درباره Chromakey Technique

AV/CG

به حذف ‌کردن رنگی مشخص، که غالباً به رنگ Green (Green Screen) مشهور است، Chroma Key Technique می گویند. این تکنیک از حقه های سینمایی می باشد که اوایل شروع استودیوهای فیلمسازی اولین ‌بار توسط George Albert Smith در سال‌ 1898 مورد استفاده قرار گرفت.

 

این تکنیک در بسیاری از زمینه‌ها به کثرت مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال رسانه‌های خبری، بازیهای ویدیوئی، فیلمهای سینمایی، تیزرهای تبلیغاتی، کلیپها و …تصویربرداری Chroma Key با خاصیت جداسازی محدوده اطراف سوژه اصلی از پس‌زمینه تک رنگ به شما این امکان را می دهد تا به صورت جداگانه پس‌زمینه‌ها و موقعیتها را باهم ترکیب کنید و یک تصویر واقع‌گرایانه برای بیینده و مخاطب خود بسازید.

Chroma Key Technique در پیش بینی های آب و هوا و خبرهایی که نیاز به نمودار و اسلاید دارد، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کارشناس هواشناسی روبروی پردۀ آبی یا سبز (بسته به نوع لباس مجری) حرکات از پیش تعیین شده ای انجام می‌دهد، اما دوربینها به صورت زنده پرده را حذف کرده و بینندگان تصویر نقشه و نمودارهای جغرافیایی و هواشناسی را مشاهده می کنند.

همچنین نوعی از Chroma Key دقیق برای اتاقهای خبر و گفتگوهای ویژه با کمک گروه Visual Effects با ساخت Decorهای 3D و Animation و تلفیق تصاویر Cameraها استفاده می شود را، Virtual Studio یا استودیو مجازی می گویند.

در کل انجام این کار به این صورت است که سوژه اصلی جلوی یک Background با یک رنگ ثابت، عکاسی یا تصویربرداری می شود که این رنگها معمولا سبز یا آبی هستند. بعد از انجام ضبط این رنگ زمینه با Background دلخواه و متناسب جایگزین می شود که به این پروسه در نگاه کلی Keying یا Key Out یا به طور خلاصه Key گفته می شود.

وقتی به عصر دیجیتال رسیدیم، تمام آن مسیری که برای رسیدن به Keying مناسب احتیاج داریم به صورت اتوماتیک انجام می شد، هر چند که اصل موضوع تفاوتی چندانی نکرد و آن دقت و تنظیماتی که پیشتر هم لازم بود می بایست، رعایت شود.

مهمترین فاکتور برای Chroma Key تفکیک رنگ سوژه Foreground با پرده Background هست. از پرده آبی معمولا وقتی استفاده می شود که ناچارا سوژه سبز می باشد، مثل گیاهان و درختان. در این مواقع از رنگ آبی استفاده می شود در صورتیکه دوربینها بیشتر به نور رنگ سبز حساس می باشند.

بهترین رنگ Chroma Key رنگ پیکو اکرلیک مات با کد C2644 یا 5711 می باشد، البته این کد بستگی به نوع دوربین و نورهای مورد استفاده در استودیوهای مختلف متغییر است. در استودیوهای فیلمسازی، این رنگ با همین کد با پرده از جنس مخمل مات و نرم و باکیفیت تعبیه و با استانداردی بالا نورپردازی شده است تا نور یک دست و قابل حذفی با بهترین Contrast ممکن در اختیار کارگردانان و هنرمندان مراجعه کننده قرار دهیم.

 

برای ایجاد توهم اینکه سوژه اصلی با Background که بعدا جایگزین می کنیم در یک مکان اتفاق افتاده، ضروری است که به Lighting توجه ویژه ای داشته باشیم، در واقع این دو باید یک Lighting یکسان داشته باشند و منطق Lighting آن مکان با منطق Lighting سوژه می بایست تطابق داشته باشد. برای مثال اگر در یک مکان نور خورشید دم صبح وجود دارد، Lighting سوژه یا کاراکتری که قرار است پیش روی آن قرار بگیرد، اهمیت پیدا می کند و باید به همان شکل انجام شود.

در Lighting Chroma Key باید به اصول Classic Lighting توجه کنیم در واقع نور اصلی Key Light، نور پرکننده Fill Light و نور جدا کننده پشت Back Light در کیفیت خروجی تاثیر بسزایی دارند. آسمان ابری برای پلانها یا صحنه های خارجی یک Defuse طبیعی بوجود می آورد که به لحاظ رنگ و نور بسیار مناسب است و می شود تصویربرداری و Lighting دوم را (کاراکتر یا سوژه) خیلی آسان و آسوده تر در Studio به انجام رسد.

در تصویر برداری Chroma Key مسئله Depth of Field و Protective شاید مهمترین مسئله است. در اینجا باید در انتخاب Lens و تعیین Focal Length و Diaphragm دو صحنه ای که قرار است جداگانه تصویربرداری شود، دقت شود. اینجا هم بحث بر سر ایجاد توهم یکجا بودن است و چنانچه رعایت نشود، اگرچه تعیین و تشخیص اش برای مخاطب عادی دشوار است، ولی به طور حتم می توان گفت که حس نامطلوبی، برای مخاطب ایجاد می کند.

برای Chroma Key Technique درتصاویر متحرک، لازم است نقاطی جهت به اصطلاح Track کردن و محاسبه Protective توسط نرم افزارهای موجود مانند Adobe After Effect, PF Track, Mocha, NUKE Studio, Boujou و بسیاری دیگر از این دست نرم افزارها که تخصصی این عمل را انجام می دهند، با علم و روشهای استاندارد در تصویر تعبیه شود و با توجه به نیاز، محیط را Analyze و Camera را حرکت می دهیم. این تکنیک در حال حاضر یکی از پرکاربردترین تکنیکهای Visual Effects در استودیوهای فیلمسازی سراسر دنیا است.

برچسب ها: CG, nVidia, GPU, Graphic, Video Editing, Adobe Premiere, Adobe, Video Rendering, CUDA, Chroma Key