ایمیل سازمانی Microsoft Exchange

مکاتبات امروزه شکل جدیدی به خود گرفته است. دیگر سازمانها برای ارتباط با یکدیگر از سیستمهای مکاتباتی قدیمی چون کبوترهای نامه‌بر، اسبها و پست استفاده نمی‌کنند. امروزه سازمانها از پست الکترونیکی برای فعالیتها و مکاتبات خود استفاده می‌کنند. پست الکترونیکی سریعتر و ارزانتر از دیگر روشهای مکاتباتی پیشین است. در ابتدای ورود پست الکترونیکی سازمانها از فراهم‌کنندگان (Providers) استفاده می‌کردند. این فراهم‌کنندگان بودن که به سازمانها تعدادی اکانت ارائه می‌کردند تا سازمانها از این اکانتها و سیستم ایمیل فراهم‌کنندگان استفاده کنند. فراهم‌کنندگانی مانند Yahoo و G-mail را می‌توان از بزرگترین آنها نامید. پس از مدتی نیز سازمانها با در اختیار گرفتن نامهای مخصوص خود از فراهم‌کنندگان Host اکانتهای ایمیل خود را دریافت می‌کردند. به‌گونه‌ای که اکانتها اختصاصی‌تر شده و به نام سازمان ختم می‌شد. اما مسئله اصلی در این میان هزینه، امنیت پیامهای ارسالی و دریافتی و مدیریت کامل بر سیستم ایمیل بود. با توجه به این نیازها سازمانها بر آن شدند که سیستم پست الکترونیکی اختصاصی راه اندازی کنند. مدیران شبکه مسئول معرفی یک سیستم ایمیل پایدار، امن و قابل‌ اطمینان شدند.

در این میان مایکروسافت با ارائه ایمیل سرور خود یعنی Exchange Server توانست نیاز سازمانها از یک ایمیل سرور اختصاصی را برطرف کند. Microsoft Exchange توانست نیاز سازمانها چون پایداری، امنیت و قابلیت اطمینان را به‌ خوبی برطرف کرده در عین این حال که مدیریت همه‌جانبه زیرساخت Exchange سازمان به عهده مدیران شبکه قرارگرفت و مدیران شبکه مسئول کامل سیستم Mail در سازمان شدند. طولی نیانجامید که Exchange Server با توجه به این قابلیتها و ویژگیها و همچنین امکاناتی چون یکپارچه شدن کامل با Microsoft Skype for Business و مجموعه مدیریت و مانیتورینگ System Center و دیگر محصولات مایکروسافت به بهترین E-Mail Server سازمانی و انتخاب اول مدیران شبکه سازمانها تبدیل شد. مایکروسافت حتی فراتر از این رفته و ایمیل سرور Exchange را به‌گونه‌ای طراحی کرد که با استفاده از Add-Onها به‌قدری انعطاف‌پذیر شود که توانایی تبدیل‌شدن به یک اتوماسیون اداری کامل را داشته باشد. می توان گفت که ایمیل سرور Microsoft Exchange Server تنها یک سرویس ارسال و دریافت ایمیل نیست و سازمانها می توانند از قابلیتهای این Mail Server استفاده های متنوعی کنند.

پیاده سازی Microsoft Exchange Server

از جمله خدمات شبکه شرکت مهندسی "بهامد سازان شبکه آریا"، پیاده سازی E-Mail Server سازمانی است. کارشناسان ما هرلحظه در کنار شما هستند تا با بررسی سازمان، در انتخاب E-Mail Server مناسب جهت پیاده سازی در زیرساخت IT شما به‌طور کامل سازمان را نیازسنجی کنند تا هیچگونه مشکلی در سرویس راه اندازی شده به وجود نیاید. Microsoft Exchange Server راه کار E-Mail Server سازمانی پیشنهادی "بهامد سازان شبکه آریا" است و در بسیاری از سازمانها می‌توان با بررسی زیرساخت این E-Mail Server با امکانات فوق‌العاده را راه اندازی کرد. ما مفتخریم با داشتن کارشناسان مجرب، سازمانها را در طراحی، پیاده سازی و نگهداری ایمیل سرور Microsoft Exchange  همراهی کنیم تا سازمانها بتوانند به دیگر اولویتهای رقابتی خود پرداخته و در بازار رقابتی امروزه با سرعتی بالاتر به‌پیش روند. ویژگیهای ایمیل سرور مایکروسافت Exchange ما را بر آن داشت تا در بسیاری از پروژه‌ها از این E-Mail Server به‌عنوان راه کار پست درون‌ سازمانی استفاده کنیم و به‌عنوان E-Mail Server پیشنهادی به سازمانها معرفی کنیم اما اساس کار چشم انداز نو بر نیاز سازمانها و استاندارد روز پایه‌ریزی شده است.

