درباره Encoderهای Video

AV/CG

اولین نسخه از هر فیلم BluRay Disk که هیچ تغییری در آن انجام نشده و کاملترین نسخه می باشد و حجمی بین 30GB تا 60GB را شامل می شود که تقریبا تنها راه پیدا کردن چنین نسخه ای از طریق شبکه تورنت می باشد. (مختص علاقمندان به آرشیو)

بعد از این نوبت به گروههایی مانند SPARKS, Blow, GECKOS, CHD, RARBG می رسد که نسخه های BluRay Disc رو گرفته و تبدیل به نسخه های کم حجم تری می کنند بطوری که نسخه های 1080P به حجم تقریبی 10GB و نسخه های 720P حدود 6GB بایت می رسند و کیفیتهای بسیار خوبی دارند. معقولترین نسخه ها را گروه SPARKS می زنند اما بهترین کیفیت مختص CHD هست.

بعد از این گروهها، Encoderهای ShAaNiG و Ganool و YIFY و… وارد عمل می شوند و از نسخه های گروههای بالا بعنوان سورس استفاده می کنند و باز هم نسخه های کم حجمتری Encode می کنند. بطوریکه حجم نسخه های 1080P به حدود 1GB تا 2GB و نسخه های 720P بین 700MB تا 1GB می رسد.

نسخه های x265 نسخه هایی هستند که از روش جدیدی برای فشرده سازی یا به به اصطلاح Encode کردن استفاده می کنند به گونه ای که حجم را حداقل به نصف کاهش پیدا می کند و برای همین نیاز به Codecهای جدیدتری برای پخش این نسخه ها هست مانند VLC و KM Player.

Encoder Video چیست؟

به فرآیند تبدیل فایلهای ویدئویی از یک فرمت به فرمت دیگر به منظور اطمینان از پخش آن بر روی همه Device‌ها (کامپیوترهای رومیزی، گوشی و تبلت)، Encoding Video گفته می‌شود. فیلمی که با دوربین ضبط می‌کنید با فرمت و مشخصات ویژه‌ای ذخیره می‌شود که اگر تمایل به انتشار Online آن داشته باشید، باید همه‌ Deviceهای پخش کننده‌ ویدئو را در نظر بگیرید. این موضوع مهم است چرا؟ چون انواع مختلف دستگاه‌ها و مرورگرها تنها قادر به پخش فرمتهای خاص ویدئویی هستند. کاری که Encoding می‌کند، تبدیل ویدئو به فرمتی است که با همه دستگاه‌ها، مرورگرها و مکانیزمهای پخش، سازگار باشد.

موضوع مهم دیگر در مورد Encoding، توانایی آن در مدیریت Bit Rate, Frame Size و سایر مشخصه‌های فایلهای ویدئویی است. تغییر این ویژگیها، بر حجم و کیفیت فایل تاثیر گذاشته و اجازه می‌دهد تا بتوانید ویدئو را با کیفیت HD یا پائین‌تر مشاهده کنید.

Encoding قادر به انجام چه کاری نیست؟

Encoding قادر به انجام کارهای زیادی است اما هرچه باشد جادوگر نیست. پس از بارگذاری ویدئو بر روی میزبانهای ویدئو امکان افزایش کیفیت ویدئو وجود ندارد. اما گاهی اوقات، مردم بدون درک اینکه تا چه حدی فایلهای ویدئویی کم ‌کیفیت خود را با افزایش مشخصه‌های ویدئو (مثلا افزایش Bit Rate) در معرض شکنجه قرار می‌دهند به کارشان اصرار ورزیده و ادامه می‌دهند...

کیفیت های رایج در فایل های ویدئویی – مفاهیم اولیه و تعریف اصطلاحهای رایج

معمولاً وقتی برای Download فیلم به یک سایت مراجعه می‌کنیم نسخه‌های متفاوتی برای Download آن وجود دارند؛ مانند BRRip, Web-DL  و …. در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوتهای این نسخه‌ها بپردازیم. اما در ابتدا باید با چند مفهوم ضروری آشنا شویم.

نرخ فریم (Frame Rate)

نرخ فریم یا همان فرکانس که به آن FPS (فریم بر ثانیه) هم گفته می‌شود، در واقع تعداد تصاویر نمایش یافته در یک ثانیه است. همانطور که می‌دانید فیلمها از نشان دادن بسیار سریع تصاویر ثابت ایجاد می‌شوند و یک فیلم با FPS برابر ۶۰، یعنی در هر ثانیه 60 تصویر ثابت و مجزا را نشان می‌دهد. واضح است هر چه مقدار FPS بالاتر باشد، با فیلم روانتری از جهت دیداری مواجه خواهیم بود.

