ویژگیهای Exchange Server 2019

Exchange Server 2019 مجموعه‌ای از تکنولوژیها، ویژگیها و سرویسهای جدید به‌همراه دارد از جمله ارائه پلتفرمی پیام‌رسان با قابلیت استفاده از ایمیل، امکان برنامه‌ریزی و ابزاری را برای برنامه‌های کاربردی همکاری سفارشی ‌سازی ‌شده و خدمات پیام‌ رسانی فراهم می‌کند. هدف این محصول پشتیبانی از افراد و سازمانهایی است که عادات کاری‌شان از حالت متمرکز بر ارتباطات به حالت متمرکز بر همکاری تغییر می‌کند. در همین‌ حال Exchange 2019 کمک می‌کند که هزینه‌ کلی مالکیت کاهش پیدا کند، فرقی هم نمی‌کند که Exchange 2019 به‌ صورت On-premise به‌ کار گرفته شود یا Mailboxهای کاربر در Cloud ذخیره گردد.

قابلیتهای جدید ارتقاء Exchange 2016 به Exchange 2019

قابلیتهای تازه‌ای که بعد از ارتقاء Exchange 2016 به Exchange 2019 ایجاد می‌شوند به شرح زیر می باشند:

امنیت

  • پشتیبانی از Windows Server Core: اجراء کردن Exchange روی یک پیاده‌سازی از Windows که Surface Area کمتری دارد به‌ معنای حمله‌ کمتر به Surface Area و اجزاء کمتر برای خدمات‌رسانی است.
  • مسدود کردن دسترسی خارجی به Exchange Admin Center یا به اختصار EAC و Exchange Management Shell یا به ‌اختصار EMS: می‌توان به‌ جای استفاده از قوانین پیچیده‌ شبکه و فایروال از Client Access Rules استفاده نمود و به‌ این ترتیب مدیریت Exchange را صرفا از طریق شبکه‌ داخلی میسر ساخت.

عملکرد

  • بهبود زیرساخت جستجو: زیرساخت کاملا بازسازی ‌شده‌ جستجو در مقیاس Cloud و قابلیت اطمینان در Exchange Online هم ‌اکنون در Exchange 2019 قابل دسترسی است. این زیرساخت جدید جستجو Index کردن فایلهای بزرگتر، مدیریت آسان و جستجوی بهتر را میسر می‌سازد.
  • Failoverهای پرسرعت‌ و قابل اطمینان‌: نتیجه‌ تغییرات اعمال ‌شده روی معماری جستجو، Failoverهای به‌ مراتب سریعتر و قابل‌ اطمینان‌تر میان سرورها است.
  • پایگاه داده‌ Metacache: بهبودهای ایجاد شده در هسته‌ موتور داده Exchange، موجب بهبود عملکرد کلی می‌شود و از جدیدترین سخت‌افزار ذخیره‌سازی از جمله دیسکهای بزرگتر و SSDها بهره می‌گیرد.
  • پشتیبانی از سخت‌افزار مدرن: در حال حاضر Exchange می‌تواند از ظرفیتی تا سقف ۲۵۶ گیگابایت حافظه و ۴۸ هسته‌ CPU پشتیبانی کند.
  • Cache کردن پایگاه داده بصورت پویا: فرآیند ذخیره‌ اطلاعات با به ‌کار گرفتن قابلیت تخصیص Cache حافظه‌ پویا، کاربرد حافظه را بهینه‌سازی نموده و به این ترتیب استفاده‌ فعال از پایگاه داده را ممکن می‌سازد.

