلاعات کم دسترس.

- استفاده به عنوان سیستم Backup.

معایب:

- هزینه اولیه سیستم گران تر از سیستم RAID است ولی در طول زمان مستهلك می شود.

- باید به این نكته توجه داشت كه سیستم آرشیو اطلاعات، سیستم Backup نبوده و برای استفاده از اطلاعات با دسترسی كم می باشد.

نمودارهای زیر نشان دهنده میزان اطلاعاتی است كه با دسترسی كم، بیش از 74% ظرفیت On Line Storage را اشغال كرده و از آنها Backup نیز تهیه می شود.

با استفاده از سیستم Data Archive، می توان علاوه بر بالا بردن بازده و كم كردن و فضای سیستم On Line Storage، حجم مورد نیاز Backup را نیز کاهش داد.

 در پایان خواهشمند است پس از بررسی در صورت نیاز به اطلاعات و یا ادای توضیحات بیشتر تماس حاصل فرمائید.

برچسب ها: NAS, Storage, On Line Storage, Off Line Storage, Archive, DAS, SAN, Tandberg, Tape Drive, Autoloader, Storage Library, SLR