وضوح (Resolution)

Resolution در واقع به معنی تعداد پیکسلهایی است که تصویر را روی صفحه نمایشگر می‌سازند. یک پیکسل یک عنصر تصویر گسسته است که شامل یک نقطه کوچک روی صفحه می‌شود. یک پیکسل یک مربع یک اینچ در یک اینچ روشن است که رنگ اصلی را تولید می‌کند و هر چقدر که نمایشگر دارای پیکسلهای بیشتری باشد، تصویر دقیقتری را روی صفحه ظاهر می‌کند. تلویزیونهای امروزی حدود 8 میلیون پیکسل برای تلویزیونهای 4K Ultra HD و حدود یک میلیون پیکسل برای تلویزیونهای 720P دارند. شما باید بسیار دقیق نگاه کنید و یا یک ذره‌بین بسیار قوی داشته باشید تا بتوانید یک پیکسل را تشخیص دهید.

با اینکه Resolution شایعترین عامل در مورد کیفیت تصویر است اما مهمترین عامل نیست. فقط به این دلیل که یک تلویزیون Resolution 4K Ultra HD دارد بهتر از تلویزیون 1080P نیست. گفتنی است که اگرچه Resolution تنها جنبه کیفیت تصویر نیست، اما بسیار مهم است و با نگاه کردن به صفحه نمایشگر به راحتی متوجه اختلاف بین تلویزیون با Resolution بالا و تلویزیون با Resolution پائین می‌شوید.

سایز صفحه نمایش هم عامل مهم دیگری است؛ برای مثال تلویزیون 65” و 32” هر دو می‌توانند با یک Resolution تصویر را نشان دهند و تفاوت آنها در این است که در تلویزیون 65” پیکسلها بزرگتر هستند و همان تصویر روی سطح بزرگتری کشیده شده است. فاصله بیننده از صفحه نمایش نیز از جمله دیگر عواملی محسوب می‌شود که باید آن را مدنظر قرار داد. مثلاً اگر بخواهید پیکسلهای تصویر در یک تلویزیون 55” را ببینید، باید کمتر از 2 متر با آن فاصله داشته باشید. در فاصله‌های دورتر، احتمالاً نمی‌توانید تفاوتی بین تلویزیون 4K و تلویزیون 1080 حس کنید. در جدول زیر Resolution‌های رایج در فیلمها را مشاهده می‌کنید.

ارتفاع تصویر

عرض تصویر

نسبت عرض به ارتفاع

(Aspect Ratio)

وضوح

Resolution

480

640

16:9 یا 4:3

480

720

1280

16:9

HD یا  720

1080

1920

16:9

Full HD یا 1080

2160

3840

16:9

4K

 ریپ کردن (Rip)

ریپ کردن یعنی استخراج اطلاعات موجود در دیسک‌هایی مثل Blu-Ray و یا DVD و کپی کردن این اطلاعات روی هارد دیسک رایانه.

بررسی کیفیت رایج فرمت‌های ویدئویی

در ادامه، به بررسی کیفیتهای رایج فیلمها و سریالهایی می‌پردازیم که به صورت معمول توسط منابع مختلف برای Download در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.

کیفیت Blu-Ray

فیلمهای با کیفیت Blu-Ray در واقع نسخه RIP‌ شده فیلمهای موجود در دیسکهای Blu-Ray هستند و با همان کیفیت اولیه فیلم و با Frame Rateهای بسیار بالا ارائه می‌شوند. این نسخه بالاترین کیفیت موجود برای Download و مشاهده فیلم و سریال و دارای Resolution 1080 و کیفیت صدای بسیار عالی است. معمولاً حجم فیلمها با این کیفیت بین 12GB تا 18GB است.

کیفیت  BDRip

فیلمهای با کیفیت BDRip بهترین کیفیت فیلمی به حساب می‌آیند که توسط سازندگان برای شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شوند. این فیلمها به صورت مستقیم از دیسکهای Blu-Ray استخراج و فشرده می‌شوند و دارای Resolution 1080 و کیفیت صدا و تصویر بسیار عالی هستند اما به نسبت کیفیت Blu-Ray میزان Frame Rate پائین‌تری دارند. به همین دلیل معمولاً حجم فیلمهای با این کیفیت بین 2GB تا 5GB است. البته یادآور می‌شویم که این سطح از کیفیت بسیار قابل قبول و در میان کاربران محبوب است.