ارتقاء در سمت Clientها

  • تقویم Do Not Forward: این گزینه شبیه به مدیریت حقوق اطلاعات یا به ‌اختصار IRM برای آیتمهای تقویم است اما الزامات به‌کار گیری IRM را ندارد. شرکت‌کنندگان نمی توانند دعوتنامه را به دیگران Forward کنند و فقط خود سازمان‌دهنده می‌تواند شرکت کنندگان دیگری را دعوت کند.
  • تقویم Better Out of Office: گزینه‌های اضافی برای زمانهایی که کاربر در دفتر خود حضور ندارد. گزینه‌های کلیدی شامل موارد زیر هستند: وارد کردن رویدادی در تقویم که نشان ‌دهد کاربر در دفترش حضور ندارد و یک گزینه‌ سریع برای کنسل یا رد کردن ملاقات‌هایی که ممکن است در زمان غیبت وی برگزار شوند.
  • تقویم دستور پاورشل Remove-CalendarEvents: مدیرها از این طریق می‌توانند جلساتی را که یکی از کاربران سابق شرکت ترتیب داده است، کنسل کنند. در گذشته این جلسات کنسل‌ شده دائما در تقویم سالنهای کنفرانس و شرکت‌کنندگان باقی می‌ماند.
  • Delegation از طریق PowerShell: بروزرسانی اجازه‌ تغییر دسترسی به فولدرها را از طریق cmdlet می‌دهد و در نتیجه مدیرها می‌توانند مجوز Delegation بدهند.
  • بین‌المللی کردن آدرس ایمیل: از این پس، آدرس ایمیلهایی که حاوی کاراکترهای غیر‌انگلیسی هستند می‌توانند به زبان بومی ارسال شوند.

قابلیتهای جدید ارتقاء Exchange 2013 به Exchange 2019

معماری Exchange 2019

امروزه CPU قدرتمند به ‌میزان چشمگیری ارزانتر است و دیگر یک عامل بازدارنده محسوب نمی‌گردد. با از بین رفتن این عامل بازدارنده، هدف اصلی در طراحی Exchange 2019 سادگی توسعه، بکارگیری سخت‌افزار و ایزوله کردن خرابی است. در Exchange 2019 نقشهای سرور به دو نقش تقلیل یافته است: سرور Mailbox و سرور Edge Transport.

Unified Messaging یا به ‌اختصار UM، از Exchange 2019 حذف شده است به استثناء این مورد، سرور Mailbox در Exchange 2019 شامل همه‌ اجزاء سرور از نقشهای Exchange 2013 Mailbox و سرور Client Access می‌شود:

  • سرویسهای Client Access، احراز هویت مسیریابی محدود و سرویسهای پروکسی فراهم می‌کنند. این سرویسها Rendering داده را انجام نمی‌دهند و همه‌ پروتکلهای معمول دسترسی Client را از جمله HTTP، POP و IMAP و SMTP فراهم می‌نمایند.
  • سرویسهای Mailbox شامل همه‌ اجزاء قدیمی سرور که در نقشهای سرور Exchange 2013 Mailbox یافت می‌شوند هستند به استثناء پیام‌رسانی یکپارچه این اجزاء شامل پروتکلهای Backend دسترسی Client، سرویسهای Transport و Databaseهای Mailbox می‌باشند. سرور Mailbox به همه‌ فعالیتهای Mailboxهای فعال در آن سرور رسیدگی می‌کند.

نقش Edge Transport معمولا در Perimeter شبکه‌ کاربر، خارج از ساختار Active Directory داخلی، پیاده‌سازی می‌شود و به‌ منظور کاهش آسیب‌پذیریهای پیاده‌سازی Exchange طراحی گشته است. با رسیدگی به هر جریان ایمیلی که از اینترنت همگانی قابل دسترسی است، لایه‌های مضاعفی در حفاظت از پیام‌رسانی و امنیت در برابر ویروس و اسپم را هم می‌افزاید و می‌تواند قوانینی را برای جریان ایمیل که به آن قوانین انتقال هم می‌گویند اعمال کند تا جریان پیامها کنترل شود.

در کنار نقش جدید Mailbox در حال حاضر Exchange 2019 به کاربر اجازه‌ پروکسی کردن ترافیک را از سرورهای Exchange 2013 Client Access به Mailboxهای Exchange 2019 می‌دهد. این انعطاف‌پذیری جدید کمک می‌کند که کاربر کنترل بیشتری روی چگونگی جابجایی خود به Exchange 2019 داشته باشد، بدون اینکه نگران کمبود ظرفیت پیاده سازی Front-End برای خدمات‌رسانی به سرورهای جدید Exchange 2019 باشد.

