انتخاب GPU مناسب Adobe Premiere

AV/CG

 Editorهای حرفه‌ای Video Production به خصوص کسانی که کار Video Editing انجام می‌دهند، از Softwareه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از آنها Adobe Premiere است. برنامه Adobe Premiere محیط نسبتاً پیچیده و حرفه‌ای دارد و کار کردن با آن شاید برای کاربران آماتور چندان آسان به نظر نرسد. علاوه بر این، استفاده از این نرم افزار Video Editing به یک سیستم قوی نیاز دارد که CPU و RAM آن بتواند از عهده پردازش داده‌های گرافیکی و اطلاعات Video حجیمی که در یک فایل Video وجود دارد، برآید. 

اما نکته مهم استفاده از یک Graphic Card مناسب برای Adobe Premiere است، زیرا افزودن Visual Effects، Video Editing و Audio Dubbing، تولیدات Promotional Teaser، Change Color و Color Correction و یا سایر Editهایی که روی فایلهای Video صورت می‌گیرد، همگی پردازش داده‌های گرافیکی هستند و این کار وظیفه Graphic Card است. در نهایت فایل Edit شده در محیط Adobe Premiere باید Render شده و با Formatهای خاصی ذخیره گردد تا از Video Quality کاسته نشود. در صورتیکه CPU کارت Graphic سیستم شما از سرعت پردازش و حافظه Video کافی برخوردار نباشد، عملاً Rendering در محیط Adobe Premiere غیرممکن است و شاید لازم باشد، ساعتها صبر کنید تا نتیجه کار را ببینید؛ البته به شرطی که کامپیوتر شما Hang نکند و در نهایت Restart نشود! اما Graphic Card مورد نیاز برای کار با Adobe Premiere چه مشخصاتی باید داشته باشد؟ آیا Graphic Card میان‌رده را هم می‌توان برای کار در محیط Adobe Premiere استفاده کرد؟

این سؤالات را در این مقاله پاسخ خواهیم داد و شما را در خرید Graphic Card مناسب برای Adobe Premiere راهنمایی خواهیم کرد. 

آیا Graphic Card برای Adobe Premiere مهم است؟

Adobe Premiere یک نرم افزار Editing Video است که امکانات و قابلیتهای زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و Professional Software است و به یک سیستم حرفه‌ای هم نیاز است تا بتوان از همه ویژگیهای آن استفاده کرد. کار با Adobe Premiere و سایر Softwareهای Editing Video به یک حافظه RAM بالا نیاز دارد و CPU کامپیوتر هم باید از سرعت پردازش بالایی برخوردار باشد تا حجم زیادی از داده‌های گرافیکی را در کمترین زمان پردازش کند. هم CPU و هم حافظه RAM دو مؤلفه اصلی در Graphic Card هستند. هر چه تعداد هسته‌های CPU گرافیکی GPU  بیشتر باشد، سرعت پردازش اطلاعات گرافیکی بیشتر است. همچنین افزودن Effectهای مختلف به یک فایل Video به حافظه Graphic Card بالایی نیاز دارد تا Effect‌های مختلف و ترتیب اعمال آنها روی Video را ذخیره کند. Graphic Card در این شرایط به کمک CPU و RAM سیستم می‌آید و در پردازش و ذخیره داده‌های گرافیکی کمک می‌کند. اگر Graphic Card نباشد، کار در Softwareهایی مثل Adobe Premiere یا غیره، غیرممکن است.

انتخاب Graphic Card مناسب برای Adobe Premiere

برای انتخاب Graphic Card مناسب برای Adobe Premiere باید یک سری فاکتورها را در نظر داشت. البته این فاکتورها برای انتخاب Graphic Card مناسب Designing و یا Gaming هم مهم هستند، اما اولویت آنها و حداقل ویژگیها در کاربردهای مختلف، متفاوت است.

1- حافظه Graphic Card

هر Graphic Card دارای یک حافظه VRAM است که حافظه ویدیویی Onboard روی Graphic Card نام دارد. اکثر Graphic Cardهای، این روزها بین 4GB تا 8GB، VRAM دارند، در حالیکه کارتهای حرفه‌ای ظرفیتهای بیشتری دارند. 4GB حداقل حافظه‌ای است که برای Video Editing و Video Rendering در نرم‌افزار Adobe Premiere لازم است، اما باز هم حافظه 8GB توصیه محکمتری است.

2- سرعت کلاک GPU Graphic Card

GPU Graphic Card و CPU کامپیوتر وظایف یکسانی دارند، با این تفاوت که GPU پردازش اطلاعات گرافیکی را بر عهده دارد اما CPU همه داده‌های کامپیوتر از جمله محاسباتی، متنی، صوتی و غیره را پردازش می‌کند. اگر سرعت پردازش در GPU کم باشد، CPU در کامپیوتر مجبور است بخشی از بار گرافیکی سیستم را بر عهده بگیرد و فضای بیشتری از آن اشغال می‌شود. بنابراین سرعت سیستم در کل کندتر شده و اجراء همزمان برنامه‌های مختلف امکان‌پذیر نخواهد بود. در مقابل یک Graphic Card مناسب Adobe Premiere از سرعت پردازش بیشتری برخوردار است و CPU کامپیوتر را درگیر پردازش اطلاعات Video و Graphic نمی‌کند.