کیفیت  BRRip

فیلمهای با کیفیت BRRip بهترین کیفیت فیلم است که توسط افرادی از روی کیفیت BDRip استخراج می‌شوند و نسخه رسمی منتشر شده توسط سازندگان فیلم نیست. این کیفیت، معمولاً دارای Resolution 1080 و سطح صدا و تصویر بسیار عالی است اما به نسبت BDRip کیفیت پائین‌تری را تجربه خواهید کرد. به همین دلیل حجم فیلمهای با این کیفیت، تقریباً نزدیک به 2GB است.

کیفیت  Web-DL

فیلمهایی با کیفیت Web-DL از منابع آنلاین که قابلیت Download دارند بدون Encode شدن مجدد و تغییر در پارامترهای فیلم Download می‌شوند و به صورت یک فایل ویدئوئی در اختیار دیگران قرار می‌گیرند. این فیلمها هیچگونه زیرنویس یا Water Mark ندارند و بعد از کیفیتهای قبلی می‌توان گفت بهترین کیفیت برای مشاهده فیلم و سریال هستند. این کیفیت معمولاً هم در Resolution 1080 و هم در 720 منتشر می‌شود.

کیفیت  WEBRip

فیلمهای با کیفیت WEBRip هم مانند کیفیت قبلی از منابع آنلاین دریافت می‌شوند؛ اما چون اندکی Encode مجدد روی آنها صورت می‌گیرد، نسبت به Web-DL کیفیت پائین‌تری دارند و معمولاً در فرمت MKV و Resolution 1080 یا 720  منتشر می‌شوند.

کیفیت HDTV

فیلمهای با کیفیت HDTV از خروجی تلویزیونهای دیجیتال ضبط می‌شود و معمولاً لوگوی شبکه پخش‌کننده و یا زیرنویسهای تبلیغاتی در آنها به چشم می‌خورد. امروزه اکثر سریالها با این کیفیت در اینترنت منتشر می‌شوند و علاوه بر Resolution‌های 1080 و 720 وضوح Resolution 480 را هم شامل می‌شوند.

کیفیت  TVRip

فیلمهای با کیفیت TVRip از تلویزیون و با استفاده از Capture Card (و یا هر نوع مبدل آنالوگ به دیجیتال) ضبط می‌شوند و معمولاً لوگوی شبکه پخش‌کننده و یا زیرنویسهای تبلیغاتی در آنها مشاهده می‌شود. تفاوت TVRip و HDTV در این است که در TVRip تصاویر از طریق آنتنهای آنالوگ دریافت و از طریق Capture Card ضبط شده‌اند اما در HDTV تصاویر از طریق آنتنهای دیجیتال دریافت و ضبط می شوند، بنابراین کیفیت در HDTV بسیار بالاتر از TVRip است.

کیفیت  DVDRip

فیلمهای با کیفیت DVDRip در واقع نسخه RIP ‌شده فیلم از روی دیسک DVD هستند و معمولاً با Resolution 480 در اینترنت منتشر می‌شوند از همین رو حجم پائینی دارند.

 

نمایش سه بعدی یا 3D

عبارت سه‌بعدی به تنهایی مشخص‌کننده کیفیت فیلم نیست و بیانگر این است که فیلم را باید با نمایشگرهای مخصوص و دارای قابلیت پخش سه بعدی نگاه کرد. اغلب این فیلمها در کیفیت‌های Blu-ray ،Web-DL و BRRip منتشر می‌شوند.

کلام آخر:

بهترین گزینه برای Download فیلم نسخه های MkvCage می باشد که از کیفیت صدا و تصویر مناسبی برخوردار است. البته نسخه های ShAaNiG هم تقریبا در همین سطح هست، اما چنانچه صدا در درجه اهمیت کمتری قرار دارد و می خواهید با حجم کمتر تصویر بهتری رو مشاهده نمائید نسخه های YIFY توصیه می شود و چنانچه صدا و تصویر اهمیت ندارد و قصد شنیدن صدا و دیدن تصویر متوسطی را دارید، نسخه های Ganool مناسب است.