ارتقاء در سمت کلاینتها

Outlook on the Web

برنامه‌ کاربردی Outlook Web در حال حاضر به‌عنوان Outlook on the Web شناخته می‌شود، که همچنان به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند تقریبا از هر مرورگری به Mailbox مربوط به Exchange خود دسترسی داشته باشند. رابط کاربری در برنامه‌ کاربردی Outlook Web سابق بروزرسانی شده و علاوه بر کامپیوتر و لپتاپ برای تبلت‌ها و تلفنهای همراه هوشمند نیز بهینه‌سازی شده است. ویژگیهای جدید Exchange 2019 شامل موارد زیر است:

  • تجربه‌ کاربری مختص به پلتفرم برای گوشیهای هوشمند، هم برای iOS و هم Android.
  • تجربه‌ کاربری فوق‌العاده‌ی اندروید با استفاده از Chrome روی دستگاه‌هایی که اندروید نسخه‌ ۲ یا نسخه‌های بعدی آن را دارند.
  • بهبود ایمیل از جمله یک نمایش جدید تک‌ خطی از Inbox با صفحه‌ مطالعه‌ بهبود ‌یافته، گزینه‌ آرشیو کردن، ایموجی و امکان انصراف و باطل کردن عملیات Mailbox مثل پاک کردن یا جابه‌جا کردن یک پیام.
  • اتصال به مخاطبین: توانایی کاربران در اضافه کردن مخاطب از حساب LinkedIn خود.
  • ظاهر تقویم بروزرسانی‌شده و دارای ویژگیهای جدیدی است، از جمله یادآوری از طریق ایمیل برای رویدادهای تقویم، قابلیت پیشنهاد زمان جدید در دعوت به جلسات، ارتقاء امکان جستجوی و تقویمهای تولد.
  • پیشنهادات جستجو و فیلترکننده‌ها برای بهبود تجربه‌ جستجو که به کاربران کمک می‌کند اطلاعاتی را که می‌خواهند سریعتر پیدا کنند. پیشنهادات جستجو پیشبینی می‌کند که کاربر دنبال چه چیزی می‌گردد و نتایجی را در اختیار وی قرار می‌دهد که ممکن است چیزی باشد که کاربر به دنبالش می‌گردد. فیلترکننده‌های جستجو با استفاده از فیلترهای هوشمند به کاربر کمک می‌کنند اطلاعاتی را که می‌خواهد بسیار ساده پیدا کند. این فیلترها ممکن است شامل بازه‌های زمانی، فرستنده‌های مرتبط و مواردی از این قبیل باشند.
  • تم‌های جدید که شامل سیزده تم جدید با طراحیهای گرافیکی می‌باشند.
  • گزینه‌ها برای Inboxهای مجزا مورد تجدید نظر قرار گرفته‌اند.
  • لینک پیش نمایش: کاربران می‌توانند یک لینک را در پیام Paste کنند و Outlook روی وب به‌صورت خودکار یک Preview غنی تهیه می‌کند تا دریافت‌کنندگان بتوانند نگاهی به محتوای مقصد بیندازند. این درمورد لینک ویدئوها هم کاربرد دارد.
  • ویدئو Inline: پخش‌کننده‌ ویدئو با نگه داشتن کاربر در فضای مکالمات‌اش، در زمان وی صرفه‌جویی می‌کند. پیش نمایش Inline یک ویدئو بعد از وارد کردن URL ویدئو به‌صورت خودکار ظاهر می‌شود.
  • پین‌ها و Flagها: کاربران با استفاده از این‌ موارد می‌توانند ایمیلهای ضروری را ابتدای Inbox خود نگه دارند (پین) و بقیه را در ادامه‌ آن علامت‌گذاری کنند (Flag). پین‌ها اکنون متخص به هر پوشه (Folder Specific) شده‌اند و برای کسانی که برای منظم کردن ایمیلهایشان از پوشه استفاده می کنند گزینه‌ فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند. کاربران می‌توانند با استفاده از فیلترهای Inbox یا ماژول جدید مخصوص Taskها که از Launcher برنامه‌ کاربردی قابل دسترسی است، به‌ سرعت آیتمهای Flag شده را پیدا و مدیریت نمایند.
  • بهبود عملکرد در چندین بخش در سراسر Outlook در وب، از جمله ساخت رویدادهای تقویم، نگارش، بارگذاری پیام‌ها در صفحه‌ مطالعه، Popoutها، امکان جستجو، استارت‌آپ و تغییر پوشه‌ها.
  • Outlook on the Web جدید روی صفحه‌ اقدامات (Action Pane): از این طریق می‌توان روی گزینه‌هایی که اکثرا مورد استفاده قرار می‌گیرند، مثل New،Reply all و Delete به‌سرعت کلیک نمود. چند گزینه‌‌  جدید هم اضافه شده است از جمله  Archive، Sweep و Undo.