  

3- تراشه Nvidia  یا AMD

Chip‌های Graphic Cardهای موجود در بازار عمدتاً ساخت دو شرکت Nvidia و AMD هستند. هر دوی این شرکتها محصولات خوبی وارد بازار کرده‌اند و برای انتخاب یک Graphic Card مناسب Editing یا Rendering، گزینه‌های مختلفی از هر دو شرکت وجود دارد، اما در مجموع Nvidia از نظر توسعه Graphic Cardهای مناسب Video Editing و Rendering یک قدم جلوتر است و دلیل آن هم استفاده از فنآوری CUDA است که در مقایسه با فنآوری OpenCL که توسط AMD استفاده می‌شود، به خصوص در اجراء برنامه‌های Adobe از سرعت بیشتری برخوردار است.

4- Port

Professional Editorهایی که برای تدوین Video‌های سینمایی از Softwareهای مختلف استفاده می‌کنند، معمولاً چند Monitor را به یک کامپیوتر متصل می‌کنند تا مقایسه Effectهای مختلف روی یک Video برایشان ساده‌تر باشد. اغلب Graphic Cardهای جدید، از پورت DisplayPort برای اتصال به Monitor پشتیبانی می‌کنند، در حالیکه پورت HDMI هم برای اتصال به مدلهای قدیمی‌تر Monitor برای آنها در نظر گرفته شده است. پیش از خرید Graphic Card برای تدوین Video با Adobe Premiere، به Port اتصال Monitor خود دقت کنید که مثلاً Port قدیمی DVI نباشد، چون ممکن است Graphic Card شما از آن پشتیبانی نکند.

5- ظاهر و ابعاد

مدلهای مختلف Graphic Cardها از ابعاد مختلفی ساخته شده‌اند. ارتفاع، ضخامت، طول و تعداد Pin‌های اتصال به Motherboard در آنها متفاوت است. معمولاً Graphic Cardهای Professional که برای Editing Video یا Rendering استفاده می‌شوند، ممکن است به صورت دو Slot و یا حتی سه Slot ساخته شوند. بنابراین دقت به تعداد Slot‌های مورد نیاز برای اتصال و تعداد Pin‌ها پیش از خرید Graphic Card مناسب Adobe Premiere ضروری است، زیرا ممکن است Motherboard شما قدیمی‌تر بوده و با Graphic Card جدیدی که می‌خرید، سازگار نباشد.

6- Connectorهای منبع تغذیه

اکثر Graphic Cardها به Connectorهای PCIe برای اتصال به Power Supply نیاز دارند. هر Connector استاندارد PCIe x16  توانی معادل 75 Watt را به Graphic Card منتقل می‌کند در حالیکه بیشتر مدلهای Graphic Card مورد نیاز برای کار با Adobe Premiere به توان بیشتری نیاز دارند بنابراین ممکن است از Connectorهای کمکی هم استفاده کنند. این Connectorها ممکن است 6Pin یا 8Pin داشته باشند. همچنین برخی از مدلهای Power Connector هر دو پورت 6Pin و 8Pin را داراست. پیش از خرید Graphic Card باید از ظرفیت Power Supply خود برای پشتیبانی از GPU و همچنین نوع Connectorهای آن اطمینان حاصل کنید.

7- سیستم Cooling

عملیات Graphic و Rendering معمولاً به GPU قوی نیاز دارند و حجم زیادی از آن را اشغال می‌کنند. همچنین GPU وقتی مدت زیادی کار می‌کند و بار زیادی روی آن است، داغ می‌شود، بنابراین سیستم Cooling یک Graphic Card مناسب Adobe Premiere هم مهم است. در Graphic Cardهای جدید از سیستم FAN به همراه Heatsink و یا لوله‌های حرارتی برای خنک کردن Graphic Card استفاده می‌شود در حالیکه برخی نمونه‌های پیشرفته از رادیاتورهای آبی هم برای خنک‌سازی Graphic Card استفاده می‌کنند.

معرفی محصول

اگرچه برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که به تولید Graphic Card می‌پردازند، اما شرکت nVidia یکی از برندهای موفق و پیشرو در ارائه Professional Graphic Card نسخه RTX و جدید است که بشدت توصیه می گردد.

جمع‌بندی

انتخاب Graphic Card مناسب برای Adobe Premiere برای Professional Editorهایی که از این Software برای Video Editing استفاده می‌کنند، کار نسبتاً دشواری است، زیرا منبع درستی را نمی‌توان یافت که برای هر برنامه گرافیکی به صورت خاص حداقل قابلیتهای Graphic Card سازگار با آن برنامه را بررسی کرده باشد. اما در کل برای Softwareهای Video Editing و Rendering، سرعت فرکانس GPU و Memory Graphic بسیار مهم است، چون عملاً این دو بخش هستند که بار پردازش را از CPU و RAM کامپیوتر کم می‌کنند.

برچسب ها: Video, CG, Mulimedia, H264, nVidia, GPU, AMD, Rendering, Graphic, Multi Media, DirectX, OpenGL, Codec, HDMI, Video Editing, Adobe Premiere, Adobe, VRAM, Video Rendering, CUDA, OpenCL, RTX