ویژگیهای Microsoft Exchange Server

سادگی در عین سرعت

از جمله مهمترین توقعاتی که کاربران و سازمانها از یک E-Mail Server سازمانی دارند، افزایش سرعت فعالیتهای آنها است، چرا که با افزایش سرعت کاربران می توانند سریعتر فعالیتهای خود را انجام داده و به اتمام برسانند. راه کار ایمیل سرور مایکروسافت Exchange Server به منظور برطرف کردن نیاز سازمانها به سرعت؛ امکانی را در Mail Boxهای خود فراهم کرده که با استفاده از آن کاربران ایمیل سرور مایکروسافت Exchange می توانند به سرعت در Mail Box خود به جست و جو پرداخته و به خواسته های خود برسند. مکانیسم Mail Boxهای نسخه جدید ایمیل سرور مایکروسافت Exchange به گونه ای عمل کرده که توانایی کش کردن را در خود دارند.

هدف اصلی شرکتهای بزرگ نرم افزاری افزایش سهولت در پیاده سازی و نگهدازی تمامی محصولات خود می باشد. مایکروسافت و راه کار E-Mail Server آن نیز از این قانون مستثنی نیست. مایکروسافت نیز به منظور سهولت در پیاده سازی، به روز رسانی، مهاجرت، نگهداری و عیب یابی ایمیل سرور Exchange از نسخه ۲۰۱۳ اقدام به تغییرات اساسی در زیرساخت کرد. تغییرات در E-Mail Server مایکروسافت با ادغام UM و Hub Transport در Mailbox Server Role در Exchange 2013 شروع شد. با تجمیع Client Access Server Role در Mailbox Role نیز در Microsoft Exchange Server 2016 ساختار هدف خود یعنی معماری تک بلوکی را راه اندازی کرد.

امنیت، اطمینان و همکاری

بی تردید امنیت مهمترین بخش در محصولات سازمانی است. بدون در نظر گرفتن فاکتور امنیت استفاده از محصولات فنآوری اطلاعات در سطح سازمانی به راحتی می تواند برای سازمانها خسارتهای جبران ناپذیری وارد کند. مایکروسافت به منظور افزایش قابلیت اطمینان در ایمیل سرور Exchange اقدام به افزایش قابلیتهای امنیتی DLP کرده است. سازمانها با استفاده از قابلیتهای DLP می توانند الگوهایی را برای Mail سرور Exchange تعریف کنند که Mail Server مایکروسافت Exchange با استفاده از این الگوها اقدام به اعمال شرایط خاص بر پیامها انجام دهند. همچنین Microsoft Mail Server با استفاده از Edge Transport می تواند از ورود تعداد زیادی از پیامهای ناخواسته به داخل سازمان جلوگیری کند.

یکپارچه سازی با دیگر محصولات Microsoft یکی از مهمترین قابلیتهای Mail سرور Exchange محسوب می شود. مایکروسافت Exchange را می توان در کنار SharePoint استفاده کرد و از قابلیتهای این دو محصول سازمانی Microsoft در کنار هم به منظور افزایش عملکرد کاربران در سازمان بهره برد. Microsoft با راه اندازی ویژگیهای جدید در Exchange روز به روز این E-Mail Server خود را به ایمیل سروری بدون رقیب در سازمانها تبدیل کرده است.

موبایل، تبلت یا لپ تاپ

عدم وابستگی E-Mail Server مایکروسافت Exchange به دستگاه کاربران این امکان را برای سازمانها فراهم می کند که بتوانند بدون تغییر رفتار کاربران خود زیرساخت موجود را به ایمیل سرور Exchange تغییر دهند. کاربران به دلیل پشتیبانی Microsoft Mail Server از پلتفرمهای رایج موجود می توانند با همان دستگاهی که تا به امروز از آن برای ارسال و دریافت E-Mail استفاده می کردند، بهره ببرند، بدون آنکه تغییری در دستگاههای خود انجام دهند. همچنین تغییرات زیادی که Microsoft در Exchange Server اعمال کرده کاربران زیادی را به استفاده از آن جلب کرده است.

Microsoft در نسخه جدید خود توجه بسیاری به محیط کاربری تحت وب Exchange Server یعنی Outlook on the Web (در نسخه های قبل به Outlook Web App معروف بود) کرده است. با تغییرات Microsoft بر روی این محیط کاربران می توانند از استفاده از محیط کاربری جدید Exchange Server لذت برده و فعالیتهای کاری خود را با استفاده از دستگاهی که راحت تر هستند، موبایل، تبلت و یا لپ تاپ شخصی خود انجام دهند.