MAPI Over HTTP

MAPI Over HTTP در حال حاضر پروتکل پیش‌فرضی است که Outlook برای ارتباط برقرار کردن با Exchange از آن استفاده می‌کند. MAPI Over HTTP با تغییر لایه‌ انتقال به مدل HTTP استاندارد صنعتی، قابلیت مطالعه و ثبات اتصال Outlook و Exchange را افزایش می‌دهد. این باعث قابلیت دید بیشتری در خطاهای انتقال و قابلیت بازیابی بهتری می‌شود. کارآمدی بیشتر شامل پشتیبانی از عملکرد pause-and-resume واضح است که به Clientهایی که تحت پشتیبانی هستند این امکان را می‌دهد تا شبکه را تغییر دهند یا ضمن نگهداری همان ساختار سرور از Hibernation به کار خود ادامه دهند.

نکته: MAPI Over HTTP در سازمانهایی که هر دو شرط زیر را دارند، فعال نمی‌شود:

  • Exchange 2019 در سازمانی نصب می‌گردد که سرورهای Exchange 2013 را از قبل نصب کرده‌اند.
  • MAPI Over HTTP در Exchange 2013 فعال نشده بوده.

با اینکه MAPI Over HTTP در حال حاضر پروتکل پیش‌فرض ارتباط بین Outlook و Exchange است، مشتریهایی که از آن پشتیبانی نمی‌نکنند به Outlook Anywhere (RPC Over HTTP) برمی‌گردند.

همکاری مشترک روی اسناد و مدارک

کاربران Outlook on the Web می‌توانند به‌جای اینکه فایلها را به پیامها پیوست کنند با Exchange 2019 و SharePoint Server 2019  مدارکی را که در OneDrive for Business ذخیره شده‌اند روی یک سرور SharePoint به‌صورت On-Premises به اشتراک بگذارند یا به‌ آنها لینک بدهند. کاربران در یک فضای On-Premises می‌توانند همانطور روی فایلها همکاری کنند که در Office 365 همکاری می‌کنند.

وقتی یکی از کاربرهای Exchange 2019 یک فایل ورد، اکسل یا پاورپوینت را در پیوست یک ایمیل دریافت می‌کند و آن فایل در OneDrive for Business یا در On-Premises SharePoint ذخیره می‌گردد، از آن پس کاربر می‌تواند آن فایل را در کنار پیام در Outlook on the Web ببیند و ویرایش کند. وی برای این کار به یک رایانه‌ جداگانه در سازمان On-Premises خود نیاز دارد که Office Online Server روی آن نصب باشد.

در Exchange 2019 موارد زیر هم در همکاری مشترک روی اسناد و مدارک ارتقاء پیدا کرده است:

  • ذخیره فایلها در OneDrive for Business
  • آپلود یک فایل به OneDrive for Business
  • لیست‌هایی که اخیرا بیشتر مورد استفاده قرار گرفته‌اند و پر از فایلهای Local و آنلاین هستند.

تطبیق‌پذیری و Policy پیام‌رسان

در Exchange 2019 چندین ویژگی تطبیق‌پذیری و Policy جدید درباره‌ پیام‌رسانی وجود دارد.

جلوگیری از از دست رفتن داده

برای هماهنگی با استانداردهای تجارت و قوانین صنعت، سازمانها باید از اطلاعات حساس محافظت کنند و از افشاء سهوی آن جلوگیری نمایند. نمونه‌هایی از اطلاعات حساسی که نباید به خارج از سازمان منتشر شود شماره‌ کارتهای اعتباری، شماره‌ تامین اجتماعی، سوابق پزشکی و دیگر اطلاعات شخصی قابل شناسایی است. با Policyهای مربوط به جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات و قوانین جریان ایمیل که تحت عنوان قوانین انتقال هم شناخته می‌شوند، اکنون در Exchange 2019 می‌توان ۸۰ نوع مختلف از اطلاعات حساس را با شرایط جدیدی شناسایی، مانیتور و حفاظت نمود:

  • با شرط جدیدی تحت عنوان "هر پیوستی این ویژگیها را، از جمله‌ هرکدام از این واژه‌ها دارد" قانون جریان ایمیل می‌تواند پیامهایی را پیدا کند که ویژگی مشخص‌شده برای فایل آفیس پیوست شده حاوی آن واژه‌های تعیین شده باشد. به این ترتیب، یکپارچه‌سازی قوانین جریان ایمیل Exchange وPolicyهای جلوگیری از از دست رفتن اطلاعات با SharePoint با Windows Server 2012 R2 File Classification Infrastructure یا به اختصار FCI و یا با یک سیستم طبقه‌بندی Third-Party تسهیل می‌شود.
  • با سازوکار جدید "با یک پیام گیرنده را مطلع کن"، قانون جریان ایمیل می‌تواند با متنی که خود کاربر مشخص می‌کند به گیرنده پیام اعلان بدهد. برای مثال می‌توان به گیرنده اطلاع داد که قانون جریان ایمیل پیام را Reject کرده یا اینکه پیام به‌عنوان اسپم نشانه‌گذاری شده بود و به پوشه Junk Email آنها ارسال خواهد شد.
  • سازوکار "گزارش حادثه تولید را و آن را ارسال کن به…" بروزرسانی شده است تا بتوان اعلانهای چندین گیرنده را فعال کرد. به این صورت که می‌توان آدرس یک گروه را به‌عنوان گیرنده پیکربندی نمود.

آرشیو کردن به‌صورت In-place، حفظ و نگهداری و eDiscovery

آرشیو کردن به‌صورت In-place، حفظ و نگهداری و eDiscovery مواردی هستند که در Exchange 2019 ارتقاء یافته‌اند تا به سازمانها کمک کنند نیازهای تطبیق‌پذیری‌ خود را برطرف نمایند:

  • پشتیبانی از پوشه عمومی برای In-Place eDiscovery و In-Place Hold: راهکار Exchange 2019 پوشه‌های عمومی را با In-Place eDiscovery و جریان کاری Hold ادغام می‌کند. می‌توان برای جستجو در پوشه‌های عمومی در سازمان از In-Place eDiscovery استفاده نمود و می‌توان یک In-Place Hold را روی پوشه‌های عمومی قرار داد. همچنین مانند On Hold کردن یک Mailbox، می‌توان روی پوشه‌های عمومی Hold برمبنای Query یا زمان گذاشت. در حال حاضر فقط ممکن است Hold را روی همه‌ پوشه‌های عمومی جستجو نموده و قرار داد اما در نسخه‌های بعدی می‌توان پوشه‌های عمومی خاصی را نیز برای جستجو و روی Hold گذاشتن انتخاب نمود.
  • جستجوی تطبیق‌پذیری: یک ابزار جستجوی جدید، eDiscovery در Exchange 2019 است که امکانات توسعه و توانایی‌های اجرائی جدید و ارتقاء یافته‌ای دارد. می‌توان از این ابزار برای جستجو در میان تعداد بسیار زیاد Mailboxها تنها با یک جستجو استفاده نمود. درواقع هیچ محدودیتی در تعداد Mailboxهایی که می‌توانند در یک جستجوی واحد گنجانده شوند، وجود ندارد. در نتیجه می‌توان در همه‌ Mailboxهای سازمان به طور همزمان جستجو انجام داد. محدودیتهای In-Place eDiscovery در Exchange 2019 مثل محدودیتهای Exchange 2013 است: می‌توان تا سقف 10000 Mailbox را در آن واحد جستجو نمود و سازمان‌ کاربر می‌تواند حداکثر دو جستجوی In-Place eDiscovery را به‌صورت همزمان انجام دهد.

عملکرد و مقیاس‌پذیری ارتقاء یافته

در Exchange 2019 معماری جستجو از نو طراحی شده است. قبلا جستجو یک عملیات همزمان بود که خیلی قابلیت پذیرش خطا را نداشت. معماری جدید غیرهمزمان و غیرمتمرکز است. در معماری جدید کار بین چندین سرور تقسیم می‌شود و اگر هر سروری زیادی مشغول باشد، معماری مرتبا از نو امتحان می‌کند. در نتیجه نتایجی قابل اطمینان‌تر، با ‌سرعتی بیشتر دریافت می‌گردد.

یکی از مزایای دیگر معماری جدید این است که مقیاس‌پذیری جستجو افزایش یافته است. تعداد Mailboxهایی که می‌توان یکباره با استفاده از کنسول جستجو نمود از ۵۰۰۰ به ۱۰۰۰۰ افزایش یافته است، این هم در مورد Mailboxها و هم درمورد Mailboxهای آرشیو صدق می‌کند، در نتیجه می‌توان به‌طور همزمان جمعا ۲۰۰۰۰ عدد Inbox را جستجو نمود.