امنیت E-Mail Server

کنترل کامل برارسال و دریافت E-Mail

مایکروسافت Exchange Server دستیاری کامل برای مدیران شبکه در امور مکاتباتی است، مهمترین قابلیتی که در ایمیل سرور Exchange موجود است توانایی کنترل تک‌تک Mail Boxها است. با مثالی این موضوع را روشنتر می‌کنیم. فرض کنید در دپارتمان مالی سندی برای فرد مشخصی باید ارسال شود. همچنین این سند دارای الگوی خاصی نیز نیست که با استفاده از قابلیت DLP قادر به تشخیص آن باشیم. در این سناریو گیرنده پیام نیز مشخص است. در این حالت با استفاده از قابلیتهای کنترلی میل سرور Exchange اقدام به اعمال سیاستهای مخصوص با توجه به شرایط پیش‌آمده می‌کنیم. به‌عنوان نمونه در صورت ارسال پیامی از بخش مالی به E-Mail سازمان مالیاتی کشور حتماً توسط مدیر مالی این پیام چک شده و در صورت تائید مدیر مالی ارسال گردد. به‌ این ‌ترتیب از ارسال اطلاعاتی که ممکن است برای سازمان خسارتهایی وارد کند جلوگیری می‌شود. مایکروسافت Exchange در این موضوع بسیار انعطاف‌پذیر عمل کرده است تا مدیران شبکه سازمان توانایی اجرای سناریوهای زیادی را داشته باشند.

محافظت با  Exchange Edge Transport

در E-Mail Server مایکروسافت Exchange ویژگی Anti-Spam سرویسهایی را فراهم خواهند کرد که سبب جلوگیری از ورود پیامهای ناخواسته به شبکه داخلی سازمان می‌شود. باید گفت که متأسفانه افراد سودجویی که اقدام به ارسال هرزنامه می‌کنند از تکنولوژیهای مختلفی برای این کار استفاده می‌کنند. سرورهای Edge در زیرساختهای دارای Exchange Server کمک می‌کند که کاربران دیگر نامه‌های ناخواسته و بی‌محتوا دریافت نکنند، جلوگیری از ورود هرزنامه‌ها با استفاده از مجموعه Agentهایی که در Edge Transport فعال می‌باشند، فراهم می‌شود. Agentهای ایمیل سرور Exchange لایه‌های امنیت مختلفی ایجاد می‌کنند تا از سازمان شما در برابر تهدیدات برون‌سازمانی حفظ کنند. حفاظت زیرساخت Active Directory سازمان از تهدیدات خارجی مهمترین دلیل استفاده از Edge Transport است. از دیگر سناریوهای استفاده می توان به مواردی که در ادامه آمده اشاره کرد. در صورتی که سیاستهای سازمانی به گونه ای باشد که تمامی ترافیکهای Non-Authenticate در شبکه DMZ به طور کامل متوقف شوند. سازمان از راه کارهای مقابله با بد افزارها چون Exchange Online Protection استفاده نمی کند. سازمان نیازمند ویژگیها و امکانات فیلترینگ مخصوصی است که راه کار مقابله با آن در سرویسهای راه اندازی شده موجود نمی باشد. سازمان قصد استفاده از زیرساخت Exchange Hybrid را دارد. در اینجا باز باید خاطر نشان شد که پیاده سازی Exchange Edge Transport در سازمانهای بخصوصی لازم بوده و تماماً باید توسط مدیران شبکه که آگاهی لازم را دارند نیازسنجی شود.

امنیت در برابر باج افزارها

امروزه مهمترین بحث در دنیای امنیت شبکه باج افزارها هستند. امسال سازمانهای زیادی مورد حمله باج افزار قرارگرفته و داده‌های خود را به‌طور کامل از دست دادند. بسیاری از شرکتهایی نیز که راضی به پرداخت باج شدند، نتوانستند داده‌های خود را بازگردانند. بنابراین راه‌حل اصلی باج افزار، پیشگیری است. دلیل این نتیجه‌گیری این است که پس از آلودگی سازمان به باج افزار عملاً راه مقابله‌ای با آن نیست. اما نقش E-Mail Serverهایی چون مایکروسافت Exchange در مقابله با باج افزار چیست؟
جواب بسیار ساده است، کنترل!
در صورت کنترل ایمیلها و فایلهای ضمیمه‌ شده به آن می‌توان تا حدود زیادی از ورود باج افزار به شبکه سازمان جلوگیری کرد. باید خاطرنشان شد که تنظیمات و سیاستهای ضد باج افزاری که بر روی E-Mail Server پیاده سازی می‌شوند، تنها یک سطح از محافظت را تشکیل می‌دهند. در این سطح تلاش می‌شود که فایلهای آلوده وارد شبکه داخلی سازمان نشوند. در صورتیکه به هر دلیل باج افزار از این سطح امنیتی رد شد باید با استفاده از سطوح دیگر اقدام به جلوگیری از گسترش باج افزار در سازمان کرد. به‌طورکلی می‌توان بیان کرد مقابله با باج افزار یک‌ راهکار جامع است و تنها با یک Antivirus و یا ضد بد افزار نمی‌توان از حملات Ransomware جلوگیری کرد.

برچسب ها: Outlook, E-Mail, Mail Server, Mail Box, Outlook Web App, Microsoft Exchange Server